Nekromanti Hjälp sökes... (Snösaga spoiler)

erti

Veteran
Alltså: mina spelare befinner sig på en båt utanför Ailburg. De ska fly undan iskultens härjningar tillsammans med Uvailarna och några andra som överlevt massakern av Vildland. Problemet är att återge på ett icke-krystat sätt att deras skepp sjunker och de tvingas ta sig till land (där de senare ska träffa Linn, som jag efter att ha läst ett inlägg på detta board gjort om till en uggla... bra tips). Jag känner mina spelare. De kommer inte acceptera att bli storytellade ner i vattnet. De kommer vilja kasta spells och svärd och fan å hans moster...

Detta är ett problem som dyker upp i många köpta kampanjer. Värst är nog Nidlandkampanjen till DoD91...

Hur ska jag få spelarna på spåret utan att bara vifta med spelledarmakten och säga "-Er båt sjunker." ???

Renfield

Swordsman
Några tips..

Pirater, en förrädare, eller dylikt. Mitt val hade dock varit en storm sänd av Snödrottningen.. Det kan du göra utan att ge spelarna någon möjlighet att undkomma, och det finns då bra in-live skäl till att de -ska- sjunka. Ingen rollperson kan klara av Snödrottningen..
Du kan alltid låta dem slå lite slag och kämpa lite, för sakens skull, men i slutändan låta dem sjunka.. Om stormen dessutom kommer helt plötsligt föreligger det inget tvivel om att den inte är naturlig, och alltså är det inte lika förnedrande att få stryk av den..
Kanske en tsunami är ett bra inslag? Inga blixtar dock, det är ju Stormes signatur..

erti

Veteran
Re: Några tips..

Thanx... Snöstormen kommer verkligen ta sista knäcken på de stackars kämpande spelarna. Hehehe...