Nekromanti Hjälp mig spåna till mitt magisystem (inspirerat av UA och Strange & Norrell)

Pilzefrau

hon/henne
Jag har kommit på ett magisystem. Mina främsta inspirationskällor (som jag själv identifierat) är Unknown Armies och boken Jonathan Strange & Mr. Norrell.
Koncept

Alla trollformler är begränsade i tiden.

Det finns formler som bara fungerar på måndagar. Det finns sådana som bara fungerar vid fullmåne. Sådana som bara fungerar den 3:e januari varje år. Det finns en formel som sägs fungera varje millenieskifte – men den finns först omnämnd på 1200-talet, och det finns inga säkra källor på att någon lyckades använda den år 2000.
De flesta magiker ägnar sin vakna tid åt att söka efter formler som andra har använt. Det finns de som hittar en kraftfull formel, som bara fungerar en gång om året, och bygger sin affärsidé kring att använda just den, just då. Men de allra flesta som lyckas bruka magi en gång, lockas att göra det igen. Och för att kunna upprepa det snart igen behövs en ny formel. För att kunna upprepa det ofta krävs många formler.
De allra mest lärda sägs ha tillgång till så många olika formler att de kan frambringa nästan vilken effekt som helst, vilken dag som helst. Tveklöst är det till hälften bluffmakeri. Din skicklighet som magiker handlar om att veta vad du kan åstadkomma med de formler du har just idag.

Vad som krävs

För att kunna använda en trollformel krävs fyra saker. Du måste säga vad du vill ska hända. Du måste åkalla personen som upprättade kontraktet för just den här formeln. Du måste åkalla det som gavs i utbyte, enligt samma kontrakt. (Det är oftast en eller flera personer.) Och du måste göra det vid rätt tid.

Observera att priset inte behöver betalas när du utför formeln. Den som upprättade den har redan betalat; du behöver bara nämna det som en del av utförandet.

Kända trollformler

Tack vare John Ker, the 5th Earl of Roxburghe, kan du få en sanndröm om det värsta som kommer hända dig under det kommande året. Formeln måste läsas på nyårsnatten. För detta gav han sin vän William Bakers liv.

Tack vare Acetabularii, ett magikersällskap i det gamla Rom, kan du göra ett föremål osynligt för alla som inte läser formeln, och förbli så i ett dygn. Formeln måste läsas en stjärnklar natt när Stora Björn syns. För detta gav de Lucius Licinius Marenas, en f.d. konsuls, liv.

[...]

Vad jag vill ha

Jag vill ha er hjälp att hitta på fler sådana här formler! Jag har inga särskilda regler. Det finns en idé om att du måste välja mellan kraftfull effekt, bra täckning i tid, och ett lågt pris (vid upprättandet). Så en formel som bara har betalts med en anka eller en främling kanske inte är så häftig, eller bara går att använda väldigt sällan. Men det finns inga hårda regler här. Det kanske finns andra variabler i kontraktet som vägde upp, som har glömts bort nu. Försök dock undvika särskilda kostnader för den som använder formeln.

Jag tycker det här är ett häftigt system, men har dålig fantasi och fastnar ofta på att hitta på namn osv. Men jag vet att WRNU gillar att fylla i slumptabeller!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jaaa! Ascoolt. Ska se om jag kan bidra med något mer än bara jubel, men för stunden så är det jubel jag bidrar med. "Friformsmagi" enligt bestämda fluffregler ligger mig varmt om hjärtat.

Så...Mrs.Shrewsmary Oughtbright lyckades, till priset av en fantastisk njur-och päronpaj (som hon aldrig mera kunde göra likadan eller lika god) få en nypa salt att räcka till vilken måltid som helst...nåt sånt? Fast kanske lite matigare?
Snow said:
Hur ofta kan man kasta den, varje julmiddag?
Pilzeman said:
Du har glömt en viktig sak: när går formeln att använda? Om jag åkallar namnet Mrs. Shrewsmary Outbright, och hennes njur- och päronpaj, och säger att jag vill använda en nypa salt för att laga en måltid, så är det hela formeln. När fungerar den?
Voldstagg13 said:
Det var det, detaljer att tänka på för att inte missas. Jag kan tänka mig att den fungerar vid unika, speciella måltider (unika som pajen, att avgöras vid tillfället). Hur ofta beroende på samma sak: är måltiden tillräckligt unik? Är det ok? Annars är det fritt att ändra.
Voldstagg13 said:
Ursäkta kommentaren, men...priset var en del av hennes gedigna matlagningskunskap, hon kunde aldrig igen göra en paj (så god) som hon alltid varit så beundrad för. Njur-och päronpajen blev hennes absolut bästa, och sista värd att nämnas med mera än "god, men inte...".
Cybot said:
Formeln fungerar bara på festdagar där det serveras speciell mat. Julafton, Midsommar, Thanksgiving osv.
Voldstagg13 said:
Tack, Cybot.

