Nekromanti Hjälp mig! [spoiler vinterskogens hemlighet]

agonar

Veteran
Hej jag och mina kompisar e nybörjare och vi har börjat spela D&D 6. Nu har vi spelat lite på vinter skogens hemlighet men det har inte gått så bra än sålänge. jag tror att jag inte har läst på tillräkligt. och jag ber om lite tips hur man ska spela sl.
hur ska jag beskriva omgivningen t.ex?
Unge fär hur e det när man spelar?
E det så att man inlever sig i spelet och spelarna väljer vart dom går helt själva och jag bara styr alla andra personer och beskriver hur det ser ut i omgivningen.
Jag vet inte om jag fick med allt jag ville ha svar på men ni kan väl beskriva så bra ni kan hur man gör som sl.

Hasse

Hero
"hur ska jag beskriva omgivningen t.ex?"

Läs in det som står om de olika ställena och beskiv dessa sedan med dina egna ord vad RP ser, detta för att du inte skall avslöja något som kräver att de genom för en handling för att se det, dolda saker m.m.

"Unge fär hur e det när man spelar?"

Som SL är har man som uppgift att berätta äventyret, föra handlingen framåt om och eller hjälp RP komma vidare i handlingen om det behövs, vidare har man som uppgift att berätta för RP vad de ser och som sker, vilka konsekvenser deras handlingar för med sig i äventyret/världen. Spelarna skall å andra sidan genom sina RP berätta för dig hur de agerar utifrån vad du har berättat för dem, de kan oxå berätta vad de vill göra utan att du berättat något för dem. Om ni redan befinner er i t.ex. en stad så kan RP tala om vad de vill göra utan du föreslagit det för dem.

"E det så att man inlever sig i spelet och spelarna väljer vart dom går helt själva och jag bara styr alla andra personer och beskriver hur det ser ut i omgivningen."

Japp. Spelarna sköter sin RP, det gör inte SL. Däremot så sköter SL alla de varelser som påverkar RP på ett eller annat sätt. Och det är som sagt SL som beskriver hur omgivningen ser.

Ett tips om RP möter en varelse, en annan ras eller ett monster och du som SL gör den bedömningen att RP utifrån deras bakgrundshistoria troligen inte stött på en sådan varelse tidigare så beskriv hur varelsen ser ut men säg INTE att det är t.ex. alv eller gråtroll. Låt RP slå ett slag i Zoologi om det handlar om ett djur eller monster eller klara ett INT-slag om det handlar om en annan humanoid ras för att få veta namnet på varelsen de möter.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
Vad trevliga frågor! /images/icons/smile.gif

Jag påpekar redan nu att det jag skriver är hur jag och min grupp spelar, jag misstänker att du får ett antal förslag på hur man "skall göra", detta är bara ett i mängden. Träning och experimenterande rekommenderar jag.

hur ska jag beskriva omgivningen t.ex?

Min grupp beskriver den i ord och liknelser som vi alla förstår; -"skogen är tyst, inte ens de vanliga skogsljuden hörs", -"Grabben framför är är lika full som Spelare Anders var förra veckan" (<- skall användas med försiktighet), -"Det luktar som om någon har låtit sin bil stå på här ett bra tag, utan att ventilera" (att använda icke-fantasy ord i en fantasy värld stör inte oss, men det är helt upp till spelgruppen).
När det gäller personer som rollpersonerna träffar på, brukar jag säga typ;
-"Hej och välkomna till min lya, sa den krokiga gamla gumman med ett flin på läpparna och kraxande röst", men ibland så vågar man sig på (beror på vilket humör och engagemang både jag och de andre är på) att själv kraxa och flina och bete sig som en gammal krokig gumma. Och ja, jag har även gråtit, men det är ytterst ytterst sällan.

Genom att själv ge lite av sig själv och spela ut, så vågar de andre kring bordet att göra det samma, och allt blir roligare.'

Ungefär hur e det när man spelar?

Får man till det, så blir det en mycket trevlig stämning kring bordet (eller var man nu sitter/står/ligger), du vet att du har lyckats när du ser "spontana känsloreaktioner" oss dina spelare, det är en SLs belöning (enligt mig iaf).
Jag kanske inte svarar direkt på din fråga, men det är svårt. Spela, spela, spela, tillsut har du något att jämföra med; -"jaha, idag var det roligare än förra gången, varför då? Jo..." osv osv.

Ett tips är att försöka spela med de "stora grabbarna" (men det vet vi ju hur det gick när man var mindre och man ville leka med de äldre...), eller i alla fall försöka spela med andra grupper, alltid lär man sig något.

E det så att man inlever sig i spelet och spelarna väljer vart dom går helt själva och jag bara styr alla andra personer och beskriver hur det ser ut i omgivningen.

Nu misstänker jag att folk kommer "tracka ned mig" som tusan, men se det på det här viset: allt är ett dataspel, spelarna har sina rollpersoner och de "traskar runder" i dataspelet. Dataspelet är det äventyr som du har i form av en bunte papper bakom din spelledarskärm, du som SL är själva datorn som beräknar, svarar och handlar utefter RPna gör och vad som står i äventyret.
Och så lite inlevelse på det hela så har du ett rollspel och inte rollspel eller rollspel /images/icons/smile.gif

lycka till!

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Organ

Out of time, out of mind
>Nu misstänker jag att folk kommer "tracka ned mig" som tusan, men se det på det här viset: allt är ett dataspel, spelarna har sina >rollpersoner och de "traskar runder" i dataspelet. Dataspelet är det äventyr som du har i form av en bunte papper bakom din >spelledarskärm, du som SL är själva datorn som beräknar, svarar och handlar utefter RPna gör och vad som står i äventyret.
>Och så lite inlevelse på det hela så har du ett rollspel och inte rollspel eller rollspel

Varför skulle nån göra det? Personligen tyckte jag det var en ganska bra liknelse :)

/Anders

Hygglo

Veteran
behövs det? (OT)

Behövs det verkligen tre personer som svarar samma sak? eller är ni bara duktiga?

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd