Nekromanti Hjälp mig välja en serietidning!

Anchorman

Swashbuckler
Jag har länge varit sugen på att läsa en serietidning, och nu när sommaren är här passar det ju prima att sitta i solen att läsa.

Vad jag söker är tips på vad som är bra. Jag föredrar Marvel framför Dc men kan tänka mig Dc om det är bättre.

Jag har alltid tyckt Daredevil är intressan, finns det något bra där?
Spindelmannen läste jag när jag var liten och tyckte det var bra, dock är jag rädd för att det kanske är lite för cheesy.
Avengers vs X-men nån som vet om den är värd att läsa?

Helt enkelt söker jag en bra serie som jag kan läsa fristående utan att ha läst nåt annat, det kan lika gärna vara okända som kända superhjältar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Förslag: Ultimates. Finns ett par-tre album eller så, och de är framför allt fristående från allt innan eftersom det är ett nytt universum, rebootat och allt.

Sen är Ultimates riktigt bra också.

Andra rekommendationer (jag borde verkligen göra ett gdocs-dokument med serierekommendationer så jag kommer ihåg dem): Watchmen, The Authority, Invisibles, Doom Patrol (Grant Morrisons nummer), Planetary, Promethea.

Sen finns det säkert nyare grejer också, men jag är helt enkelt jävligt ouppdaterad.

God45

#PrayersForBahakan
Om du vill läsa riktigt bra Daredevil historier så föreslår jag Daredevil: Born again som är en av de bästa Daredevil historierna. Jag föreslår också samlingarna med Frank Millers och Brian Michael Bendis tid som författare.

Avengers vs X-men är en väldigt underhållande om inte särskilt djup serietidning där superhjältar slår varandra i ansiktet. Problemet är att den är väldigt hårt kopplad till vad som hänt de senaste fem åren i X-men serierna och även äldre X-men mytologi. Den är också kopplad till tidigare marvel saker så som Storm och Black Panthers giftemål och Illuminati konspirationen i marvel.

Vill du ha en samlad crossover där superhjältarna slåss mot varandra föreslår jag Civil war och vill du ha X-men mot avengers föreslår jag House of M istället.

Spindelmannen och nyligen tagit en ny och intressant vändning efter att de avslutade den gamla tidningen på nummer 700 och startade om den nya serien med namnet Superior Spiderman. Den är extremt bra :gremsmile:
Twisten är att Peter Parker är död och Doctor octopus har tagit över hans kropp. Men Peters minnen får honom att vilja bli en bättre man. Han är dock aningen... Brutalare än Peter var.

Jag håller med Krank om Ultimates. Ultimates vol.1 och vol.2 är guld. Sedan bytar de författare till vol. 3 och allting efter den punkten suger. Ultimate spider-man var jättebra om du vill ha Spiderman som 15 åring och fortfarande i skolan. Undvik allt annat som har med Ultimate universumet att göra som pesten. Speciellt Ultimate X-men.

Både The Authority och Planetary är super bra precis som Krank säger. Jag rekommenderar också Black summer som är en fristående serietidning från samma författare. Om du ska läsa The Authority så uppmanar jag dig dock att läsa från början.

Hoppas det hjälper lite :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Lite tips på saker som går att läsa fristående:

Batman
Dessa finns alla samlade i ett album och går att läsa fristående, men vinner en hel del på att läsas i denna ordning, du kan dock välja att avsluta med vilket album du vill:
Batman Year One - Frank Millers reboot.
The Long Halloween - Jeph Loebs fortsättning på Year One, går utmärkt att läsa om man känner till det grundläggande om batman.
Dark Victory - Jeph Loebs fortsättning på TLH, går bra att läsa utan TLH, men TLH är helt fantastisk så gör inte det :gremsmile:
(Catwoman: When in Rome) - En efterföljande historia om vad Catwoman gör i Italien, utspelar sig samtidigt som delar av Dark Victory, inom parantes för att jag själv inte läst den, men har hört mycket bra om den.

Batman: The Dark Knight Returns - hänger inte ihop med resten, men är ett album som förändrade Batman, och serietidningar, för alltid.

Hulk
Planet Hulk, (inklusive Prelude to Planet Hulk). Allt du behöver veta om den är att Marvel universe har en massa smarta snubbar som bestämmer sig för att träffas i hemlighet och skydda världen. Hulk har precis slagit sönder Las Vegas, och de bestämmer sig för att göra något drastiskt för att bli av med Hulken.

Om du också läser Civil War så fortsätter du såklart med World War Hulk också.

Usagi Yojimbo
Börja med album 1, men skaffa typ 5 redan från början, du kommer nämligen inte lämna hängmattan förrän du läst klart de första fem, och då kommer du ångra dig att du inte köpte fler redan från början.

Iron Man
Extremis - Allt du behöver veta om Iron Man innan du hoppar på här är det du sett från film 1. Eventuellt är tredje filmen baserad på detta, men jag har inte sett den än. Det går utmärkt att fortsätta läsa Iron Man efter extremis också, bra hoppa-på plats.

Scott Pilgrim
Kanadensisk indierock och Tv-spelsreferenser i en historia om en ung man, tjejen han är intresserad av och hennes onda expojkvänner. Läs.

Hawkguyeye
Allt du behöver veta om Hawkeye innan du börjar läsa de nya serietidningarna (du vill läsa de som började släppas augusti 2012, skrivna av Matt Fraction) är att Hawkguy är snubben i lila tights som saknar superkrafter i Avengers. Matt Fractions Hawkeye handlar om vad han gör under sina många vilodagar från Avengers, när han blåslagen bara försöker packa upp sina flyttlådor i lägenheten i Brooklyn, när han dricker kaffe med Kate Bishop (som också var Hawkeye ett tag), och vad som händer när ett gäng Tracksuit Draculas som säger 'Bro mycket dyker upp.