obak

Hero
Gavrilo Princips mord på Franz Ferdinand var inte en terrohandling utan en trollformel för att starta ett krig, målet var att tända gnistan till ett serbiskt befrielsekrig, men mordet på hans hustru Sophie gjorde formeln långt mer kraftfull, och resultatet blev därefter

Snow

Swashbuckler
Martin Luther King dealade med Samedi om att bli återfödd efter sin död. Formeln lyckades. Men priset blev att King inte fick välja vem han skulle återfödas som. Formeln kan bara kastas dagen innan man dör.

King lever nu som:
http://www.imdb.com/name/nm0000226/
obak said:
The horror!

Iskaral

Swordsman
Miss Edith Miller (gift under många namn) använde en besvärjelse för att ta livet av sina många män. Hon offrade en tå varje gång. Besvärjelsen fungerar bara på äldre män med redan svagt hjärta och bara inom en månad från äktenskapet d.v.s. under smekmånaden. Besvärjelsen är känd under namnet svarta änkan. Edith begravde tio män och hade under slutet av sitt liv en enorm förmögenhet och en något haltande gång.

Om priset måste vara att döda någon/något offrade hon sin pappa John Miller

Iskaral

Swordsman
En besvärjelse på samma tema är känd under namn som Golddigger och Sugar Daddy. Den får en äldre person, minst sjuttio och minst 30 år äldre än besvärjaren att bli förälskad i denne. Besvärjelsen skapades av en golddigger vid namn Cordelia Kramer till priset av hennes käraste vän mopsen Mitsy. Dessutom krävs regelbunden intim samvaro med offret för att upprätthålla förälskelsen. Besvärjelsen kan likt många andra kärleksbesvärjelser bara användas på alla hjärtans dag.

Pilzefrau

hon/henne
Jag verkar inte ha varit jättetydlig (även om Iskaral ändrade sitt förslag så det stämde bättre). Det är alltid tråkigt att be om input och sen säga "Nej, nej, nej"... Men så här va:

Den som skapar besvärjelsen betalar någon sorts pris.

Den som använder den betalar ingenting. Det är helt gratis. Jätteenkelt faktiskt. Du måste bara säga vad som ska hända och nämna skaparen och priset vid namn.

Som exempel: Edith Miller, som använde en trollformel för att döda tio män: hon betalade ett pris en gång, för att upprätta formeln. Sedan kan vem som helst använda den. Utan att betala något.

Det finns alltså en besvärjelse som låter vem som helst döda sin man under smekmånaden, utan att det kostar dem något (mer än sin man, såklart). För detta har vi Edith Miller att tacka. Och hon betalade något för att det skulle vara så.

Vid det här laget finns det enormt många trollformler i omlopp. Många magiker har ju skapat ett par stycken, och de försvinner aldrig. Däremot hålls de gärna hemliga, och kan glömmas bort. Så magiker letar ofta i gamla böcker efter beskrivningar av magi, och försöker upprepa det på exakt samma dag, samma månfas eller liknande. De hoppas på att träffa precis det tillfället där den går att använda, "återupptäcka" formeln.

Det fanns en man som hittade en formel som lät honom flyga, som kunde användas vid fullmåne. Trodde han. Det visade sig nämligen att den bara gick att använda vid fullmåne under sommarmånaderna. Han försökte en gång i oktober, och föll till sin död.

Så: varje formel har en viktig egenskap: när kan den användas? Detta är exakt, kan inte rubbas, och är magikerns enda begränsning. Jag ser gärna att det ska vara förutsägbart – jag gillar inte profetior och förutbestämda grejer så mycket, så "dagen innan du dör" är tveksamt. Vad händer om jag bestämmer mig för att skjuta mig imorgon, och sedan använder formeln? Men nåja; jag skrev ju själv en exempelformel som siar i framtiden.

Varje formel har ett pris, som har betalats en gång i tiden – men detta är förhållandevis oviktigt. Det betalades ju nämligen en enda gång. Av någon som är död sedan länge. Någon som levde på typ medeltiden. Det glöms aldrig bort, eftersom det måste sägas högt varje gång formeln används – men ingen annan behöver betala priset igen. Vill du skapa en ny formel, betalar du alltså priset för att vem som helst ska kunna använda formeln, i all framtid (på den bestämda tiden). Det finns ingen privat magi. Den absoluta majoriteten av moderna magiker åker snålskjuts på formler andra har skapat. Och varför skulle de skapa egna? Det måste man ju betala dyrt för.

