Hjälp mig (och min dotter) göra ett rollspel!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
I går, på självaste midsommarafton, introducerade jag min familj för rollspel med ett midsommarinspirerat äventyr till (ett hack av Nordiska väsen. Det var väldigt lyckat, tydligen så lyckat att min dotter (9 år) bjöd in sina kompisar att spela rollspel i eftermiddag och hon lovade henne ett spel där de spelar djur som flyr från ett djurhem med elaka föreståndare.

Okej, det får vi väl lösa.

Reglerna löser jag i stort med antingen Into the Odd eller Windsoul (som jag använde i går), men jag behöver spel- och kampanjmaterial (slumptabeller, kartor, spelledarpersoner, fyndtabeller etc etc) och här tänkte jag ta er till hjälp.

Djuren är husdjur i olika storlekar som kan kommunicera med varandra men inte med människor, tänk barnprogramsnivå. Och jag tror det får utspela sig i nutid i Sverige, både som en rymmarheist inne i djurhemmet och som en överlevnadsdel (mot okänt mål) utanföe. I övrigt finns det nog inga gränser.

Ös på, tack, för jag behöver ha något spelbart till kl 15! (Men tar gärna emot förslag efter det med om de skulle få blodad tand.)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,364
Vandrande monster: den läskiga men väldigt gamla vakthunden. Ser/hör dåligt men har luktsinnet kvar. Går att överlista med peppar/vinäger/annat som luktar starkt.

Hinder: låst dörr. En djurhemsvakt sitter och snarkar under en nyckel som hänger på väggen. Hur få tag på? Klättra/fiska/lura bort vakten?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,364
Ett gäng tuffa råttor bor i väggarna. Du får gå en genväg genom deras gångar…. så länge du kan betala för dig! Förslagsvis med ost/jordnötter/choklad från köket. Ju godare mat (som är svårare att få tag på), desto längre får du gå.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
En djurfångare dyker upp (1t10)
1. Det är @Björn Wärmedal som försöker läsa ditt chip
2. Det är en galen kvinna som samlar på djur
3. Det är två maffiosos i en svart van. Vad ska de ens med djuren till!?!
4. Det är en äldre man i blåställ. Han kommer från kommunen och har fått rapporter om förrymda djur. Han har en blankett med sig
5. Det är en agent hyrd av stället ni rymde från. Hen har en pistol!
6. Det är an specialbyggd robotdammsugare - med en stor håv
7. Det är tre äldre gulliga kvinnor som bara vill djurens bästa. Plot twist: de vill ÄTA UPP djuren
8. Det är en raggare i en raggarbil som vill ”ta med nå fint” till sin fästmö
9. Det är ett gäng som gör lumpen och har fått i uppdrag att samla ihop lite gulliga dekorativa djur till deras överordnades 50-årsfest
10. Det är We4 från Grant Morrisons We3.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,276
I Grant Howitts ensidare The witch is dead spelar man en mördad häxas familiars (vad är det svenska ordet?) som ska hämnas hennes död. Egentligen inte vad du bad om, men det tangerar ju lite och man kanske kan ta lite inspiration från häxjägaren där till en ondskefull djurfångare.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,364
En musfamilj sitter inlåst i en bur bredvid en stor orm. De ska bli mat! Ska RP försöka låsa upp buren och släppa ut dem, förgifta ormen, eller kanske prata med ormen (som också vill bli utsläppt, och kommer då att distrahera vakterna, men också att jaga/äta små djur).
 

