Nekromanti Hjälp till "solodetektiväventyr" Uppdaterad - Igen

Frippe

tackar som frågar
Pja, som ribriken antyder så söker jag hjälp med att skapa ett detektiväventyr för en solokampanj...

Äventyren kommer att utspela sig i en storstad i SpaceOpera sättning (TackOnkel Storuggla för att du påminde mig om den lilla missen att inte skriva vilken typ av rollspel det gällde). Lite skitig rymdmiljö, med sanslösa karaktärer...

Vår "hjälte" är en sorglig figur till privatsnok som hankar sig fram i livet, väntandes på det stora fallet som ska få honom att kunna bli en lite rikare man och kunna byta ut wellpapen i dörren mot en riktig glasruta med hans namn i guldskrift... (Se förra tacktalet till Storuggla)

Så, personer som känner sig inspirerade kan ju spåna lite...

:) snälla snälla snälla...?

/Frippe

Storuggla

Champion
Re: Hjälp till "solodetektiväventyr" sökes

När och Var? Alltså, när utspelas det hela, fantasy, medeltiden, 1700-talet, nutid, 20-talet på bronsåldern...?
Och var? På Rymdstation Zebra, Skärholmen, Chicago eller Thebe?

Storuggla, gilar deckare!

Storuggla

Champion
Re: Hjälp till "solodetektiväventyr" sökes--Uppdaterad

Pja, som ribriken antyder så söker jag hjälp med att skapa ett detektiväventyr för en solokampanj...

Då ska vi se om jag kan ge dig någon ide, alternativet är ju att jag jobbar istället (hu, hemska tanke!).

Äventyren kommer att utspela sig i en storstad i SpaceOpera sättning (Tack Storuggla för att du påminde mig om den lilla missen att inte skriva vilken typ av rollspel det gällde). Lite skitig rymdmiljö, med sanslösa karaktärer...[/]

Gäss, då ska vi se vad Onkel Storuggla kan komma på. Till och börja med måste jag gurgla ur mig att jag inte vet om det är en frilansdeckare eller en polisdetektiv, så jag kör lite generellt.

*harkel* En detektiv behöver ett motiv för att utreda ett brott. Må det vara ett snygg uppdragsgivar, poliskommissarer eller ett sinne för pathos. Sedan anser jag att om man spelar ett äventyr som privatdetektiv så skall det finnas hederliga gansters (eller i alla fall trevliga sådarna) och riktiga svin till poliser, snokande journalister (som dyker upp mitt när man smyger) och allehanda udda folk. Sen ska det ju finnas en Femme Fatale ocksp, så klart! /images/icons/wink.gif
Folk ska sällan tala sanning första gången heller. Hmm, what else...?

Jag vet inte riktigt, om du vill kan jag berätta om en gammal kampanj med detektiver vi körde, den slutade i lätt Pulp och med starkt mystiska inslag, men det kanske är lite Space Opera det, vad vet jag?

Storuggla, kommer skriva mer efter nattkörningen av datorerna

Frippe

tackar som frågar
Jo... nått sånt...

Hade funderingar på en klassisk syndabockshistoria... där han blir tjockt blåst och tagen på bar gärning...

Ont, jag vet, men ack så underhållande...

Egentligen är väl kanske SLP´s och bra beskrivna ställen (barer, cafeer, etc.) det som är bäst, han kommer nog att kunna sätta sig iklistret på något sätt...

Om mina inlägg börjar sakna logik och flummar ur till skumma utläggningar om ålfiske och svamp så beror det på sömnbrist....

Storuggla

Champion
Re: Jo... nått sånt...

Hade funderingar på en klassisk syndabockshistoria... där han blir tjockt blåst och tagen på bar gärning...

Ont, jag vet, men ack så underhållande...

Muahaha, det är rätt åt'n! /images/icons/devil.gif Men skämt åsido, det är en bra grundide. Jag antar att du läst Raymond Chandler och D. Hammet? Hårdkokta deckare som... deckar o.o;
Ehh... ja. Nåja. En klassiker är ju att han lejs att skugga en gubbe av dennes fru, och när han sitter i bilen utanför så hör han ett skott, rusar rådigt in och finner den som han skulle skugga död. Vips, så svartnar det då något kör en blydagg i skallen bakifrån.
Vaknar upp brevid liket och polisen är på väg upp för trappen och mordvapent ligger i hans hand.
Sen när han berättar för polisen så visar det sig att kvinnan som lejde honom inte alls här offrets fru, offrets fru har aldrig hört talas om rollpersonen och ser inte ens ut som donnan som lejde honom. Nu blir det lite pinsamt.
Åklagare och polis grillar honom och anser att han och en medhjälpare gick in, deckaren sköt och medhjälparen knockade honom sedan bakifrån och stack, ett typiskt "Double-cross".
Nu måste deckaren snabbt ta reda på vem damen som lejde honom är, vem som dödat gubben och lite till.
Titta på Chinatown med Jack Nicholson, den är fin och har en snarlik ide.

