lasergreger
Hero
Jag har nu påbörjat min fem veckors semester och vill sätta tänderna i ett nytt projekt. Jag har sedan en tid tillbaka velat skriva en hederlig Mega Dungeon och det känns som att tiden nu kan vara den rätta!
Saken är den att jag faktiskt aldrig spelat eller spellett en Mega Dungeon, men jag har kollat på verk ifrån tex. Necromancer Games och såklart spelat mindre dungeons. Så jag skulle hemskt gärna ta emot tips och diskutera runt detta projekt. Dra nytta från vår kollektiva kunskapsbas!
Först lite frågor och tankar kring saker runt själva projektet:
Jag gillar verkligen D&D 4E och det jag spelat av det (max upp till level 4) så tycker jag det borde vara ett enastående system för en sådan här kampanj. Jag tänker så efter som strid självklart kommer bli en stor del av detta och jag älskar att strida i 4E, från båda sidorna av spelledarskärmen är det verkligen roligt.
Men jag har även spellet väldigt mycket Pathfinder i en hemmabyggd setting och jag tar gärna emot argument runt varför PF skulle vara ett bättre val.
Vidare är jag ett stort fan i teorin av OSG-system såsom Labyrinth Lord, Fantasy! och Dungeon Crawl Classics. Men här tänker jag att det dels knappt finns några hederliga MD's till de modernare systemen (4E, PF etc.) och dessutom, om jag ser till mina spelare och mig själv, så tror jag att jag skulle vilja ha mer rent systemmässiga utvecklingsmöjligheter i vad som bör bli en mycket lång kampanj med höga XP-nivåer.
En sidnot runt just Fantasy! dock är att i min fantasi så vill jag ha en möjlighet att kanske tom. publicera denna MD! Nu är jag inte alls bekant med Arfert eller så men jag tänker att om han skulle gilla den så kanske nått skulle gå att ordna? Önsketänkande kanske men en kul fantasi!
Så till tankar och frågor mer inriktade mot själva MD'n / Kampanjen.
Här är mina strukturella tankar hittils i ytterst enkla steg:
- Ett enormt dungeonkomplex såklart.
- Samhällen / civilisation av olika slag både utanför OCH inuti MD'n.
- Flertalet uppdrag och krokar (quester) längs vägen för att driva story och utveckling.
- MD'n ska vara en levande sak, på det sätt att det ska finnas tex. motgångar och samarbetsmöjligheter med flera falanger i den och att saker är tänkt- och kan hända om och när inte RP är på plats.
Och nu mer direkta frågor:
- Vad ska en MD innehålla enligt er?
- Vad bör undvikas som pesten?
- Är det något särskillt ni kännt att ni har saknat när ni själva spellett eller spelat en MD eller även mindre "vanliga" dungeons?
Vidare är alla andra tankar, förslag och feedback som kanske inte finns med i det jag tagit upp ovan väldigt gärna mottagna.
Saken är den att jag faktiskt aldrig spelat eller spellett en Mega Dungeon, men jag har kollat på verk ifrån tex. Necromancer Games och såklart spelat mindre dungeons. Så jag skulle hemskt gärna ta emot tips och diskutera runt detta projekt. Dra nytta från vår kollektiva kunskapsbas!
Först lite frågor och tankar kring saker runt själva projektet:
Jag gillar verkligen D&D 4E och det jag spelat av det (max upp till level 4) så tycker jag det borde vara ett enastående system för en sådan här kampanj. Jag tänker så efter som strid självklart kommer bli en stor del av detta och jag älskar att strida i 4E, från båda sidorna av spelledarskärmen är det verkligen roligt.
Men jag har även spellet väldigt mycket Pathfinder i en hemmabyggd setting och jag tar gärna emot argument runt varför PF skulle vara ett bättre val.
Vidare är jag ett stort fan i teorin av OSG-system såsom Labyrinth Lord, Fantasy! och Dungeon Crawl Classics. Men här tänker jag att det dels knappt finns några hederliga MD's till de modernare systemen (4E, PF etc.) och dessutom, om jag ser till mina spelare och mig själv, så tror jag att jag skulle vilja ha mer rent systemmässiga utvecklingsmöjligheter i vad som bör bli en mycket lång kampanj med höga XP-nivåer.
En sidnot runt just Fantasy! dock är att i min fantasi så vill jag ha en möjlighet att kanske tom. publicera denna MD! Nu är jag inte alls bekant med Arfert eller så men jag tänker att om han skulle gilla den så kanske nått skulle gå att ordna? Önsketänkande kanske men en kul fantasi!
Så till tankar och frågor mer inriktade mot själva MD'n / Kampanjen.
Här är mina strukturella tankar hittils i ytterst enkla steg:
- Ett enormt dungeonkomplex såklart.
- Samhällen / civilisation av olika slag både utanför OCH inuti MD'n.
- Flertalet uppdrag och krokar (quester) längs vägen för att driva story och utveckling.
- MD'n ska vara en levande sak, på det sätt att det ska finnas tex. motgångar och samarbetsmöjligheter med flera falanger i den och att saker är tänkt- och kan hända om och när inte RP är på plats.
Och nu mer direkta frågor:
- Vad ska en MD innehålla enligt er?
- Vad bör undvikas som pesten?
- Är det något särskillt ni kännt att ni har saknat när ni själva spellett eller spelat en MD eller även mindre "vanliga" dungeons?
Vidare är alla andra tankar, förslag och feedback som kanske inte finns med i det jag tagit upp ovan väldigt gärna mottagna.