Nekromanti Hjälp till en SL..

Theon

Veteran
Hej, jag är ny här på forumet och jag har ett STORT problem.
Igår var den första gången som vi skulle spela EON (Jag har dock haft det ett ganska långt tag så jag kan det ganska bra), innan det så har spelgruppen nästan enbart spelat DoD V.5 (Chronopia) och lite Kult.
Nåväl, det skulle bli jävligt roligt, rent utsagt, att få prova på EON, denna gång var det jag som skulle vara SL, i vanliga fall, nästan alltid d.v.s., så är det en annan som är SL. Jag hade förberett ganska väl och var nu redo (trodde jag i alla fall) men det var bara ett problem, alla var VÄLDIGT oseriösa, ingen (speciellt han som brukar vara SL) kunde hålla sig seriös, de praktiskt taget förstörde hela upplevelsen och efter ett tag så blev det så dåligt att vi fick lov att avbryta.

Då är min fråga till er lite mer erfarna, hur ska man göra så spelarna blir seriösa och håller sig seriösa? Sedan om de är någon som har några bra tips hur man blir bättre som SL, det var tre år sedan sist så man har blivit lite ringrostig =) (Som det känns nu är det nog lika bra att lägga av, det går knappt att spela...)

Big Marco

Läskig
Re: Kommunikation

Jag tror på att ni måste diskutera hur ni vill ha er kampanj och även sätta upp regler för detta. Om ni alla kommer överens om att ni vill ha en djupare, mer "seriös" spelstil så lägg in att flamms, stoj och oseriösa kommentarer ger minus på erfarenhet, alternativt att TUR minskar, eller liknande. Men om inte gruppen är redo att köra seriöst spelar ovanstående ingen roll.

Det handlar ju om att ha roligt, och om hela gruppen utom du tycker att det är kul att flammsa under spelmötet så är inte det fel heller - det kanske är så att du skall söka dig till en alternativ grupp som bättre kan tillgodose dina behov.

Om man inte vill bestraffa så kan man istället belöna (fungerar oftast bättre).

Men du som SL har mycket makt också - berätta hur du vill ha kampanjen och säg att seriöst rollspel ger mycket förbättringsslag (skit i vad som sägs i reglerna - låt en oseriös spelare få noll förbättringsslag (men säg innan mötet att oseriöst spel ger minus så spelaren vet att han själv är orsaken till detta) medan du ger spelare som sköter sig massor av extra slag - kanske fem bonus-förbättringsslag medan du poängterar att det var för att han var så seriös som han fick detta). Det bästa är om du får med dig minst två spelare, så de övriga fattar att du inte favoriserar just en person, utan att de fattar att de inte spelar kampanjen som du vill.

Som sagt - prata och förklara vad du vill, att vara SL är ansträngande nog, utan att spelare skall förstöra för dig.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Johan K

Gammal & dryg
Säg till hur du vill ha det !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Det jag har sett hjälpa bäst mot detta jobbiga skitproblem är att ta allt de säger med fattning och helt kliniskt beskriver vad som händer.

"Höhö, jag skiter på stadsvaktens sko"
"du kan inte klämma fram något men du drar ändå av byxorna. Stadsvakten blir skitsur och ger dig en jävla käftsmäll. Hmm det verkar som om du får ditt ena öga krossat. Sänk din färdighet i armborst till 10"
"va fan!"
"Han griper tag i dig och släpar dig mot finkan"
"Jag drar mitt svärd!"
"Han drar sitt och vrålar på assistans"
"Jag hugger honom"
"träff i huvudet, han dör"
Nu kommer ett långt stridsmoment som jag skippar. Rpn blir efter ett tag gripen och avrättad nästa morgon. De andra spelarna skärper sig när de ser sin kompis sitta och göra en ny gubbe efter ett långt tal om idiotin i hans handlande. För att göra så att de skärper sig ännu mer kan du använda dig av den personen som skött sig bäst som ett bra exempel om hur man ska spela. Då vill ju inte de andra vara lika klantiga som den första men bättre än den andra. Enkel barnpsykologi men det funkar lika bra bland lite äldre spelare.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

DjeVul

Warrior
Första gången blev också flopp för oss... vi spelade lite då och då och kom igen eftern en KULT period... sen dess har vi spelar EON i två år och spelarna är så seriösa att de inte går med på något annat än seriöst EON kampanj spel... Inget annat är kul. Iof tror jag de är skadade av alla regelböcker och vill inte spela någonting som inte har en bok... som improvisations-skräckrollspel... fast då snackar jag om de två ortodoxa eon spelarna i gruppen... de andra spelar vad som helst... Iof spelar alla ganska tröttsamt och dåligt.. ja de spelar knappt... ibland... och ibland inte givetvis...

Roblin

Warrior
Det finns så många bra sätt att visa vart skåpet skall stå, det du visade just är väl det bästa tillsammans med Marcos.

Men tänk på hur många komiska situationer som dyker upp när man spelar sådär drakoniskt, vad spelarna säger, säger rollpersonen, vad spelaren säger att rollpersonen gör, det gör rollpersonen!

Skitkul =)

-roblin-

Kherzam-Roghan

Veteran

Jag håller med Marco, det bästa sättet är att säga till när man vill ha ett seriöst rollspelande. det med straffslag skulle kunna funka. Vissa gånger under vårat 10 timmars spelmöte händer det alltid någon gång att någon käftar emot, spelar oseriöst eller bara flammsar omkring. Den som bryter flytet i spelmötet får slå ett normalsvårt slag Ob3T6 mot sitt attribut STY, TÅL, RÖR, PSY ect. När spelaren väljer det attribut han/hon vill slå emot och misslyckas sänker man Quadosh med -1. Om man skulle lyckas får man inte välja samma attribut som man slå emot förra gången.