Pilzefrau

hon/henne
Enligt ovan är det några av era förslag som jag vill vara lite tråkig mot.

Mrs. Oughtbright's perfekta måltid behöver som sagt begränsas i tid.

Gavrilo Princip: vad är besvärjelsen, och vad var upprättandet av den? Om han betalade Ferdinands och Sophias liv för att upprätta besvärjelsen, när navände han den och vad gjorde den? Tänk på, att det ska vara en besvärjelse som vem som helst kan använda senare i tiden för samma effekt, utan att betala något pris.
- Om besvärjelsens effekt var att skapa ett krig, och han utförde den direkt efter själva morden... så verkade magin på ett underligt sätt, genom att väva verkliga händelser så att det verkade som att priset som betalades var orsaken till kriget. Vad skulle hända om jag använde formeln igen, utan att mörda ett statsöverhuvud?
- Om besvärjelsens effekt var att få Princip att skjuta Ferdinad och på så sätt skapa krig... Vem kastade besvärjelsen? Vad betalade han? Om jag visste det, skulle jag alltså kunna åkalla de namnen och lita på att magin fixade ett nytt krig, kanske genom att få en ung revolutionär att begå ett utlösande terrordåd.
Som skriven nu hänger den inte riktigt ihop med systemet. Och jag vet att jag bad om hjälp att spåna, men poängen med systemet är att det är hårt begränsat på vissa sätt och väldigt friform på andra.

Martin Luther Kings formel (som avslöjar med vem kontraktet upprättades, vilket jag låtit vara osagt, men coolt!) vet jag vad den gjorde, och vem som upprättade den. Men vad betalade han för det? Igen, tänk på att en annan magiker ska kunna kasta formeln igen, utan kostnad. Om Kings pris var att han inte fick välja vem han skulle återfödas som... Om jag skulle använda formeln, skulle jag få välja vem jag skulle återfödas som? Om det inte var priset, utan bara en begränsning av formeln, vad var då priset?

Betoning: priset betalas en gång, och det är för att kunna använda formeln för all framtid. En magiker som skapar en formel som hen tänker använda en enda gång, kommer nog ofta uppleva priset som orättvist. Det var nog inte värt att kidnappa en konsul och döda honom för att kunna göra en pryl osynlig en gång liksom. Men att få en formel såm går att använda om och om igen... det är värt en del. Om inte annat kan man sälja hemligheten. När du skapat en formel är det ju bara du som kan använda den, om bara du vet detaljerna.

krank

Går ondskans ärenden
Något söndertjatat/klyshigt, men jag började fundera på andra världskriget. Tänk om döds- och arbetslägren var en del av upprättandet av en formel å Thulesällskapets vägnar, eller något? De fick aldrig möjlighet att utföra den (den behövde utföras 1960 eller whatever) och för att utföra den måste man nämna samtliga ingående offer vid namn, dvs en komplett och sanningsenlig lista över alla som dog...
Cybot said:
Formeln var för att utplåna tre städer. Den kan bara användas den första måndagen i Augusti och förstör sedan en stad första dagen, den andra tre dagar efter det och sen en tredje stad 9 dagar efter det.
Formeln blev dock inte klar förrän i Januari 1945 och Hitler fick aldrig använda den, utan den stals av amerikanarna som använde den för att förstöra Hiroshima, Nagasaki och ett skjul på en obebodd ö efter att Japan hade gett upp (MacArthur hade hotat att använda tredje smällen på Tokyo)

krank

Går ondskans ärenden
Arkivarie Jan Karlsson från Uppsala var döende år 1987. Då han i övrigt levt ett tyst och oansenligt liv bad han sin vän, magikern Silvia Svensson, att göra hans död till ett offer i en besvärjelse, så att han åtminstone skulle leva kvar som ett minne. Hon vävde en formel i hans minne (och med honom som offer), som låter besvärjaren hitta precis vad hen söker efter i ett arkiv inom ett par minuter -- förutsatt att det som letas efter faktiskt finns i arkivet. Formeln är tidsbegränsad till fredagseftermiddagar, då Jan brukade göra veckans överblivna sorteringsarbete innan han gjorde helg.

Leon

Leo carcion
År 1331 offrade den fattige Zhu Wudi i Anhuin-provinsen sina fem äldsta barn för att släppa lös en böldpestepidemi. Detta var bara en av många besvärjelser den trollkunnige bonden använde för att destabilisera det mongoliska yuan-väldet i Kina, och till sist installera sonen som den förste Ming-kejsaren. Smittan spred sig tyvärr sedemera västerut. Besvärjelsen kan utföras under det kinesiska nyårsfirandet under Hästens år.

