Nekromanti Hjälp till ett äventyr (funkus läs inte)

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
FUNKUS LÅT BLI ATT LÄSA

RPna som ska användas är en cirefalisk kurfurst och en soldarnsk hertig.

Rollpersonerna befinner sig på Talons gator. Plötsligt springer en liten flicka på dem, en bit bort ser en rp två män med döljda ansikten vända och springa åt andra hållet. Flickan trillar om kull och när rp hjälper henne upp stirrar hon skrämt på dem och gapar som hon skulle skrika men det kommer bara ett svagt väsande läte. Henns klädder är trasiga och smutsiga och när rpna tilltalar henne så stirrar hon skräckslaget på dem. I sin han håller hon ett brev där det står:

Broder jag skriver detta i största nöd och har ont om tid. De har kommit på oss och har omringat borgen min sitsa stund är kommen jag vill att du genast meddelar Ormen så han kan skicka bud till sarbierna. Jag skickar detta med min dotter men jag skulle tro att hon blir förföljd så skydda henne från dem.
Er border och vän Vargen


Nu har rollpersonerna ett stort problem vem är ormen och var finns han. Att fråga flickan är ingen idé, hon bara stirrar på dem. Jag har tänkt att Ormen är en person som vistas i de mindre fina delarna i Talon. Nu kommer Adelsmännen behöva vistas i miljör de inte är vana vid. Men här har jag kört fast vad kan hända och vad händer under letandet. Jag har tänkt att händelserna ska ska föra dem vidare till Consaber. Vargen och Ormen ingår i ett hemligt sällskap som skyddar en urgammal magisk artefakt med starka pyrotropiska egenskaper.

Midar skyller stavfelen på att han är trött.
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Re: Hjälp till ett äventyr

Tycker att det borde koma lite skurkar som jobbar för den andra gruppen som jagade flickan och försöka lura av adelsmännen brevet genom att utge sig för att vara Ormen, eller försöker slå ijäl dom och flickan, om dom frågar runt efter Ormen så kan någon som dom ha kontackt med skurkarna och tjalla för dom.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Inte för att vara sån...

... men undertecknad tycker att forumet (iaf. av vissa) används lite övrdivet mycket för att få andras syn på sina äventyr...

Men det e väl förstås bara jag... :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inte för att vara sån...

"... men undertecknad tycker att forumet (iaf. av vissa) används lite övrdivet mycket för att få andras syn på sina äventyr..."

Det är ju sånt som forumet är till för. Bland annat.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Inte för att vara sån...

Läs själv vad forumet är till för:
Ett diskussionsforum om rollspelet Eon från Neogames. Här kan man diskutera reglerna i spelet och världen Mundana och allt annat som har med spelet att göra. Komma med äventyrsförslag eller skriva roliga incidenter som har hänt under ett spelmöte t ex.

Tycker nog att du är lite för känslig på den punkten (och om det stör dig så varför inte skriva en egen tråd med något som du finner intressant då?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Men...

krisar det redan efter öppnings scenen så... kanske man borde hålla påmed något annat

Åhh nej, jag skulle kunna improvisera ett äventyr som alla andra. Men då missar man detajerna och sånt. Och för en gång skull göra ett äventyr så är det lätt att köra fast. Jag är nybörjare.

Midar gillar Eon
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Det är en bra början Midar.

Jag förutsätter att dina spelare är äventyrsvilliga och faktiskt påbörjar den undersökning du vill ha. Risken är annars att de bara överlämnar flickan till lämplig myndighet och går och dricker vin istället. Flickan verkar dock om man får tro brevskrivaren vara av adlig börd, då hennes far verkar äga en borg. Och det gör ju inte vem som helst.

Men låt oss istället titta lite närmre på själva brevet:

"Broder jag skriver detta i största nöd och har ont om tid. De har kommit på oss och har omringat borgen min sitsa stund är kommen jag vill att du genast meddelar Ormen så han kan skicka bud till sarbierna. Jag skickar detta med min dotter men jag skulle tro att hon blir förföljd så skydda henne från dem.
Er border och vän Vargen
"

Brevskrivaren skriver brevet till sin broder. Är brevskrivaren och den rätta mottagaren av brevet syskon, eller är de ordensbröder (medlemmar i samma sällskap)? Det är en intressant fråga... Är de syskon så finns det en annan adelsman i närheten. Spelarna skulle kunna gå till riddarhuset och visa flickan olika adelsmärken och vapensköldar. Hon kanske inte kan tala, men hon kommer kanske att reagera på om hon får sin fars vapensköld framför sig. Och från den är det möjligt att hitta hennes farbror. Ett annat alternativ är att de köper flickan lite bättre kläder och helt enkelt går runt med henne i de finare delarna av staden. De kan ha tur och någon tjänare eller adelsperson kan känna igen flickan.

Är de däremot bröder och medlemmar av ett hemligt sällskap så blir det nästan omöjligt på egen hand hitta brodern, då kanske Ormen är lättare. Men hur hittar man en högt uppsatt medlem av undre världen? Det kan vara ganska enkelt. Om Ormen är en viktig figur, så har han säkert folk som håller ögon och öron öppna efter vissa nyckelord, typ "meddelande från Vargen" och liknande. Alltså skulle rollpersonerna helt enkelt kunna gå ner och sätta sig på en taverna med flickan och samtala om händelsen (det är ju inte helt orimligt att de gör exakt så utan att veta att de talar om för den undre världen vad de har varit med om). Någon hör det, för det vidare, och snart kanske någon kommer förbi med ett meddelande om att Ormen vill träffa dem. Men är det den riktiga Ormen, eller är det dennes konkurrent i den undre världen? Dags för en strid kanske?
Ormens konkurrent kanske får pengar av Vargen och Ormens fiender?

