Nekromanti Hjälp, mina spelkompisar är seriösa!

Lindenius

Swashbuckler
Hej rollspelsspalten!

Jag är en rollspelare på snart 30 jordsnurr som har ett problem. Det började när jag återupptog mitt rollspelande för åtta-nio år sedan. Tidigare, när jag spelade med mina barndomskompisar, gick vi omkring i diverse labyrinter och grottor och slogs med en massa monster. Jag kände att det var roligt och att alla tärningsslag gav mig så mycket spänning.

När jag som sagt återuptog spelandet efter några års uppehåll, nu med nya spelare, upptäckte jag ganska snabbt att de inte alls spelade som jag var van från när jag var yngre. De brydde sig mer om själva karaktärsspelanded och att "leva sig in i situationen och sin karaktär", snarare än att maximera sin rollperson och få dem så rika, tuffa och ha sex med så många snygga tjejer med stora bröst. Från början tyckte jag väl det var lite spännande och kul med något annorlunda, men efter ett tag förstod jag att detta spelsätt var något som de bokstavligt talat tog allvarligt på och inte höll på med bara för att det var omväxlande och skönt med "seriositet för en gångs skull".

Nu känner jag mig splittrad. Jag gillar ju att umgås med mina nya rollspelsvänner, men samtidigt är de ju så mogna och vägrar lyssna på larv och kobolderi. Hur ska jag få dem att ändra sig?

Snälla hjälp mig. Vad ska jag göra? Och säg inte att jag ska försöka tala med spelarna, för jag har gjort det och de lyssnar inte!

//vill vara anonym

Eksem

Champion
Spela Donjon! [ANT]

Spelarfrihet, nyskapande och i rollspelandets frontlinje, men baserat i vanligt hyggligt grottröj.

Blippe

Warrior
Sparka på datan!

Först obligatoriskt gnäll: Är inte den debatten för död för ironi?

Annars så är det väl för att få det suget tillfredställt som folk köper wow och spelar mmorpgs?

MongoMan

Swordsman
Jag tycker ändå att du ska prata med spelarna, tala om för dem att du inte vill hålla på med sånt tjafs som rollgestaltning.
Stå på dig!

En 91:a

Johan K

Gammal & dryg
Johan K rekomenderar Svenil Rollspelet

Då skulle jag absolut rekomendera at ni lirar Svenil Rollseplet. Där har du ett skönt, (o)seriöst spel som kapar alal tendernser till sdåant "allvarligt" spel... :gremgrin:
Så då kansek denan seriösa serisotet försvinner lite..

/ Johan K, rekomenderar lite.. :gremwink:

Okey... detta e kanske en dålig ideé, men ja hade i alla fall gjort så här:

1, om du är spelledare (vilket jag itne vet om du är) kan du ju lägga in monser och fienden som ni måste slå ner..

2, om du vill spela med slag och sånt kan du väl attakera nånting och visa dom hur skojj du tycker de är?

asså.. nått av detta hade jag gjort, men det måste ja stämma överrens med karaktären att gå fram och slå på nån oskyldig person eller djur, och om man då spelar en snäll med mycket heder eller va de nu heter kanske de inte är så bra...

alltså.. om jag har fattar probelmet aldeles fel kanske nån kan klargöra det för mej, annars är detta mina tips.. :gremtongue:

Lindenius

Swashbuckler
Kanske om jag...

1, om du är spelledare (vilket jag itne vet om du är) kan du ju lägga in monser och fienden som ni måste slå ner..

2, om du vill spela med slag och sånt kan du väl attakera nånting och visa dom hur skojj du tycker de är?
Det låter som bra idéer. Dessutom funderar jag på att belöna dem för att dräpa saker, kasta dem i bakhåll så fort de börjar försöka spela karaktärsrollspel, samt ge dem en mängd magiska föremål och skatter. Mycket vill ha mer heter det väl?

//erik. *snurlf*

Kaj_UBBT

Veteran
Åh Gud, jag trodde först att inlägget var ett skämt!

