Björn Wärmedal
Björning Wheel
För första gången i mitt liv ska jag skaffa mig en egen stationär dator. Eftersom jag inte tycker om att shoppa (hatar att kolla runt på massa produkter och försöka jämföra) så tänkte jag be om hjälp. Jag tänkte köpa datorn i delar, eftersom jag dels får mer för pengarna och dels inte vill betala en windows-licens i onödan. Jag kan nämligen få en gratis genom universitetet.
Krav:
Högst 9000 kr totalt, gärna mindre
Två 1TB-hårddiskar, där en är en full spegling av den andra. (moderkortet måste alltså stödja det)
Grafikkort (är inte en gamer, men vill ha ett dugligt ändå)
Tyst
Skärm, mus och tangentbord har jag redan. Jag kommer att dual-boota win7 och någon linuxvariant, så jag vill gärna att hårdvaran ska funka i linux.
Så... gärna tips på både delar och hel setup, om ni känner er flitiga och hjälpsamma
Krav:
Högst 9000 kr totalt, gärna mindre
Två 1TB-hårddiskar, där en är en full spegling av den andra. (moderkortet måste alltså stödja det)
Grafikkort (är inte en gamer, men vill ha ett dugligt ändå)
Tyst
Skärm, mus och tangentbord har jag redan. Jag kommer att dual-boota win7 och någon linuxvariant, så jag vill gärna att hårdvaran ska funka i linux.
Så... gärna tips på både delar och hel setup, om ni känner er flitiga och hjälpsamma