Nekromanti Hjälp mig med en karta!

Simon

Swashbuckler
  • Riket vi spelar i är skitstort, tänk Europa, snarare än typ Italien.
  • Det är väldigt inspirerat av Song of Ice and Fire-böckerna, så tänk därifrån är bra, men ytliga omständigheter som säger "det här är inte westeros" är plus i kanten.
  • Den östra delen av riket är dess centrum i någon mån. Här finns området som kallas The King's Lands, där staden Kingsgate ligger.
  • Kingsgate överblickar en stor flod som är en livsnerv som knyter samman kusten med rikets inre delar.
  • Olika delar av riket styrs av varsin High Lord eller liknande, det finns alltså en handfull mindre huvudstäder på lämpliga platser. Ifall naturliga gränser finns mellan olika delar så är det ett plus, men inte nödvändigt överallt.
  • Nordligaste delen av riket, som kallas Bylonsreach efter kungen som erövrade och införlivade det i riket, är karg och befolkas av en annan folkgrupp än resten, så det torde vara något isolerat, av berg eller hav eller så.
  • Riket begränsas i väst av Rivermark, ett område av floder (duh!), våtmarker och träsk, som är svåra att ta sig runt (pga vad?) och utgör ett hinder för vanliga arméers förmåga att kontrollera området bortom.
  • I länderna väster om Rivermark vet man inte så mycket, men det sägs finnas lämningar av ett fornrike. Nu kommer det då och då vilda och kaossmittade marodörer därifrån som ger sig in i riket på räder. Ibland tar de sig rätt långt in.
  • Jag personligen vill gärna ha något ökenliknande söderut, så att man verkligen får känslan av att det är ett halvt klot mellan Bylonsreach i norr och rikets södra delar. Men där är inget nödvändigtvis bestämt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ta en karta över Kina, där har du Gula Floden, provinsindelning och allt annat klart.

mcwolfe

Veteran
För att bygga vidare på ovanstående förslag: Ta vilken ö/landmassa som helst, men skala upp den rejält. Då riskerar man inte att spelarna känner igen formerna.

Annars är mitt förslag att du skissar upp det du redan beskrivit i grova drag. Sen fyller du i vad som behövs när det blir aktuellt. Finns ingen anledning att göra detaljer som inte behövs. Blir roligare att "upptäcka" allteftersom liksom

Sen för egen del (fast det kanske inte är alla som det passar för) så brukar jag ta hjälp av spelarna att göra kartan (enl. Starblazers eller Legends of Anglerre). Blir oftast mycket bättre än om jag skulle göra det själv.

Simon

Swashbuckler
Sereg said:
vad tror du om detta? En skiss som jag gjort på 1 timme
Jääävligt fin! Och inspirerande! Så istället för att orda om var den skiljer sig från det jag tänkt hittills så har jag nu åstadkommit en skiss...

Verkar det skitfånigt?

(Och tack alla som skrivit såhär långt i tråden!)

Attachments

solvebring

Superhero
Faktum är att man kan komma rätt långt på skissplanet och att det kan duga mer än väl att utgå ifrån. Inte för att det särskilt snyggt, men det funkar liksom att förhålla sig till.

Här är en av mina gamla Drakar & Demoner-kartor, i ett senare skisstadie. Inte vacker, nej, men beskrivande. Tyvärr kom jag inte längre än så förrän jag slängde alltsammans och restaurerade världen.

Attachments

Simon said:
Riket begränsas i väst av Rivermark, ett område av floder (duh!), våtmarker och träsk, som är svåra att ta sig runt (pga vad?) och utgör ett hinder för vanliga arméers förmåga att kontrollera området bortom.
Pga av en mäktig flodlord likt den där familjen i A Song of Ice and Fire.
Full kontroll över alla överfarter genom Rivermark ger en person trots att den kanske inte har en lika stor armé som Konungen ett stort övertag.

Kanske har detta inte alltid varit ett problem? Kannske var det en del av riket tidigare men numer är lorden av Rivermark en bitter fiende till konungen?

The Lord of Rivermark är ju en förbannat cool titel f.ö!

solvebring

Superhero
solvebring said:
Faktum är att man kan komma rätt långt på skissplanet och att det kan duga mer än väl att utgå ifrån. Inte för att det särskilt snyggt, men det funkar liksom att förhålla sig till.

Här är en av mina gamla Drakar & Demoner-kartor, i ett senare skisstadie. Inte vacker, nej, men beskrivande. Tyvärr kom jag inte längre än så förrän jag slängde alltsammans och restaurerade världen.
Min bifogning tycks vara blank?
... Funkar den för er?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
jag har snyggat till din karta lite. Bra? Anus?

Lustigt förresten, i min egna fantasyvärld (som hittills bara består av en lista med namn...) så finns Riverlands med (du har Rivermark) och Burning Lands. Hmm.

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Jag är inget proffs, så det finns andra ställen som förklarar sådant bättre. Har själv inte läst sidan ifråga men fått den rekommenderad. Kort förklarat använde jag olika layer styles, mestadels inner och outer glow på alla områden (berg, slätter, vitområde etc.). För snöiga bergstoppar drog jag lite vita linjer och körde gaussisk blur. Över allting lade jag en pergamentstruktur som jag hade på datorn sedan tidigare, givetvis inkorporerad med hjälp av layer styles.

/Han som även använde cloud-filtret på landsytan, men det märks nog inte ens

Simon

Swashbuckler
Fyfan va fina ni är båda två! Går det att komma med önskemål och lätt flytta saker lite hit och dit? I så fall:

- Thorny Hill behöver ligga närmare Kingsgate - det ska kännas att dess länsherre är vasall till kungen, inte till Mount Green.

- Kan man få en större känsla av naturtyper (utan att det blir lika fult som på min)? Ökenaktigt i södra kanten, tundra/fruset i Bylonsreach, riktigt träskigt i västra Rivermark?

- En känsla av att bergen söder om Mount Green går ut till kusten, eller på nåt sätt att kustvägen från Kingsgate till ökenkuststaden är blockerad, så man måste fara över antingen havet eller via floderna?

Men alltså, :gremdrink: till er båda! (För övrigt min nya favoritemotikon!)

För övrigt så kan mitt upplägg vara helt fel. Hoppas Nässe som också spelleder i kampanjen tittar in snart och kommenterar... :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Sereg said:
Lustigt förresten, i min egna fantasyvärld (som hittills bara består av en lista med namn...) så finns Riverlands med (du har Rivermark) och Burning Lands. Hmm.
Heh, inte helt otippade områdesnamn! :gremlaugh:

För övrigt gör Other-in-law på Deviantart världens bästa fantasykartor!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Simon said:
För övrigt gör Other-in-law på Deviantart världens bästa fantasykartor!
<div>
</div> <div>Ja jävlar! Det var helt klart Gary Chalk-klass på de där. </div>