Nekromanti Hjälp mig med sannolikhetskalkyl på följande

Krille

Super Moderator
Lägger ni tillbaka korten och blandar efter varje drag, vartannat drag eller inte alls? Det påverkar sannolikheten, se. Och är jokrarna med?

Exempel: om vi bara tar det första draget och antar att ni lägger tillbaka korten samt att jokrarna inte är med så händer följande: blandar man mellan varje drag så är det 4 på 52 att det andra kortet har samma valör som det första. Blandar man mellan varannat drag men inte efter det första så är sannolikheten 3 på 51.

Rising

Vila i frid
Så länge ni inte drar samma valör fler än en gång så blir det väl 3/51 x 3/49 x 3/47 x 3/45 = 81/5285385; vilket är typ 0,000015, om jag räknar rätt.

Nå, sedan finns det ju liten chans att ni drar två par från en och samma valör också - som om ni skulle dra ett fyrtal på era första fyra kort - så det ska vara lite mer än så, men vi pratar ändå om rent minimala tillägg. Om man drar ett andra par på andra omgången men i övrigt drar helt nya valörpar i de kvarvarande två omgångarna så ökar exempelvis bara sannolikheten med: 2/50 x 1/49 x 1/47 x 1/45; och det är något så puttigt som 2/5181750 (vilket är mindre än 0,0000004).

Så; innan någon kommer som kan bananskalningsmatematik och levererar ett jätteduktigt svar så tänker jag säga att det räcker med att du vet att du fått vara med om något som det är mindre än två hundradelar av en promilles chans att få vara med om (alltså; ungefär lika stor chans som att serien Divine Comedy i gratistidningen Stockholm City har en rolig poäng).

Om jag räknar rätt, alltså, vilket det i sig inte är många hundradelar av en promilles chans att få vara med om. Man kan fråga sig varför jag skrev det här inlägget när jag suger så mycket, men det var mest för att få indet där skämtet om serien Divine Comedy. Det var häftigt att ni fick vara med om det där, dock. Påminner lite om Tärningens Förbannelse, som jag pratat om tidigare på forumet.

Saxifrage

Hero
Svenska Mad?

(alltså; ungefär lika stor chans som att serien Divine Comedy i gratistidningen Stockholm City har en rolig poäng)

Vilken otroligt skön retro-flash jag fick när jag läste det där. Just den typen av jämförelser var länge sedan man hörde. Ungefär som "dinosaurien som grävts upp i Burträsk bedöms vara cirka 17 miljoner år gammal, dvs något nyare än Magnus Härenstams vitsar". Särskilt roligt är det ju egentligen inte, men levererat med rätt distans blir det den perfekta retro-ironi-effekten. Rising måste vara kungen av retro. Om fem år sätter han säkert upp en grym blogg och betygsätter capuccino-barer.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Korten blandades bara en gång och lades ut i en "hög" al la finns i sjön och vi fortsatte dra tills skiljelinje uppstod.

Med andra ord 52 kort, inga jokrar och varje dragning minskar högen med två kort... att jag sedan är värdelös på matte och tror att det ligger något märkligt i denna upplevelse är en helt annan sak.

Krille

Super Moderator
Tja, om jag har räknat rätt så sitter jag med en sista bråkräkning på (3/2070) + (792/238 360 500) + (869/248 724 000) + (18492/4 669 920), och eftersom jag inte orkar räkna minsta gemensamma nämnare på det där för att få fram ett exakt bråktal så slängde jag in det i kalkylatorn och fick ut 0,0054159027677264759331628632540487.

Eller om man vill ha det mer lättbegripligt, och man förutsätter att jag har räknat rätt, 0,54% chans eller ca en gång på 200.