Nekromanti Hjälp mig skapa ett krigsläger (SPOILER KINGMAKER)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

I min Kingmaker-kampanj hotas rollpersonernas rike av barbarer. Bland annat har barbarerna samlats i ett enormt läger en liten bit från riket, för att jag ville visa spelarna att det är ett reellt hot, och att det kanske skulle komma en invasion om de inte agerade på något sätt.

Så för att styra rollpersonerna mot en quest som innebar att de letade reda på barbarernas hövding (som var ute och letade artefakter) och neutraliserade honom och därmed tog bort dem samlande kraften, istället för att de anföll själva barbararmén, tog jag i så jag sprack och sa att armén bestod av:

1000 barbarer (CR3/barbar)
20 taiga giants (C12/giant)
30 troll (CR6/troll)

Ingen skulle väl storma ett sådant härläger, tänkte jag.

Så ni förstår själva vart det barkar. Rollpersonerna (fyra stycken runt level 11) har bestämt sig för att bryta sig in i krigslägret och frita de 40 fångarna som hålls som slavar där. De ser mängden motståndare som en positiv sak, eftersom det gör att det blir lättare att komma undan utan att någon lyckas förstå vad som händer.

Så.

Jag behöver hjälp att skapa ett krigsläger som är en rejäl utmaning för rollpersonerna, nästan övermäktig deras förmågor. I lägret finns 1000 barbarer ("ju fler desto bättre, för då blir de förvirrade när vi anfaller"), 20 taiga giants ("jättarna verkar farliga men vi vet inte vad de har för krafter så det går nog bra") och 30 troll ("vi har dräpt många troll förut"). Vidare leds barbarerna av en hövding de inte vet något om (CR9).

Och 40 fångar som ska befrias. Och sedan ska de transportera 40 fångar runt 50 miles över stäppen.

Hur börjar man skapa en sån utmaning? Jag behöver er hjälp.

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rent spontant tänker jag:

Hur olika är barbarernas utseende från rollpersonerna? 1000+ pers? Är de hyfsat lika borde de kunna promenera rätt in givet rätt förklädnad.

Hur tänker de ge alla fångarna mat under resan tillbaka?

Fångar? Är de skadade? I dåligt skick? Hur många kommer dö om de helt plötsligt måste vandra 50 miles...

Har du tittat på Krilles inlägg om lager i kombination med en Dirty Dungeon i Kranks tråd om utforskande av öppna miljöer till Rotsystem?

Låt dem ligga och spana på lägret på avstånd och se hur en annan styrka försöker anfalla/infiltrera och hur en jätte bara går fram och trampar sönder dem. Visa vad de har att möta.

Kläder! Fångarna lär inte vara särskilt påklädda, men räddas kanske av att lägrets eldar ger viss värme. Hur klarar de resan hem utan att frysa ihjäl?

Vad har barbarerna för möjligheter att ta sig fram fort? Hur bra är de på att spåra? 40+ personer som tar sig fram, varav många antagligen skadade kommer att lämna ordentliga spår efter sig och lär inte kunna resa särskilt snabbt. Barbarer till häst borde utan problem kunna hitta dem och spåra upp dem när de inser att fångarna saknas.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade hållit det väldigt löst. Stealth checks för att komma in, charisma för att hålla fångarna lugna och sedan fler stealth checks.

Seadan när de sumpar det och är fyra stycken mitt i ett fiendeläger och alla tittar på dem så ger du dem en runda att antingen ge sig eller hitta på något superbadass. Sedan blir de träffade av flera hundra pilar var och dör. Gör detta klart för dem.

Om de ger sig kan du sedan ha ett prison break scenario där de måste fly med hjälp av trollkarlen som är kvar på utsidan (fun fact, 98% av trollkarlar lär sig teleport). Eller så kan de bli fråntagna alla sin utrustning och sålda tillbaks till sin stad som gisslan. Eller så kan de bli konkubiner till barbar drottningen.

Också? Om en av dem vägrar ge sig (det finns en i varje grupp) döda honom och inte resten av gruppen. De ska inte behöva lida för att en av dem är dumdristig. Sedan kan du alltid ha barbarerna resa den döda killen som en vampyr eller något och försöka använda honom som en av deras champions vilket han sedan kan fly från.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45 said:
Om de ger sig ...
Det här är samma spelare som tycker att en gargantuan red dragon är en lämplig motståndare. Och någon som de muckar med för att de tycker att den är stöddig.

De ger nog inte upp. :gremgrin:

Vilka "stationer" kan det tänkas att de måste passera?

Vakter
Fler vakter
Hundar
???

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fulla barbarer som rumlar runt och letar efter dryckeskompanjoner, nån att ha sex med, nån att slåss med, någon att gråtandes berätta om sin hemlängtan för eller alla på samma gång.

Ett troll som löper amok i lägret. Barbarerna försöker mota bort det, men RP hamnar mitt emellan.

En jätte ligger och sover mellan dem och fångarna. Tar de sig runt, vilket tar tid och leder till fler möten, eller klättrar de över och riskerar att väcka jätten?

Om de är utklädda råkar någon "befäl" välja just dem till någon mindre uppgift (gräva pissränna) och bevakar dem tills de utfört uppdraget för befälet "är trött på alla jäkla latmaskar som försöker smita från jobbet".

