Med runorna är jag osäker, tror att man skall slå mot ens Spi eller liknande, men om jag ska vara ärlig så diggar jag inte riktigt runorna, så jag har inte lärt mig de reglerna fullt ut..
Men ett kort utdrag ur boken kan nog inte skada allt för mycket:
HUR MAN BER EN MAKTBÖN
Alla maktböner har en inledningsfras. Tillsammans med den inledadnde frasen och ibland något heligt föremål eller osynliga tecken påkallar prästen gudens uppmärksamhet. För att se om en böneläggare lyckas med detta slår han ett SPI-slag. Om böneläggaren lyckas med SPI-slaget ger bönen önskad effekt. Misslyckas SPI-slaget däremot kommer böneläggaren inte i kontakt med sin gud, vilket innebär att bönen är förbrukad
S.117 dodv.6
Och frågan med rustningarna är nästan något lättare. Slå upp sidorna 70-71 och titta på någon av alla tebellerna. Där står för varje rustning/rustningsdel RV(betyder Rustningsvärde och det är så mycke som rustningen absorberar), Vikt(hur mycket rustningen/delen väger) och Pris(hur mycket i silver rustningen kostar).
Hoppas att detta var till någon hjälp!
Efter att ha funderat lite och slått upp lite i boken så såg jag att jag ljög lite, på sidan 131 står det:
Thulens insikt (kunskap) i en runa bestäms liktr allt annat med ett färdighetsvärde(fv). En Thul får ett FV i alla runor som är lik med hans SPI
Så även om jag ljög så hade jag inte helt fel, men dessutom har jag för mig att de ska finnas någon speciellt "runfärdighet", men det kanske va i expert, nåja, har inte itid å forska mer i det eftersom jag ska sticka nu!