Nekromanti Hjälp mig hitta på namn!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I den kampanjvärld jag har på gång funderar jag på att använda mig av en hel del djur från den nordamerikanska faunan innan massutdöendet under kvartäreran. En hyfsad lista på intressanta djur finns här (under "North America").

Nackdelen med detta är avsaknaden av vettiga namn på djuren -- den sorts namn som skulle uppstå bland folk som faktiskt lever med dem, och inte bara studerar fossil. Ofta är de antingen jämförelser med nutida varelser ("jättesengångare") eller helt enkelt vetenskapliga namn ("Glyptodon"). Jag söker mig därför till den kreativa reserv som är forumet för att hitta på namn. Mytologiska analoger är absolut inte ovälkomna -- om något mer traditionellt monsternamn skulle passa ett djur funkar det antagligen.

Wilmer

Hero
Om det är en uppsjö av olika bestar som folk jagar eller blir jagade av lär obildat folk kalla dem praktiska saker som beskriver vad de är. Jag är rätt förtjust is beteckningar efter system som liknar Ground Control där alla rullbandsgrejer heter någonting terradyne och alla flygplan heter något aerodyne. Allt som bökar är svin (oavsett egentligt släktskap).

Hornsvin
Brölsvin
Svinödlor (tänk krokodil blandat med vildsvin)

Ska vi vara i det soliga slavlandet måste det finnas alligatorer!

Giftkrälare
Jättekrälare
Spottkrälare
(stora leddjur)

Luftmaneterna heter självklart Aerozoer (jämför hydrozoer = portugisiska örlogsmän)

Rödbest

Växter eller orörliga djur brukar heta lite coolare saker, typ Död mans hand (korall). Havstulpaner är äckliga som fan, luftskeppen har såklart himmelska liljor som sträcker ut sina tentakler efter fiskmåsarna.

Ymir

Liten kantbaron
Men djurens latinska/grekiska namn har ibland en solklar, lättöversatt betydelse, -och- mytologiska/romantiska drag - sug på 'brontotherium gigas', tex.

Det finns alltså ett par arter iaf där det funkar att direktöversätta, till exempel:

Hyracotheriums gamla namn var 'eohippus': gryningshäst.
Brontotherium: åskbest, åskdjur
Megatherium: jättebest, gigantdjur

och 'mammut', 'mastodont', 'antilop', 'häst' etc fungerar ju som de är.

Men vad är det för språkklang som gäller i världen du filar på? Det allra lättaste tillvägagångssättet är ju att hitta på helt random namn på de i din spelvärld aktuella språken.

Eller så kör du Avatar-metoden. 'stag-moose' blir älghjort, megatherium blir elefantsengångare, glyptodon blir sköldpaddsbälta, etc.

En hel del av de djur som faktiskt överlevde är ju anmärkningsvärt koola också:

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/File:Musk_ox_.jpg" rel="nofollow" target="_blank">
Mysoxe!</a>
Bergsget!

Sedan finns det ju några sydamerikanska djur man inte borde glömma bort, on account of awesomness, till exempel Phorusrhacos. Ja, för att inte tala om att det tredje häftigaste djuret någonsin var nordamerikanskt. Fast det var ju lite före pleistocen, sådär :gremsmile:

- Ymir, fluff is good