Vem är det som belägrar borgen? "De, ...." ger inte så mycket ledtrådar. Skicka iväg rollpersonern på undersökning genom att ge fler detaljer om vilka "De" är. Istället för att skriva "De" kan man exempelvis skriva "Den skinande stjärnan...". Plantera sedan in en adelsätt som heter Silversporre (en sporre ser ju ut som en stjärna) och nämn det i förbigående för rollpersonerna antingen innan (svårare) eller efter (lättare) rollpersonerna hittar flickan och brevet. De kanske hittar silversporres vapensköld då de är på riddarhuset och gör kopplingen själva. Sen kan de smyga runt och försöka ta reda på vad Silversporre har i görningen.

En annan kul grej kan ju vara att det verkligen är dottern som har memorerat meddelandet, och att rollpersonerna måste försöka hitta ett sätt att få henne att tala.

Vad tror du Midar? Det borde ju täcka starten av äventyret.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Men...

Att improvisera och att göra ett äventyr själv e ju iofs. helt olika saker... Tycker att det känns lite billigt att fråga om hjälp direkt sådär bara... Underskatta inte din egen fantasi (eller nåt sånt)... Verkligen inget personligt illa menat, men ungefär var femte tråd är ett hjälp med äventyr där någon precis börjat tänka på ett äventyr... låt det ta tid, hitta på själv så kommer du snart ha ditt eget sätt att spelleda på...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Vargen och Ormen Ordensbröder och biologiska bröder samt låg adliga, Släkten Silveryxa. Men Ormen sysslar med olagliga saker och därför vistas han i slummen.

Ska förlkara lite närme ang Sällskapet. Sällskapet Eldensskyddare och skyddar en mäktig magisk artekfakt och den som aktiverar den får mycket mäktiga egenskaper bla kunna slänga eldbollar som smältet sten samt att den skapar pyrotropiska filament 3 i timmen.Sen kan eld inte skada den som aktiverat den. "De" är i detta fall Dräparna och en pyrtropiker som säger att han skall förgöra all drakar i utbyte artefakten. Men det är inte de ända som vill ha artefakten en nekromantiker har fått nys om denna artefakt som skulle kunna skapa de mest fasansfulla vandöda, vandöda som kan använda eld, horder med brinnande zombier tänk vilken födelse de skull skapa. Ledaren för sällskapet är Verduhrakh
som kallas Draken, anledningen till att Veraduhrakh leder sällskapet är att det var han som fann artefakten för 5000 år, han hade den i sin egna ägo fram tills för hundra år sedan då han gav den till en vän och skapade sällskapet bla så ingår hela huset Cuvri'an. Men då dräparna håll på att spåra dem i consaber skickades den till Soldarn.

Silversporre idén verkar bra jag får väva in honom på något sett


En annan kul grej kan ju vara att det verkligen är dottern som har memorerat meddelandet, och att rollpersonerna måste försöka hitta ett sätt att få henne att tala.

Broder jag skriver detta i största nöd och har ont om tid. De, Stjärnätten har kommit på oss och har omringat borgen min sitsa stund är kommen jag vill att du genast meddelar Ormen så han kan skicka bud till sarbierna. Jag skickar detta med min dotter som har mer detajer men jag skulle tro att hon blir förföljd så skydda henne från dem.

Ändrade lite här.

Tack för hjälpen Kimon.

Midar ska skriva Äventyr.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Men...

Tycker att det känns lite billigt att fråga om hjälp direkt sådär bara.

Det tycker jag med men jag hade kört fast rejält. Och då är forumet bästa platsen att få hjälp på. Eftersom det är mitt första egen skrivna äventyr så är jag inte så bra på det, du har väl oxå varit nybörjare??

Midar undrar.
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
kanske?

en hertig och en cirfalisk kurfurst som tilsammans söker efter en mäktig kontakt i den undre värden?

en av dom kanske 6 mäktigaste männen i soldarn som med hjälp av en mäktig cirfalisk ädling försöker kontakta en inflytesrik skummis?

i rikets huvudstad?

i en tid när riket står på gränsen till inbördeskrig?


om kungen får reda på det så tror jag att hans reakton blir,

-SPIONMÄSTARE HIT!!!

det vill säga, sätt en klase kunskapare att följa dom var dom än går.

å föresten, ormen vägrar givetvis tala med dom om dom inte först skakar av sig alla dom där spionerna först.
och gör dom det så kan du ju gissa vem som vill ha en mycket bra förklaring.


Tearlach- som kan ställa till det.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: kanske?

Hmm det skulle vara kul. Hertigen är kungatrogen men när inbördeskrig står för dörren...

Det var ju krig mellan Västmark/Damarien och Soldarn.....
Silversparre misstänkts för att ha hjälp Västmark/Damarien men det finns inga bevis och hertigen kanske låitit sig bli köpt...

Om inbördeskrig väntade mitt rike där jag var kung skulle jag bli paranoid.


Midar är paranoid
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Men...

"Det tycker jag med men jag hade kört fast rejält. Och då är forumet bästa platsen att få hjälp på.!

Absolut. Och även om man inte har kört fast har man ju faktiskt all rätt att fråga, någon kanske kommer med ett ännu bättre förslag än det man själv kommit på,

"Eftersom det är mitt första egen skrivna äventyr så är jag inte så bra på det, du har väl oxå varit nybörjare??"

Du skulle inte kunna lägga upp det på nätet? Det vore nämligen praktiskt för latmaskar som jag :gremgrin:.

Mvh Victor Palm...

...Som tyvärr missade SydCon.
 
Top