Nekromanti Hjälp mig med min by

Osbjer

Warrior
Hej alla!

Jag ar läst supermånga trådar på forumet om hur man sätter ihop äventyr med hjälp av olika fisktanksmodeller och fått inspiration och jättemånga fina idéer. Jag har dock ett problem, nämligen noll fantasi och har supersvårt att fånga inspiration som jag kan omvandla till något reellt användbart. I nästa spelomgång jag ska spelleda kommer rollpersonerna (som är en brokig skara figurer i ett handelsfölje) anlända en by som tidigare var en viktig del i längs en handelsväg. Ingen använder längre handelsvägen för troll och annat otyg har ockuperat skogen som handelsleden gick genom. Byn ligger vid skogsbrynet, och har varit en handelsstation på vägen, men är nu bara en håla i obygden utan speciellt syfte.

Jag tänkte mig att det ska hända något i byn så att det inte bara blir att resan blir en kort affär där de blir överfallna av troll i skogen (så klart). Det bor kvar några familjer i byn och invånarna är mer eller mindre underliga (som folk är mest) men det är något som händer iom att rollpersonerna anländer. Något som gör att vistelsen i byn blir ett äventyr i sig i vår kampanj. Problemet igen är som sagt; jag har noll fantasi... Help me Obi-Wan Kenobi, you're my only hope...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag ska försöka hjälpa dig, men jag måste varna för att det nog inte är det svar du vill ha.

Du skriver att du har noll fantasi, och att du har svårt för att omvandla inspiration till något användbart. Det är en dålig egenskap som spelledare, och den är så kritisk att du nog ska överväga om du verkligen ska spelleda.

Om du trots allt kommer fram till att du verkligen, verkligen vill spelleda så föreslår jag att du håller dig till färdigskrivna äventyr, där du slipper hitta på byar själv. Dock så krävs det fantasi även för färdigskrivna äventyr, för att få till de där luckorna som alltid uppstår. Fantasi och improvisationsförmåga.

Så... överväg att ge upp spelledandet.

Pom

Swashbuckler
- Byborna misstar rollpersonerna för farliga fiender de varnats för och försöker i smyg oskadliggöra dem. Några timmar senare kommer de riktiga fienderna (t ex ett elakt äventyrargäng).

- Byn är befolkad av gengångare som inte är fullt medvetna om sin döda status och krampaktig försöker leva ett normalt liv. En ond relik en olycksalig bybo stal från ett närbeläget gravkummel ligger bakom.

- Ett par erfarna krigare har slagit sig ner i byn som dess beskyddare och muckar gräl med alla som kommer för att kunna besegra dem och i någon mån rättfärdiga att de tar dyrt betalt av byborna.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Precis som alla förmågor så kan kreativitet tränas upp och det finns ett par verktyg för att få fart på det, här är mina tips:

1. Visualisering. Sätt dig ner och tänk bara på en by, hjärnan är rätt bra på att fylla i information så det kommer att komma detaljer vare sig du vill det eller inte.

2. Brainstorming. Ta ett papper och skriv ner by och börja därefter brainstorma runt det, har du noll fantasi så skriv ner det uppenbara, en by har rimligtvis lite folk i sig, en skomakare kanske och så vidare. Efter ett tag kommer du sannolikt att komma på något användbart.

3. Hitta någon som inte tillhör spelgruppen och börja diskuttera äventyret. Du kanske bara behöver ett bollplank.

Mr.Walker

Warrior
Ett handelsfölje låter jättespännande! Jag tror inte alls på att du har noll fantasi, du behöver säkert bara inspiration och det är inte något som alltid kommer på posten. Oftast så måste man jobba fram en idé och söka inspiration i böcker, tv-serier, på internet(googla) osv. Låt inte någon trycka ner dig, ingen är bäst i början. Mitt första SL äventyr sög och blev helt sågat men som tur är lyssnade jag inte på det.