God45

#PrayersForBahakan
Det är är samma spelare som tycker att en gargantuan red dragon är en lämplig motståndare. Och någon som de muckar med för att de tycker att den är stöddig.
Jag gillar inte att framstå som en killer gm.... Men om de gör något så dumt som att anfalla 1000 personer med och klass levlar och monster backupp så borde du döda minst en av dem. Minst :gremwink: Du borde göra klart för dem att om de gör något så dumt som att charga så är det 99% chans att de stryker med. Om de gör det ändå.. Well, that is their choice.

Vakter
Fler vakter
Hundar
???
Jag hade skyddat hela stället mot skryannde så att de inte teleporterar in. Annars är chansen att de teleporterar in, får in alla fångarna i bag of holdings och teleporterar ut.

Jag hade också haft försvar mot flygande och osynliga infiltrations försök. Flygande monster med bra luktsinne borde fungera.

God45

#PrayersForBahakan
Vad har du tänkt ha för vattenkälla till lägret? Om de ger dem tillgång till en flod är de betydligt säkrare på många sätt än om de har en brunn. Men samtidigt gäller det motsatta. Water breathing kan ge spelarna en hel del möjligheter att infiltrera lägret osedda.

Finns det skogar i närheten? För då kan de vara fyllda med fällor rakt från Vietnam kriget fast med en magisk egg.

Finns det berg/klippor i närheten kan spelarna utnyttja det. Tex starta en ravin eller ett jordskred.

Finns det en vulkan i närheten? För om dina spelare inte kan använda en vulkan, aktiv eller inte, till att förinta hela lägret skulle jag vara förvånad :gremlaugh:

Patient Beta

Swordsman
Romerska castra är coola för inspiration, här och här.
Även om de är mycket mer organiserade än barbarer brukar kunna tänkas vara, men uppbyggnaden i sig kanske kan ge något. Ta bara bort lite av renligheten och organiseringen.
Vallgrav, liten jordvall och mur, med flera portar. Kanske i flera lager där barbarerna bor längre ut och jättarna eller trollen innanför. Kanske checkpoints för att ingen skall komma och störa/reta upp de vildare elementen i armén. Kanske fångarna är satta i en bur mitt i trollgropen för att de inte skall våga fly?

Småläger i lägret där olika grupper/stammar av barbarer hänger ihop och känner varandra väl, så att spelarna inte bara kan valsa in och låtsas vara en del av en grupp. Kanske uppenbara larmklockor eller liknande med jämna mellanrum i lägret, så de får en vink om att för mycket bråk och oväsen väcker horden.

Har barbarerna riddjur? Hästar, jättevargar, krigsälgar eller liknande? Kanske någon av de mer "säkra" vägarna in går igenom en enclosure med stridstränade djur som de inte får reta upp? Djur som kanske de måste stjäla sedan för att kunna få med sig alla fångarna?

Om det är en barbar-armé, har den med sig barbarernas kvinnor/barn/hundar eller liknande? Finns det en stor tross som har en del av lägret, där det är än mindre ordning. Kvinnor och barn som dräller runt överallt, storkok, boskap för att föda armén, liknande. Typiskt bra kaoselement att slänga på spelarna, lite krångliga val att göra mitt under en pågående inbrytning eller flykt: vad gör de med ungen som upptäckt dem?

Sodivra

Champion
Magnus Seter said:

Vakter
Fler vakter
Hundar
???

/Magnus
Jag backar Rymdhamster i att du borde kolla Krilles rotsysteminlägg. Snarare än en serie stationer, tänk som en serie områden man arbetar sig in mot. I dessa områden finns det fasta och rörliga hot som kan dyka upp ("Ett befäl dyker upp och undrar vad som pågår") stegras ("Befälet tittar misstänksamt mot er i era förklädnader") och slutligen utlösas, ("Befälet beordrar sina män att ta er till fånga!") beroende på hur spelarna agerar och om de lyckas eller misslyckas med sina tärningsslag.

Så här kan det se ut, jag listar olika skal och de hot/problem som skulle kunna finnas i dem. Deras naturer får du förstås anpassa efter vad spelvärlden säger.

Fånggården (Innersta skalet)
- Fångvaktaren. Natur: Att väsnas och plåga
- Pallisadinhägnad. Natur: Att blockera rörelse och syn
- Vakter. Natur: Att vara vaksam på problem och neutralisera dem.

Inne i lägret
- Troll. Natur: Att hitta fiender via doften.
- Soldater. Natur: Att utföra order när de måste, att slippa utföra order och slösa bort sin tid när de kan
- Befäl. Natur: Att hålla ögonen öppna för trubbel, att beordra

Lägrets utkant
- Vakter. Natur: Att slå larm.
- Bågskyttar. Natur: Att beskjuta.
- Ryttare. Natur: Att förinta.

Stäppen
- Spejare. Natur: Att söka upp hot och larma.
- Gräshavet. Natur: Att förvilla, att svälta ut, att förneka gömställen.
- Jaktgrupper. Natur: Att plundra och jaga för att försörja armén.

Sedan får spelarna hitta sätt att korsa stäppen, ta sig från stäppen till utkanten, från utkanten till det inre lägret, från det inre lägret till fånglägret. Preppa möjligheter och fördelar i lagren som rollpersonerna kan använda sig av, eller för in dem på spelarnas initiativ. Till exempel: Spelare: "Finns det en katapult här?" SL: "Javisst" / "Slå för att försöka leta upp en!"