Nekromanti Hjälp mig spåna fram en prestige class

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har funderat lite på ett koncept för en prestigeklass baserad på warlock-klassen från Complete Arcane. Grundtanken är att klassen ska manifestera sin eldritch blast defensivt, i form av en kraftsköld. Tanken är att man ska kunna investera ett antal D6 från sin blast i skölden, något som minskar den skada man gör med attacken så länge skölden är uppe, men ökar AC med 1 per D6 som offras. Därtill ska klassen antagligen vara mer stridsinriktad -- +1 BAB/level, d8 HD och proficiency med martial weapons (svengelska -- fuck yeah!). Därtill kommer skölden också att ha andra effekter när man höjer sin level -- det jag kan tänka mig direkt är plus på saves (+1 per 2 poäng AC-bonus?), spell resistance (här är jag osäker -- har aldrig spelat på tillräckligt hög nivå för att SR ska ha haft en viktig roll i spelet, så jag vet inte vad som är balanserat) och en skräckeffekt (fientliga varelser inom 30 fots avstånd måste slå ett Will save mot 10 + CHA-mod + AC-bonus eller bli shaken i lika många rundor som antalet nivåer man har i prestigeklassen), men på vilka nivåer kan det vara lämpligt att placera sådant? Jag har även tänkt mig en form av retributiv förmåga -- att en medlem av prestigeklassen som tar skada från en närstridsattack kan välja att, som en immediate action, urladda sin sköld som en eldricth blast-attack mot den som anfaller. För att göra förmågan lite otymplig har jag tänkt att den i andra fall ska kräva en full-round action för att sätta upp/stänga av (möjligen att någon förmåga på högre nivå kan minska tiden till en standard action -- huvudsaken är att man inte kan slå av skölden, avlossa en eldritch blast och slå på skölden i nästa runda). Klassen skulle i övrigt nog ha två skill points/level, ett bra save (antingen Fortitude eller Will) och en caster level-progression som ligger rätt nära den ordinarie, förmodligen höjning på åtta av tio nivåer eller liknande.

Så, några idéer hur denna klass skulle kunna göras på bästa och mest balanserade vis? Den är alltså tänkt som en närstridsbaserad warlockkaraktär med bra försvar. De problem jag kan tänka mig är:
Skölden bör ej stacka med rustningar. Detta löses om jag förstått det rätt genom att göra den AC-bonus den erbjuder till en armor bonus. Korrekt?
Klassen behöver egentligen inte så många invocations, så möjligen sänker jag caster level-progressionen och lägger in en separat eldritch blast-höjning. Hur mycket invocations är balanserat?
Något annat?