Det finns jättemycket som kan hända i en by.
Det kan ju vara allt från en sjukdom som drabbat byborna, en förbannelse, kanske de är fattiga och vill ha saker gratis av handelsföljet, kanske är de kannibaler och är överdrivet gästvänliga och göder rollpersonerna? Men det behöver inte vara så drastiskt heller. "Små by" äventyr är faktiskt mina favoriter och de brukar kunna bli oerhört stämningsfulla. Ett av mina mest uppskattade äventyr(enligt spelarna) hette "Vampyren i byn" och handlade så enkelt som att det var en vampyr i byn och rpna skulle ta reda på vilken. Det inledes med en twist att vampyren redan var dödad och soldaterna roade sig bara i byn, men det visade sig att det fanns en till. Nu var det bokstavligen ingen vampyr utan en "nattulm" i drakar och demoner. Jag jobbade mycket med detaljer, levande SLP;s och en ondskefull präst som var byns beskyddare men också nattulmen.

w176

Förlorad dotter
I byar är kringresande Änglamakerskor (man lämnar oönskad barn till dem och dom ser till att göra änglar av barnen) ett ascoolt element.

Änglamakerska på wikipedia

Är det en hign fantasy kampanj skulle jag slälvklart göra änglamakersken till en nekromantiker som gör något av de döda spädbarnen. Även i en low fantasy kampanj kan man göra något oheligt av dem.

Allmänt rambling.

w176

Förlorad dotter
Vitulv said:
Du skriver att du har noll fantasi, och att du har svårt för att omvandla inspiration till något användbart. Det är en dålig egenskap som spelledare, och den är så kritisk att du nog ska överväga om du verkligen ska spelleda.
Fast oftast när säger så är problemet att de är självkritiska och censurerar bort alla frön till ideer de har istället för att använda dom

"Byar.. Hm. Första tanken jag får är häxa, men det går ju inta att använda det är inte nog orginellt/för fånigt/standard/klyshigt/kvinnoförnedrande/kanske inte vad spelarna vill ha/för svårt att lyckas med/osv.... Hm. Jag kanske ska ha med en rovriddare istället? Nej det jag jag ju inte det är ju en snodd ide/orginellt/för fånigt/standard/klyshigt/kvinnoförnedrande/kanske inte vad spelarna vill ha/för svårt att lyckas med/osv."

Istället för att leka vidare och utvvekla ideerna.

Jag tror inte han har noll ideer. Jag tror att han är för självkritiskt och vill ha ideer andra bekräftat är bra.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
w176 said:
Jag tror inte han har noll ideer. Jag tror att han är för självkritiskt och vill ha ideer andra bekräftat är bra.
Det har du säkert rätt i, men jag ville inte göra antaganden om hans person så jag utgick istället från det han faktiskt skrev.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Byinvånarna har något som trollen vill ha. De har gömt detta föremål på ett ställe i byn där varken trollen eller rollpersonerna ska upptäcka det (hoppas de). Trollen har en spion i byn -- en man (eller kvinna) som är halvtroll men ser nästan helt mänsklig ut förutom en svans som han (eller hon) set till att dölja. Spionen försöker upptäcka bybornas gömställe, men har inte lyckats ännu. Trollen gömmer sig en bit utanför byn.

Komplikation 1: Det finns två fraktioner bland trollen. Några av dem vill storma in i byn, slå ihjäl alla invånare som gör motstånd och tortera resten tills de avslöjar gömstället. Några vill stjäla det genom list, eftersom de ogillar våld och/eller är rädda för att andra människor ska hämnas.

Komplikation 2: Föremålet som trollen vill ha är rättmätigt deras. Det är en avgudabild i guld som föreställer en trollgud och som stals av människorna från trollens heliga grotta. Människorna hoppas kunna sälja den och återskapa en del av byns forna glans med pengarna.

När jag tänker efter hade nog det här scenariot varit intressantare om man spelat trollen. :gremwink:

/tobias

Nässe

Myrmidon
Halloj!

Tycker det varit en massa bra ideer i tråden, men tänkte ändå säga ett par korta saker.

En fundering är vad rollpersonerna och spelarna är ute efter- vad har de för mål i kampanjen, vad tycker de är kul? Finns det ingen poäng för berättelsen att någon händer i byn så kanske man ska strunta i den och gå vidare till det som kampanjen faktiskt handlar om.

Annars kan man ju börja fundera över hur man kan göra händelser personliga- och konflikter engagerande. Kan du berätta lite om vad kampanjen handlar om och vilka rollpersonerna är? Jag tror det blir lättare då att komma med förslag- jag tycker själv det är kul att brainstorma kring andras spelande- och betydligt mindre pressande- och då kommer ideerna lättare, precis som skrivs här i diskussionen....