Iskaral

Swordsman
Det hände sig på Trinity College 1663 att en ung Isac Newton fick nog av en gammal stofil till professor som aldrig slutade prata och som dessutom hade fel i nästan allt han sa. Unge Isac offrade sin rumskamrat för att vrida professorns matsmältningssystem 180 grader vilket resulterade i en bokstavlig mundiarré på föreläsningen dagen därpå. Denna besvärjelse kan bara användas på Trinity Sunday som infaller omkring maj/juni. Besvärjelsen tar effekt på måndagen efteråt kring klockan 10 varefter matsmältningen sakta vänder åt rätt håll igen under stort obehag.

Pilzefrau

hon/henne
Keep 'em coming! Tänk också på att magikern betalar för att kunna utföra besvärjelsen flera gånger, så det är kul med formler som gör det värt besväret. En verksam magiker bygger upp en verktygslåda genom att hitta, och vid behov betala för att upprätta, formler som täcker in vanliga behov vid så många olika tider som möjligt. Jag kan tänka mig att Newton till exempel kanske ångrade lite att han gjorde formeln så specifik för sitt syfte - för samma rumskamrat (och besväret att diskret offra honom) hade han kunnat få en formel han kanske kunde använda fler gånger i sin karriär.

En modern magiker värd namnet är mästare på att räkna om kinesiska, babylonska, romerska, julianska, gregorianska och många andra kalendersystem till vad de motsvarar i modern tid. Även månens faser, solståndet, stjärnhimlen, gamla högtider, bondepraktikan, kyrkokalendern, allt som folk använt som referenser genom historien, är bra att kunna.
Iskaral said:
Fast Isac använde den nästan varje år och schemalade gärna debatter med meningsmotståndare till just denna dag, måndagen efter treenigheten. Sedan var han naturligtvis en psykopat som tyckte att det var värt priset.
Pilzeman said:
Coolt! Ja, då försökte han ändå få ut så mycket som möjligt av dealen!

Jocke

Man med skägg
Jag gillar att systemet handlar om att snylta på någon annans magiska arbete, min största fråga är om den som skapar trollformlerna måste ha någon medfödd egenskap som gör att deras besvärjelser blir veklighet, medan vi vanliga måste förlita oss på deras jobb, eller om det räcker med att känna till den förbjudna kunskapen.

Sen gillar jag tidlåsen väldigt mycket.

Det enda jag tycker är lite trist är det här med att offra andra människor.
Jag är osäker på om man faktiskt kan magiskt offra en människa som inte går med på att offras efter som människan är en magisk varelse med egen fri vilja och själ, till skillnad från andra saker man offrar.

Jag är alltså inte mot människooffer, men jag tror inte att magikern bara kan död vem som helst lite på måfå och få en magisk effekt, utan att det krävs någonting med mer magisk laddning, det kanske räcker med att magikern har samtycke eller förmyndarskap över den som blir offrad, tex att det är hens ofödda barn, fånge eller en lärjunge med lägre rang i samma frimurarorden.

Vidare tänker jag mig att en framstående magiker kan offra en poplåt så att den blir helt bortglömd, men det kräver att magikern äger rättigheterna till låten eller sina egna sinnen (som när Hellen Keller offra sin syn och hörsel för att i gengäld bli ihågkommen i tid och evighet av alla amerikanska skolbarn (trollformeln går bra att använda innan magikern som kastar den fyllt åtta)) etc. Till och med minnet av hela årtionden skulle kunna offras om magiken även är en erkänd historiker. Alltså att det blir viktigt för en magiker som inte har mage att bli massmördare att ta makt över föremål och idéer, eller så får hen ge upp delar av sig själv.

Sen skulle det ju före en helt annan typ av magiker än de som samlar på trollformler vara intressant att få reda på viken makt de här kontrakten faktiskt fattas med och försöka gå förbi den till den rena, råa magin...

Leon

Leo carcion
Håller med om att offer inte behöver vara människooffer - utan något som är viktigt för personen i fråga. Sedan är frågan om man kan offra "magiskt" eller om det måste vara en naturlig, fysisk offerhandlingar. Att bränna ned sin gård, att strypa sin bästa vän, att kastrera sig, att skjuta sin trofaste hund etc etc

Pilzefrau

hon/henne
Nej, det behöver inte vara människooffer. Det är nog abra jag som har dålig fantasi.

Och ja, magiker som försöker strunta i kontrakt och kommunicera med de högre makterna på andra villkor har naturligtvis funnits. Än har ingen lyckats med något minnesvärt - några sägs ha dött eller drabbats av hemska öden, men ingen har gjort några framsteg som spritts. Men det vill inte säga att det inte är någon idé att försöka.