Nekromanti Hjälp min SL har tappat stilen!

Heimdal

Veteran
Hej alla!

Jag skulle behöva lite hjälp..
Jo det är så här förstår ni att min SL har tappat sin kreaktivitets förmåga.
Till.e.x Vi sitter och spelar ett äventyr. Vi börjar på ett värdshus och sitter och spanar in bar flickorna och dricker glatt vårat mjöd. som vanligt så sitter vi och väntar på att SL ska inleda äventyret på nått förnuligt sett. Men han bara sitter där och tittar på oss. Och jag säger typ "öööhhhh vi vet typ inte va vi ska göra".
Detta händer dock bara när vi spelar äventyr som han har gjort vet någon vad jag ska gö för att hjälpa min SL få tebax stilen? ska jag vara SL ett tag och låta honom spela lite rp eller`?

Troberg

Sinister eater
Ta initiativet. Utnyttja tillfället att skapa er egen historia. Sätt upp egna mål.

Det är mycket roligare.

Minimoni

Homelander
som vanligt så sitter vi och väntar på att SL ska inleda äventyret på nått förnuligt sett. Men han bara sitter där och tittar på oss. Och jag säger typ "öööhhhh vi vet typ inte va vi ska göra".
Varför ska SL inleda äventyret? Varför kan inte du som spelare göra det? SLs uppgift är inte att spruta ut äventyr... Sls uppgift är att beskriva världen runt spelarna samt skapa den konsekvens RPs handlingar får. Skapa själv i stället. DIn RP måste väl ändå ha större mål i sitt fiktiva liv än att sitta på världshus och vänta på att lodiga gubbar ger honom uppgifter? Eller?

Tzimisce

Greymourn

Swordsman
Byt SL...

e ju min första tanke... I min söta grupp turas vi om med jämna mellanrum... Kommer ihåg att många äldre och förståndigare tyckte vi var väldigt lutiga på den gamla goda Myriad tiden, men vi spelar o har kul fortfarande iaf.

Anders Åstrand

Swordsman
Jo, i den edd-kampanjen vi spelar nu (alla spelarna är magiker, och dessutom de enda i världen) gör vi så. vi väljer vad vi ska göra och sl försöker hänga med så gott han kan. har funkat mycket bra hittills och vi har jävligt skoj.

Givetvis har sl möjlighet att förbereda rätt mycket, eftersom han får reda på vad vi vill göra samtidigt som våra karaktärer kommer på det.

Greymourn

Swordsman
Re: Byt SL...

Varför ska han byta SL?
Av den enkla anledningen att en omotiverad SL är ganska trist... Jag tolkar nog Heimdals inlägg lite annorlunda än de flesta andra som skrivit hitills... Jag tog det som att SL var ganska allmänt ointresserad av att vara SL, inte att han ville ha mer "löst" äventyrande...

Jag har varit betydligt mer SL än spelare, under de första fem-sex åren vi spelade var enbart jag SL, men efter ett tag så kändes det lite stelt, det blev lite tomgångskörning (vi spelade mycket intensivt, i princip dagligen)

Så började vi dela upp SL rollen, ganska enkaelt eftersom vi spelat närmare trettiotalet olika spel...

Omväxling förnöjer... Så ere bara...

Minimoni

Homelander

Av den enkla anledningen att en omotiverad SL är ganska trist... Jag tolkar nog Heimdals inlägg lite annorlunda än de flesta andra som skrivit hitills... Jag tog det som att SL var ganska allmänt ointresserad av att vara SL, inte att han ville ha mer "löst" äventyrande...
Jag är som jag tidigare sa själv den enda SL i min grupp. Jag tolkar inte Hemdals inlägg som du. När jag Spelleder så finns det ett antal spelare i gruppen som älskar att slippa göra saker själv. De vill ha allt serverat och tror att SL är en äventyrsmaskin. Därför sympatiserar jag med Heimdals SL.

Jag har varit betydligt mer SL än spelare, under de första fem-sex åren vi spelade var enbart jag SL, men efter ett tag så kändes det lite stelt, det blev lite tomgångskörning (vi spelade mycket intensivt, i princip dagligen)
Jag har varit ensam SL i kanske 8 eller 9 år nu. Jag håller med dig att det ibland kan bli lite svårt att vara den mest kreative.

Omväxling förnöjer... Så ere bara...
Helt klart! Problemet i tex min grupp är dock att ingen vill vara SL. De tycker att det är mycket roligare att spela. Hur gjorde ni när ni bytte SL? Bara bytte ni direkt eller hade ni någon vinnande metod?

Tzimisce som inte bara vill vara SL

Greymourn

Swordsman

Att ha spellet en grupp i 8-9 år där det finns folk som bara sitter och väntar på att få allt serverat låter ju som en prestation...

Vi var en stor grupp från början, och de som började bete sig så såg jag till att göra mig av med... Nu när vi är så få kvar måste man ta att de finns dem som spelar på det sättet...

Bara bytte ni direkt eller hade ni någon vinnande metod?
Jag tror helt klart att den bästa metoden är att införskaffa tt nytt system... Det kan nog vara ganska tufft att göra sitt första äventyr till ett spel man redan spelat med en mycket erfaren spelledare... Dessutom är det mer motiverande att börja som SL till något spelarna inte känner till... Och om de spelat så länge bör de ju ha koll på vad spelledarskapet innebär...

Minimoni

Homelander

Att ha spellet en grupp i 8-9 år där det finns folk som bara sitter och väntar på att få allt serverat låter ju som en prestation...
Nu har visserligen dessa statister inte varit med i 8 år. Men vad ska man göra med dem. De är ju mina vänner på fritiden. Då kan man inte kasta ut dem. I min spelgrupp så är vi 6 stycken var av 2-4 är drivande i kampanjen beroende på vilket rollspel vi pelar. 2 spelare är mer eller mindre alltid statister. Jag tycker detta "statistande" är störande men jag har frågat statisterna själva och de tycker att det är kul att bara flyta med.

Tzimisce

Greymourn

Swordsman

Jag har också en statist... Och dessutom några spelare som inte är med alltför ofta... Har du provat att tvinga statisterna spela, att göra deras RP´n till centrum figurer för en kortare stund, det brukar fungera en stund...

Det stora problemet med nära bekanta som är med och spelar trotts att de inte är intresserade/har tröttnat på att spela är att de om inte äventyret är tillräckligt spännande kommer dra ned stämningen avsevärt för övriga... Sup ner dig&dem och ha ett sentimentalt morronsnack... Du anar inte hur fruktansvärt sentimental man blir över något man sysslat med i tio-tolv år med samma grupp människor, det har räddat mig/oss tidigare... Vi hade allvarliga problem för några år sedan när folk började tycka det kändes löjligt att vara 17-18 och spela rollspel... Vi spelade knappt på något år, sedan på tre fyra pers och är nu uppe i sex man igen...

Visserligen spelar vi mer sällan men det får man ta...
Dessutom är rollspel tillräckligt kreativt för att i princip vemsomhelst skall kunna intressera sig för det, har nyligen spelat med folk i tjugoårs åldern som aldrig spelat innan och uppskattat det... det finns hopp...

TipsII: Försök att inte börja slentrian spela bara för att spela, det kommer tillslut leda till att folk tröttnar på att spela och så en dag står man där själv och har ingen att spela med... Visserligen finns konvent, men åtminstone undertecknad vågar inte riktigt...