G
Guest
Guest
Hej!
Som några av er kanske hört så ligger jag i slutfasen med skrivadet av Ensamma Vargen rollspelet. Reglerna verkar bli på cirkus 140-150 sidor och omfattar allt man kan tänka sig av ett Back to basic rollspel. Just back to basic har varit lite av grundpelaren av skapandet av rollspelet efter år av D20, Rolemaster och andra regeltunga rollspel. Jag vill tillbaka till så som det var var förr. Snicka ihop en gubbe på 5 min och iväg på äventyr.
Hur som helst. Lite om reglerna så ni senare kanske kan hjälpa mig. Grunden är väldigt enkel. Alla har 18 egenskaper. Från Närstrid, Styrka till Kunskap och Trolldom. Alltså inga Grundegenskaper som senare omvandlas till färdigheter, utan allt ihopbakat i vad jag kallar Egenskaper. Enkelt. En människa har 5 i alla egenskeper från start och får vissa egenskapsbonusar från yrkesvalet. Exempelvis så får en Krigare +7 i Närstrid, vilket innebär att en människokrigare har 12 i egenskapen Närstrid från start. Sen har jag lite specialiseringspoäng och annat skoj, men strunt i det nu.
Grundregel är slå 3T6, lägg till din Egenskapsnivå (EN), får du lika med eller över en på förhand bestämd svårighetsgrad (SG) så lyckas slaget. Enkelt. SG 20 räknas som Normal Svårt.
Hur som helst så har jag och mina vänner speltestat eländet och allt verkar ha Händer och Föttter (som man säger hemma hos oss). Allt verkar fungera helt enkelt. Problemet är att jag inte är riktigt nöjd med magisystemet. Just nu bygger det på att varje Trollkarl får välja ett par magiaspekter från start. Varje aspekt innehåller ett gäng besvärjelser, och varje besvärjelse har en SG. Lyckas slaget mot Trolldom så bränner du iväg besvärjelsen, precis som ett vanligt EN slag. Det jag dock känner är att Magin känns ganska fattig, vad jag typ har gjort är att jag suttit med DoD´s formelsamlig och plockat lite besvärjelser som jag tyckt passa. Men det känns inte riktigt ok. Min tanke är att jag ska försöka komma på ett improviserat magisystem, men jag har dessvärre drabbats av en black out. Jag kommer inte på något som kan fungera. Jag gillar magisystemet i ex Gemini, men har svårt att överföra ett liknande system till Ensamma Vargen.
Jag vet att det kan vara extremt svårt att bara slänga ur sig en massa ideer, men har ni något som kan inspirera och vara till någon nytta så blir jag överlycklig...
Förövrigt är jag väldigt nöjd med resultatet. Eftersom jag alltid älskat förmågor, feats och abilities så har jag gjort likande regler för sådant i Ensamma Vargen. Exempelvis har varje yrke Yrkesförmågor. När man valt ett gäng yrkesförmågor så kan man börja välja Episka yrkesförmågor. över 30 Hjälteförmågor och givetvis så har Kai-herrarna fått sina 20 Kai-färdigheter och sina Kunskapscirkklar.
Vad jag framförallt är nöjd med är vad jag kallar för Ödestärningar. Varje spelare har per spelkväll 10 Ödestärningar som kan spenderas på precis vad som helst i spelat. Skadeslag, EN slag, Försvarsslag eller vad man nu kan tänka sig. Detta fungerar bra då man bara använder T6 rakt genom hela reglerna... Ett utmärkt verktyg för spelarna att påverka handligen åt rät håll...
Hur som helst... Hoppas jag kan få lite hjälp, och när jag fått ordning på Magireglerna så kommer spelet att läggas ut på min sida som PDF format. Tills dess... Tack på förhand!
För Kai och Sommerlund!
Som några av er kanske hört så ligger jag i slutfasen med skrivadet av Ensamma Vargen rollspelet. Reglerna verkar bli på cirkus 140-150 sidor och omfattar allt man kan tänka sig av ett Back to basic rollspel. Just back to basic har varit lite av grundpelaren av skapandet av rollspelet efter år av D20, Rolemaster och andra regeltunga rollspel. Jag vill tillbaka till så som det var var förr. Snicka ihop en gubbe på 5 min och iväg på äventyr.
Hur som helst. Lite om reglerna så ni senare kanske kan hjälpa mig. Grunden är väldigt enkel. Alla har 18 egenskaper. Från Närstrid, Styrka till Kunskap och Trolldom. Alltså inga Grundegenskaper som senare omvandlas till färdigheter, utan allt ihopbakat i vad jag kallar Egenskaper. Enkelt. En människa har 5 i alla egenskeper från start och får vissa egenskapsbonusar från yrkesvalet. Exempelvis så får en Krigare +7 i Närstrid, vilket innebär att en människokrigare har 12 i egenskapen Närstrid från start. Sen har jag lite specialiseringspoäng och annat skoj, men strunt i det nu.
Grundregel är slå 3T6, lägg till din Egenskapsnivå (EN), får du lika med eller över en på förhand bestämd svårighetsgrad (SG) så lyckas slaget. Enkelt. SG 20 räknas som Normal Svårt.
Hur som helst så har jag och mina vänner speltestat eländet och allt verkar ha Händer och Föttter (som man säger hemma hos oss). Allt verkar fungera helt enkelt. Problemet är att jag inte är riktigt nöjd med magisystemet. Just nu bygger det på att varje Trollkarl får välja ett par magiaspekter från start. Varje aspekt innehåller ett gäng besvärjelser, och varje besvärjelse har en SG. Lyckas slaget mot Trolldom så bränner du iväg besvärjelsen, precis som ett vanligt EN slag. Det jag dock känner är att Magin känns ganska fattig, vad jag typ har gjort är att jag suttit med DoD´s formelsamlig och plockat lite besvärjelser som jag tyckt passa. Men det känns inte riktigt ok. Min tanke är att jag ska försöka komma på ett improviserat magisystem, men jag har dessvärre drabbats av en black out. Jag kommer inte på något som kan fungera. Jag gillar magisystemet i ex Gemini, men har svårt att överföra ett liknande system till Ensamma Vargen.
Jag vet att det kan vara extremt svårt att bara slänga ur sig en massa ideer, men har ni något som kan inspirera och vara till någon nytta så blir jag överlycklig...
Förövrigt är jag väldigt nöjd med resultatet. Eftersom jag alltid älskat förmågor, feats och abilities så har jag gjort likande regler för sådant i Ensamma Vargen. Exempelvis har varje yrke Yrkesförmågor. När man valt ett gäng yrkesförmågor så kan man börja välja Episka yrkesförmågor. över 30 Hjälteförmågor och givetvis så har Kai-herrarna fått sina 20 Kai-färdigheter och sina Kunskapscirkklar.
Vad jag framförallt är nöjd med är vad jag kallar för Ödestärningar. Varje spelare har per spelkväll 10 Ödestärningar som kan spenderas på precis vad som helst i spelat. Skadeslag, EN slag, Försvarsslag eller vad man nu kan tänka sig. Detta fungerar bra då man bara använder T6 rakt genom hela reglerna... Ett utmärkt verktyg för spelarna att påverka handligen åt rät håll...
Hur som helst... Hoppas jag kan få lite hjälp, och när jag fått ordning på Magireglerna så kommer spelet att läggas ut på min sida som PDF format. Tills dess... Tack på förhand!
För Kai och Sommerlund!