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
203
Om du har äldre Fenix-tidningar kan jag rekomendera Jarlsjöartiklarna. Jag vet inte var den första var, men den andra om ett föråldrat kungarike fanns i 2/2022, och den tredje om en piratkultur fanns i 3/2022. De har lite olika smådjur, men främst råttor och möss. Allting utspelar sig på en liten ö i Vättern eller Värnen i modern tid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,365
Location
Göteborg
I Grant Howitts ensidare The witch is dead spelar man en mördad häxas familiars (vad är det svenska ordet?) som ska hämnas hennes död. Egentligen inte vad du bad om, men det tangerar ju lite och man kanske kan ta lite inspiration från häxjägaren där till en ondskefull djurfångare.
Finns också på svenska som ”Häxan är död”. Jag har en PDF, fick den väl från någon forumit, tror jag.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Gällande regler och andra spel så tänker jag att de fyra timmarna jag har på mig från nu inte ägnas bäst åt att lära mig nya spel, utan åt någon form av prepp (eftersom jag tycker ren improvisation i spel är svårare än att hitta på regler), men tar med mig alla förslag på spel till framtiden. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
I rabatten hittar ni
1. Ett mörkt och konstigt hål. Det leder till (slå på håltabellen (ej inkluderad))
2. En hårnål som glöder när människor är nära
3. En död duva. Den har ett meddelande i ett snöre runt ena foten.
4. En vattenskadad bok med en karta längst fram.
5. En skateboard lagom för ett mindre djur
6. En fungerande och olåst iPhone
7. En jättefin pärla. Tittar man länge i pärlans djup kan man se en glimt av framtiden
8. Fem femkronor
9. En sten med ett hål i. Tittar man genom hålet ser man saker andra inte kan se
10. En stor påse torrfoder för överviktiga katter
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Om du inte redan bestämt spelsystem så hade jag föreslagit Drakar och bananer. Kreativ problemlösning och standardspelet för att spela med barn i Indierummet. Brukar bli väldigt lyckat.
Detta. Två sidor rollspel och deltagarna själva gör preppen och improviserar. Tar säkerligen mindre tid att läsa än läsa och sammanställa förslagen i tråden.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Kul att hon blev så taggad! Hoppas det blir lika kul idag. Här kommer några idéer om rastgården, som sedan leder vidare ut i skogen.

På rastgården, inhängnad med stängsel, står resterna av en Saab 96 från 1972. Dörrar och hjul saknas, interiören är nästan helt borta och det är tomt under motorhuven. Runt bilen ligger gamla brädor.

Det finns flera sätt att ta sig ut från rastgården, vidare till skogen en bit bort.
  • Hundarna kan gräva en gång under nätstängslet. Men stängslet fortsätter en bit ner under marken, så de måste gräva djupare än de först tror. Smådjur kan snabbt ta sig igenom, men de stora djuren har problem.
  • Alla kan hjälpas åt att dra ihop brädor till en gungbräda som kan användas som katapult.
  • Med lösa delar från bilen som skovlar kan fler djur hjälpa till att gräva under staketet. Då kan även större djur slinka igenom.
  • Det hänger en bultsax på väggen i djurvårdarnas kontor. Om några djur hjälps åt kan de få ner den och dra ut den till rastgården. Sen kan de klippa hål i nätstängslet.
  • Det finns en grind som bara går att låsa upp utifrån. Om djuren kan hitta en nyckel. För att sedan nå upp till låset måste ormen och några smågnagare samarbeta.
För att skapa lite tidspress kan en djurvårdare när som helst komma ut på rastgården:

Alt 1: Det är bara ett tomt hot från spelledaren. Ingen djurvårdare kommer och spelarna har all tid i världen att hitta på kreativa lösningar.

Alt 2: En djurvårdare tar en snabbtitt ut på gården. Djuren hinner gömma sig i bilvraket för att inte bli upptäckta.

Alt 3: Djuren blockerar dörren med en bräda mot handtaget. Efter många försök får djurvårdarna upp dörren - precis när de sista djuren tar sig ut.
När alla djur har smitit ut kan de springa till skogsbrynet och gömma sig där. Men en av djurvårdarna följer efter dem.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Detta. Två sidor rollspel och deltagarna själva gör preppen och improviserar. Tar säkerligen mindre tid att läsa än läsa och sammanställa förslagen i tråden.
Det verkar vara ett toppenspel men löser inte mitt bekymmer alls, så hur lite tid det tar spelar inte så stor roll. 👍🏼
 
Top