Vad är det för lirare som kommer till byn och vad handlar kampanjen om? Vad bryr sig rp om? Man vill ju liksom presentera en situation som de bara inte kan lämna bakom sig, utan känner att de måste ta tag i. Orättvisor- skumma fenomen som tycks handla om det som rp är ute efter i kampanjen, rps släktingar och vänner i knipa. Ta tag i deras värderingar- förtrycks kvinnor/ män i byn? Upptäcker rp en utbredd pedofili i byn? Har trollen och byborna blandat sig och lever sida vid sida, samtidigt som rp är extremt "rasistiska" mot troll?

Utsätts rp för något- rånas av bönderna? Någon ber om hjälp?

En bra strategi är att skapa en kris som kommer att göra så allt går åt helvete inom kort! Hitta sedan en väg in för rp att bli engagerade i detta- att bara inte ens kunna tänka tanken att inte göra något.

Så - skriv lite mer detaljer om du vill ha mer detaljerade tankar :gremsmile:

nominesine

Veteran
osbjer said:
Det bor kvar några familjer i byn och invånarna är mer eller mindre underliga (som folk är mest) men det är något som händer iom att rollpersonerna anländer. Något som gör att vistelsen i byn blir ett äventyr i sig
Byborna försöker organisera ett försvar mot de allt jobbigare trollen. Men det går inte särskilt bra, eftersom byn har två självutnämnda ledare. Den ena vill satsa på en palissad och den andra vill ägna alla resurser åt att träna bönderna till en fungerande vaktstyrka. När de träter blir inget gjort.

En klarsynt bybo ber rollpersonerna att styra upp situationen. Med det enkla upplägget kan du i princip sno hur mycket du vill från Akira Kurosawas film De sju samurajerna. Byt ut rövarna mot troll och samurajerna mot rollpersonerna. Filmen går att låna på de flesta bibliotek och handlingen finns sammanfattad här.

Mr.Walker

Warrior
Byborna är på krigsstigen för deras barn har blivit trolltagna och utbyta mot trollbarn. Trollen är på krigsstigen för människorna har stulit deras barn.
Ett ondskefullt geni ligger bakom alltihopa och vill starta en konflikt mellan de två. Han har kidnappat bägge barnen och lämnat trollbarnen hos människorna och människobarnen hos trollen.

Osbjer

Warrior
Hej alla och tack!

Genom att kombinera mycket av era svar kan jag nog få till en intressant spelkväll. Speciellt gillar jag idén med att en tredje person orsakat en extra känslig schism mellan bybor/troll, antagligen för att utrota byborna och försvaga trollen eftersom byn ligger på en uråldrig offerplats som den tredje personen nystat fram och vill återställa för att frammana The Big Thing (TM).

Anyhow så är rollpersonerna på väg genom byn och den närliggande skogen för att ta sig till nästa land på ett diplomatiskt uppdrag. Med sig har de raggat upp en handelsman som var extra våghalsig och såg eventuella vinster med att vara först där nere och knyta kontakter. Jag har bett alla spelare skriva drivkrafter för sina karaktärer, men jag har inte riktigt kunnat använda dem ännu. Ska försöka mig på att knyta in det i historien.

Återigen tack alla för inläggen hittills, men fortsätt gärna bolla vidare. Jag skulle tro att detta eventuellt kan vara till hjälp även för andra spelledare.

Mr.Walker

Warrior
osbjer said:
Hej alla och tack!

Genom att kombinera mycket av era svar kan jag nog få till en intressant spelkväll. Speciellt gillar jag idén med att en tredje person orsakat en extra känslig schism mellan bybor/troll, antagligen för att utrota byborna och försvaga trollen eftersom byn ligger på en uråldrig offerplats som den tredje personen nystat fram och vill återställa för att frammana The Big Thing (TM).
Det är såklart något ondskefullt som vaknar av att mycket blodspills. Kanske en uråldrig demon man offrat till, eller en yggdrase lr va det heter i trudvang.
Odöda som är till hälften träd och rötter.
Rollpersonerna lyckas såklart inte hindra konflikten utan kommer lagomt till att monstret väckts, eller så måste de överlevande från konflikten enas och besegra monstret tillsammans. Kan bli mer intressant om människobarnen inte finns hos trollen, då innehåller även äventyret att hitta dom. De kan vara en del av ritualen. Skurken kan vara en ond trollkarl...
Blev ju ganska bra:)

Äventyret kan inledas med att rpna blir omringade av trollen som anklagar dom för att ha stulit deras barn.
Trollen tror dom är människor från byn..