Ett exempel:

Tobias har nyligen varit uppkäftig mot den allsmäktige spelledaren, och ska därför slå ett straffslag mot ett av sina attribut. Han kan inte slå mot sin RÖR för det har han redan slagit emot förut. Därför bestämmer han sig för att slå mot sin STY vilket är ungefär lika högt (14). Han slår Ob3T6 tärningar mot sin STY, han får 2,3 och 6. Han rullar om 6 och slår två 5:or! 2+3+5+5=15! Han har misslyckats! Han kommer därför få Quadosh sänkning med -1. Nästa gång får han inte välja STY eller RÖR för det har han redan slagit emot!

Som spelledare kan man ju själv hitta på alla sort olika straff att utela till uppkäftiga eller oseriösa rollspelare! /images/icons/wink.gif

Tirakens död...
Dvärgens bröd...

Virocon

Swordsman
Lite humor måste man i och för sig ha. Dvs, se det som iverkligheten; där snackar man ju en massa skit och ändå får man saker gjorda, sant? Så länge de inte totalt kastar bort tiden borde det gå bra. Jag menar, om de ägnar sin tid åt att rida på grisar så är det något fel på dem som måste åtgärdas, och lyckas inte det så får du... Öhum... Sluta spela detta rollspel med dessa. Om de däremot bara skämtar ovanligt mycket om sina arbetsgivare så är det lugnt, för det skulle de sannolikt ha gjort även i verkligheten.

Keep it real!
/Virocon Illuantan fín Liham t'un Sanari

Virocon

Swordsman
Det finns värre

Oseriösa i all ära, de är jobbiga om de överdriver. Men har ni spelat med en rollspelare som bara vill slåss?
Han har normal aggressivitet, är en feg tirak, men likförbannat ska han oprovocerat skjuta mot stadsvakten... För att knycka dennes pengar. Han kan gå in i en restaurang, tjafsa med värden, upptäcka att de är tjugo personer mot honom, alla beväpnade, och ändå vägrar han sticka. Han ska slå ihjäl allihop. Han är... Påfrestande. Vi spelar sorgernas brunn här, och ljushuvudet fick för sig att han skulle döda vakten som kastade ut honom ur puben. Han drar sitt armborst och träffar en artär i halsen på vakten, som förvånat sjunker ihop. Dör. Hela vår grupp är numera efterlyst i Nimto!!!!! Vad gör man åt den här killen? Han har redan dött tre gånger, men lär sig inte! ARGH!!

Roblin

Warrior
du kan ju alltid....

...själv meka ihop en RP som han kan spela, så kan du få lite vinking på honom.
Eller är han helt enkelt lite barnslig, jag spelade mutant med min bror, han var en arbetarrobot och blev hur förbannad som helst när han inte fick ha massa vapen, så förbannad att han slog ihjäl äventyrets huvudperson med ett handfat, tände eld på staden och rymde på en traktor innan vi hunnit spela en timme...

-roblin-

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-06-05 11:58.</EM></FONT></P>

Flash Back

Warrior
Re: Det finns värre

När han säger att han skall göra nåt säger du till honom (om det är du som är SL) att hans RP inte gör så. Kort och gott. Det finns alltid spelare som inte spelar sin rollperson, utan det de vill vara, eller kanske är.

Alternativt kan du göra så att han får slå ett slag mot AGG, när sådana situationer uppstår.

Personligen tycker jag sådana slag bara skall utnyttjas i väldigt sällsynta fall. Karaktärsdragen är för mig endast en vägledning för hur man skall spela sin karaktär.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Flash Back

Warrior
"Ja! Vi ska spela ett nytt rollspel"
"Nu kan vi göra allt som vi inte kunde göra förut."
"Men vadå, blir du sur nu. Äh, det är ju samma spel ju om du får som du vill. Har du ingen fantasi eller? Kom igen, var inte så fruktansvärt allvarlig."

Hur var stämningen före spelmötet. Skulle tro att det är lite extra att spela ett nytt spel. Man vill testa sig lite. Våra första spelmöten bestod i mångt och mycket av flum. Detta har succesivt minskad. I början krossas alla förhoppningar hos spelarna, men så småningom ser de sina möjligheter.

Stå på dig. Efterhand kommer det att lugna sig. Under tiden: var HÅRD!

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

inte

Veteran
Re: du kan ju alltid....

Det här börjar låta som vårat nuvarande mutans cronicles kampanj vi började med att råna en lokal butik för att få tag på alkohol (och hadde sönder 4 billar)och när vi sedan hadde våran brakfest kom en dumming med automat vapen (en rp) och sköt sönder våran stereo bara för att vi kört in i hans 500.000 cr bil. så näst uppdrag blev att skaffa en ny stereo vilket vi lyckades med efter att ha dödat 3 vakter och haft sönder 4 billar till. sen fixade vår SL ett ordentligt äventyr med massa odöda varelse som vi klarade (med lite hjälp av brödraskapet) men han pajade våran stereo så nu måste vi skaffa en ny...
Men jag vill poängtera att både vi rp´s och herr SL tycker det är grymt kul att spela så oseriöst i motsats som vi brukar. och jag måste säga att bara för att en rp är oseriös betyder inte att det är dåligt rollspelande rp´n är kaske bara lite dum i huvudet men i sådana fall vill han nog inte ha pengarna eller vapnen som dom has offer burit med sig utan tycker att hans skor är intresantare
Jag vet inte vart jag vill komma med det här så jag slutar nu

När man till slut har -9 i Qadosh så får man börja om men får då sänka attributen direkt istället. Jag vet eftersom jag kom på det där.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.