Och att det finns en Pizza-hund med som kan vara en detektiv.

Y - The last man
Alla i världen med en Y-kromosom dör. Utom en snubbe och hans apa. Läs.

Pride of Baghdad
En berättelse om en lejonfamilj på Baghdad zoo när amerikanska styrkor börjar bomba staden. Helt fantastisk.

Beasts of Burden
Ett gäng tama hundar och en katt som är ockulta detektiver.

Tekkonkinkreet
(äka Black & White) är en fantastisk manga om två föräldralösa pojkar som hamnar i problem med polis och Yakuza.

Jocke

Man med skägg
New X-men av Grant Morrison, bra supehjältande och såpa gjort för att passa både gamla fans och folk som bar sett filmerna och blivit sugna på att läsa lite serier.

Jag har den i tre samlingsvolymer som heter ultimate collection, men vad som är så "ultimate" med just den utgåvan vet jag inte.

sen håller jag med 弾幕 om det mesta (utom Iron Man: Extermis som jag tyckte var riktigt trist).

Anchorman

Swashbuckler
Tack för tipsen. Jag tänkte när jag la upp tråden att nu lär nog krank och God45 vara dem första som kommenterar och se vad rätt jag hade :gremsmile:

Eftersom jag är sugen på Daredevil så börjar jag nog med Born again, läste lite om det och det lät väldigt bra!

Men lär ju läsa mer än en tidning så hinner nog plocka ett par till av de ni har tipsat om :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Anchorman said:
Tack för tipsen. Jag tänkte när jag la upp tråden att nu lär nog krank och God45 vara dem första som kommenterar och se vad rätt jag hade :gremsmile:

Eftersom jag är sugen på Daredevil så börjar jag nog med Born again, läste lite om det och det lät väldigt bra!

Men lär ju läsa mer än en tidning så hinner nog plocka ett par till av de ni har tipsat om :gremsmile:
Dyker du upp ikväll på spelbaren kan jag ge dig massor av tips och motiveringar :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Om du ska läsa The Authority så uppmanar jag dig dock att läsa från början.
JA.

Men det ser jag nog som självklart oavsett vad man ska läsa (därmed förklaras varför jag just nu sitter och "läser ikapp" X-men från början).

chrull

Stockholm Kartell
Anchorman said:
Spelbaren? Vad är det?
Dock är jag upptagen ikväll
Spelbar är en träff på Bishop Arms Folkungagatan varje onsdag där ett gäng träffas och spelar brädspel och dricker öl tillsammans. I vanliga fall från ca 1800, men idag från 1600. En viss Olle Johansson (aka Gardener, vår grundare och vårt helgon) och en viss Maria Sjöberg (personlig vän, nörd och organisatör av roliga saker) drog igång det för cirka 40 veckor sedan. :gremsmile:

Mer info finns att få på tumblr (http://spelbar.tumblr.com/ samt #spelbar), twitter (#spelbar) och G+.

nyvinter

Illustrationist
Oj. har varit lite ur fas de senaste åren, men bra serier?

Kabuki. Börjar som action och blir mer och mer... komplex.

Grant Morrions The Invisibles. Konspirationer och magi och udda saker.

Queen and Country. Spion-serie i 8 volymer. Alltså, spioner, inte James Bond-fånerier.

DMZ av Brian Wood. Politisk serie om inbördeskrig i usa i nutid. Allt av Brian Wood för övrigt. ALLT. (Local till exempel.)

Cages av Dave McKean. Neil Gaiman kommenterade den med "Dave, do you have to be better than me on everything?"

Troberg

Sinister eater
Skreemer av Milligan. Ett magnifikt epos om små människor i skuggan av jättar i en raserad värld, om det fria valet och om vad makt egentligen är.

Watchmen. Kräver nog ingen ytterligare presentation.

V for Vendetta. Se kommentaren till Watchmen.

Tank Girl. Hon super, pippar kängurur och har en tank. Kan det bli bättre?

I stort sett vad som helst av bröderna Hernandez. Egentligen rätt så alldagliga historier, men med hjärta som gör att man fastnar.

Maus av Art Spiegelman. En dokumentation över en överlevares öde under förintelsen. Gjord med hjärta och ärlighet, och träffar som en knytnäve i magen.

Eksem

Champion
Tikkonkinkreet är så jäkla go, har läst den sååå många gånger och den blir bättre varje läsning.

Arfert

Facit
Måste det vara en serietidning? Själv är jag mest förtjust i album-serier, oftast belgiska/franska då. Men även t.ex. italienska. Inte så mycket anglosaxiska.

Gillar att det är någotsånät avslutande berättelser, och inte "såpor" som håller på i det oändliga.

Just nu läser jag om albumen med Linda & Valentin, Blueberry och Bernard Prince.

Kan man dessutom knaggla sig igenom ett album på franska finns det oändligt mycket att hitta, speciellt från guldåldern 1965-85.

slanfan

Hero
Jag nöjer mig med att tipsa om fantastiska Powers, av Brian Michael Bendis och Michael Avon Oeming. Den är inte avslutad och kan säkert bli ett nytt beroende för dig :gremsmile:. Det handlar om hederligt polisarbete med superkrafter i bakgrunden.

Den är vacker som One direction och smart som the wire :gremwink:.

nyvinter

Illustrationist
Arfert said:
Just nu läser jag om albumen med Linda & Valentin,
Linda & Valentin är fantastisk! Men lite svår att få tag på om man inte kan franska. (Detta är en av anledningarna att jag försöker lära mig språket.)