Det första tipset skulle väll vara att börja spela datorspel istället.
Det andra är väll gå till närmsta högstadie och leta upp ngra sjuor som spelar.

Det är ju att spela ut karaktären och "spela socialt" som är det roligaste med rollspel, dock måste det finnas en balans.
Annars kunde man ju lika gärna spela datorspel på heltid.

Ha så.. kul :p

Lindenius

Swashbuckler
Åh Gud, jag trodde först att inlägget var ett skämt!
Jag är akademiker. Så vitt jag vet är vi inte kända för att ha någon humor överhuvudtaget.

//erik. vasalopp

Rickard

Urverk speldesign
Rollspel skapar förväntningar

Jag kan använda ett nytt rollspel bara för att jag vill testa olika saker.. Det behöver inte vara något som kommer med rollspelet att göra, utan jag får bara en ursäkt att säga "Såhär spelar man det här" och så sväljer spelarna det med hull och hår.. Det är pissenkelt..

Rollspelet säger vad man har att förvänta sig och så kan man förebereda sig på det.. Om spelledaren plockar fram Kult eller Call of Cthulhu så säger denne indirekt "Idag så ska ni vara extra mottagliga för att skrämmas", lika mycket som att Drakar och Demoner kan säga "Jag vill att ni ska äventyra" och Feng Shui "Jag vill att ni ska ta kontrollen över miljön"..

Om du tar ett nytt (lämpligt) rollspel och presenterar hur man ska spela det, så kommer antagligen dina spelare att finna sig i det.. Dock så bör du ändå ha lite spelarfriheter för hur de vill gestalta sina rollpersoner..

/Han som tycker han säger en rätt uppenbar sak

Joakim_UBBT

Veteran
Vi kan byta spelgäng med varandra...
Eftersom Lindenius snart tappar sin spelledare som kommer att söka nytt blod i Borlänge så kan det nog bli som du önskar Troberg... men kom ihåg att allt blir inte som man trott :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Eftersom Lindenius snart tappar sin spelledare som kommer att söka nytt blod i Borlänge så kan det nog bli som du önskar Troberg... men kom ihåg att allt blir inte som man trott
Tja, så länge som han inte söker nytt blod bokstavligt talat så är han välkommen, oavsett spelstil, vi är lite kort om folk.

Troberg

Sinister eater
Det måste vi välan kunna lösa, vet dock inte än vart och hur jag kommer att bo där nere i söderns inland.
OK, bara hör av dig när du vet.

Kaj_UBBT

Veteran
Men det är en tråkig fördom bara, bägge mina föräldrar och de flesta av deras vänner är akademiker och en middag hemma hos mig är ju rena ståuppshowen :gremwink:

Men seriöst, det du klagar på är det vi andra suktar efter.
Och det du vill ha är dom personer som vi andra mår dåligt av att tillbringa en spelkväll med.. rätt skumt. :gremconfused:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Men seriöst, det du klagar på är det vi andra suktar efter.
Och det du vill ha är dom personer som vi andra mår dåligt av att tillbringa en spelkväll med.. rätt skumt.«

Jag tror du menade att skriva »jag« i stället för »vi andra«.

Joakim_UBBT

Veteran
Lindenius är inte alls seriös, han vill bara dunka monster hela tiden. Detta är skitjobbigt, jag tycker det är otroooligt jobbigt att spelleda honom.

Ni kan väl kolla in på hemsidan bara för att se hans oseriösa attityd :

Lindenius sida

*ironi.nu*

Men om det faller dig i smaken så säg nått fint å kramgott i forumet =)

Lindenius

Swashbuckler
Skvallerbytta =P

Ni kan väl kolla in på hemsidan bara för att se hans oseriösa attityd :

Lindenius sida
Äää, den där grejen. Ehhh... Det var något jag bara gjorde för att alla ska tro att jag vill vara seriös.

//erik. hehe jag kom upp 07.45 igen.