Jag har spellett en del New World of Darkness så här kommer lite saker jag har kört med:
Tryck på att spelarna ska spela på sina karaktärers Vices och Virtues. Det gör dem oftast mer proaktiva, och det kan leda till att de försöker manipulera situationer så att de får en möjlighet att spela på sin Vice eller Virtue.
Var inte alltför rädd att ge dem rätt svåra slag ibland (tumregeln är att allra värsta minusmodden är -5 och allra snällaste är +5) så att de ser till att använda sin Willpower, vilket då leder till att de vill spela på sina Vices/Virtues för att få tillbaka Willpower.
Undvik att hänga upp dig på detaljer. Regelverket abstraktifierar en hel del saker så om du någonsin känner dig trängd, kör på att bygga ihop en tärningspool utifrån det som verkar rimligt. "Hmm... du vill övertyga den här snubben att släppa förbi dig, men du har absolut inga legitima anledningar att vara där? Låter som en lögn, vi säger Manipulation + Subterfuge mot hans Composure + Subterfuge, flest antal Successes får sin vilja igenom".
Något som ofta kan vara häftigt är biljakter eller jakter till fots. Reglerna är dock inte helt solklara (har jag inte tyckt, i alla fall) så ifall du har planer på att ha med sådant, eller något kan leda till en jakt, se till att läsa på dem reglerna.
Jag brukar rekommendera att alla karaktärer har minst en social färdighet de är bra på, och gärna någon akademisk. Detta även ifall de är tänkta att vara fokuserade på annat. På det viset har alla något sätt att bidra till olika sociala konflikter och sammanhang. Den stora stridskämpen kanske är bra på att hota folk medan ockultisten är bättre på att övertyga genom mer subtila metoder. Skiter sig finliret är det bara att kalla in den stora killen som reder ut det.
Wits + Composure är spelets perceptionsslag, och det används ofta. Det är dock inget spelarna ber om, utan snarare något du ber dem slå för att se ifall de upptäcker någon (viktig) detalj. Vill de snabbt kolla av något brukar jag köra Wits + Investigation. Överlag, ska något mentalt utföras snabbt lämpar sig Wits + Färdighet bäst, medan om det är mer genomtänkt så kör jag på Intelligence + Färdighet.
Jag har inte upptäckt några direkta fallgropar än, men var noga med att kolla igenom spelarnas karaktärer innan de godkänns för kampanjen: det går att sätta ihop karaktärer som är
väldigt bra på just deras grej. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak då man kan se det som en signal om vad spelaren vill se i kampanjen, men ändå något att hålla ett öga på.
Spelet har "uppdaterats" med boken The God Machine Chronicle. Däri finns nya regelsystem som, utifrån den genomskummning jag gett det, ser väldigt vettiga ut. Hade jag inte varit mitt i en Changeling: The Lost kampanj så hade jag tagit in en del av de nya reglerna. Som det är nu matchar de reglerna de övernaturliga varelserna rätt dåligt.
Då detta är din första gång rekommenderar jag att du kör på core-boken och försöker minimera att dra in extraböcker. För det mesta medför inte extraböckerna några konstigheter, men det kan blir lite överväldigande, samtidigt som det kan vara en god källa till inspiration.
En sista sak: var försiktig med Fighting Styles. Det kan leda till eskalation mellan spelarna och dig. Vill du ha med utmanande strider kan det hända att dina NPCer behöver någon Fighting Style för att mäta sig med spelarnas karaktärer med Fighting Styles. Passar man sig inte då kan det leda till att var och varannan gangster kan boxning eller karate, vilket kan bli fånigt. Jag har "löst" detta genom att tillåta vissa Fighting Styles om det verkligen passade karaktärens koncept och konceptet inte var "Cool snubbe med trenchcoat och katana" (eller något) och att sedan istället ha lite fler motståndare. Spelarnas karaktärer är ju oftast ett snitt bättre än alla andra. Att slåss med grupper av fiender gör det "balanserat" (om man har ett intresse av sådant) och får karaktärerna att känna sig badass (om)/när de segrar. Sedan kan man emellanåt slänga in någon mer utmanande motståndare som mer legitimt har tillgång till en Fighting Style. Javisst har triadlöjtnanten tränat sig i Spetznatz Knife Fighting!
Som sagt, det här har fungerat för mig och ingen har klagat än (~40 spelomgångar in). Snarare motsatsen! Lycka till med ditt spelledande och jag hoppas allting går bra!