Kan det vara något kanske till en start?
Och håll dig borta från ålfisket, Rising gillar inte sådant! /images/icons/wink.gif

Storuggla, tycker ål är ganska okej

Frippe

tackar som frågar
Man tackar...

Verkar trevligt... eller.. he he... otrevligt för somliga inblandade parter. En pikant lite situation att ta sig ur... Men vad hade all för bakgrund? vem var hon han dom egentligen?

Stor tack Storuggla... fortsätt gärna att posta ytterligger ideer.
Ska försöka kolla av dom imorgon. Hmmm... kollar klockan... idag, menar jag.

Tyvärr måste jag nog krasha känns det som... Jag börjar få ett begär att skriva långa inlägg om Fjällskivlingar och trattkantareller, samt långa mustiga burleska skrönor om ålfiskaren Enoks liv och leverne...

Storuggla

Champion
Privatsnokar och Plattfiskar

Verkar trevligt... eller.. he he... otrevligt för somliga inblandade parter. En pikant lite situation att ta sig ur... Men vad hade all för bakgrund? vem var hon han dom egentligen?

Jo, jag kan ju tänka mig roligare saker att göra en morgon än att förklara för polisen att man inte mördat någon. Ytterst få saker förvisso, men ändå.
I just det är exemplet minns jag inte exakt vad motivet och bakgrunden var (jag har lett allt för många detektiväventyr) men jag drar mig till minnes att en hel jäkla stads framtid hängde på det hela. Nåja.

Stor tack Storuggla... fortsätt gärna att posta ytterligger ideer.

Aj då, det skulle du inte ha sagt! /images/icons/spook.gif Nu blir du aldrig kvitt mig!
Hm. När jag brukar leda detektiväventyr så är det oftast i MC eller CoC. Jag försöker odla en viss... otrevlig stämning. INte så att jag sitter och hivar ofjällad strömming på spelarna, utan snarare lite som Raymond Chandler uttrycker det:
I used to like this town... Los Angeles was just a big dry sunny place with ugly homes and no style, but good-hearted and peaceful... Now ... we've got the big money, the sharpshooters, the percentage workers, the fast dollar boys, the hoodlums out of New York and Chicago and Detroit-and Cleveland. We've got the flash restaurants and night clubs they run, and the hotels and apartment houses they own, and the grifters and con men and female bandits that live in them. The luxury trades, the pansy decorators, the Lesbian dress designers, the riff-raff of a big hardboiled city with no more personality than a paper cup.
Med andra ord en feeling av att "det var bättre förr, när man mutade snuten då så förblev han din i minst en vecka frammåt. Nu vill han ha mer efter en timme."

Snuten är korrupt och rå (med vissa undantag), journalistern aär mer intresserade av ett sjaskigt snuskscoop än att avslöja korruptionen, åklagaren bara intresserade av sin egen karriär och det stundande omvalet ("Jag kan inte verka vara vek mot brottslingar, så jag kan inte släppa dig. Du förstår väl?"), brottslingarna är antingen råskinn eller eleganta snobbar som drar kniv efter den första förolämpningen. Kort sagt, alla är härdade och mitt i allt finns det minst en tokoskyldig stackare...
Nåja, nu svamlar jag.

Tyvärr måste jag nog krasha känns det som... Jag börjar få ett begär att skriva långa inlägg om Fjällskivlingar och trattkantareller, samt långa mustiga burleska skrönor om ålfiskaren Enoks liv och leverne...

... Jag vill den där skrönan om Enok!

Storuggla, har hängslen på sig

Frippe

tackar som frågar
Privatsnokar plattfiskar och ålfiske

Låter trevligt... Onkel Storuggla har många goda ideer får jag lov att säga. Jag ska försöka applicera era tankar i min lilla kampanj, får se hur det går...

Ja, just det.. höll på att glömma Del ett i Enoks liv och leverne kommer att postas så fort den är klar...