Nekromanti Hjälp till äventyr [spoiler mina spelare]

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Egentligen borde kanske titeln vara »hjälp till sf-äventyr« eller ännu mer specifikt »hjälp till Coriolis-äventyr« men jag väljer att strunta i specificera så eftersom mina tankegångar är universella gällande setting och i mekanik.

Jag hoppas att mina spelare ursäktar att jag inte använder spoiler-taggar och helt enkelt slutar läsa här eftersom jag anser spoiler-taggar störande för resten av läsarna.

Läget inför äventyret
Rollpersonerna är 3 till antalet, en prospektör på båda sidor om lagen, en mekaniker och en präst.
Prospektören har fått anställning som bas (chef/arbetsledare) över en avsides liggande tobaks-odling. De andra hänger mest på.

Twistarna är främst två:
#1. Tobaken används som en täckmantel för odling av tyngre droger.
#2. Personen som anställde dem och äger odlingen är en maffiaboss, något ingen av dem anar.

Sen finns en del grejer rörande hur denhär maffiabossen kom över odlingen och vad den tidigare ägaren sysslar med, men det är inte riktigt relevant här eftersom jag har det mesta uttänkt där.

Nu till mina tankar/frågor
Klassas dessa två twistar som »bomber«? Det är ju något som förhoppningsvis får spelarna att fundera, men det är ju inget som man nödvändigtvis direkt behöver reagera på.

Rollpersonerna kommer ju mer eller mindre direkt när de anländer till odlingen märka att den används för odling av tunga droger. Hur gör jag detta intressant?

Hur sneakar jag in att deras arbetsgivare är maffios? Det är inte helt uppenbart bara genom att upptäcka de tyngre drogerna, eftersom denna maffiaboss är nybliven ägare och aldrig varit på stället själv.


Tror det räcker så. Jag vill inte bombadera er med information, men behövs mer så säg gärna till.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Möller said:
Hur sneakar jag in att deras arbetsgivare är maffios? Det är inte helt uppenbart bara genom att upptäcka de tyngre drogerna, eftersom denna maffiaboss är nybliven ägare och aldrig varit på stället själv.

Låt dom höra ett samtal som antyder till att han inte står på rätt sida om lagen.
Eller kanske att de hittar papper tex frakt handlingar
där hans organisations namn står med.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,584
Location
Helsingborg
Möller said:
Rollpersonerna kommer ju mer eller mindre direkt när de anländer till odlingen märka att den används för odling av tunga droger. Hur gör jag detta intressant?

Hur sneakar jag in att deras arbetsgivare är maffios? Det är inte helt uppenbart bara genom att upptäcka de tyngre drogerna, eftersom denna maffiaboss är nybliven ägare och aldrig varit på stället själv.
Skapa kolliderande utmaningar, alltså två eller flera saker som går emot varandra. Låt maffian stödja barnhem, vara på församlingar och på annat sätt ta hand om området. Smyg sedan in någonting som vållar problem för maffian och låt rollpersonerna få se hur maffian tar hand om problemet - Nackskott i en gränd. Likadant med tobaksodlingen. Låt de få uppleva det glada livet först, men sedan kommer det uppdagas problem när drogens mörka natur kommer fram, typ när de får följa med och ser att tobaken delas ut till langare, hur några arbetarpundare snackar om varan med mera.

Så vagga in de i någon sorts skyddande mur om hur vettiga typerna är och börja sedan bryta ned muren med väl valda scener.

/Han som gillar att sceanariot, som är settingospecifikt, ska användas till Coriolis
 
Top