Nekromanti Hjälp

tordzek

Veteran
jag håller på med en kanpanj. Och jag skulle gärna vilja ha lite förslag till vad som kan hända och slp och sånt.

Jag har kommit så här långt.

Ett avlägset folk i norra turdvang har levt i år tionden med ne drake.... Som ett tecken på fred har draken gett kungadömmet ett magiskt svärd. Och vartionde år så kommer draken till kungadömmet för att se om svärdet är kvar. Och nu har svärdet blivit stulet och spåren leder till slavhandel staden Kern. Där finns en gladiator arena där RP kan tävla mot minoxar och lomeder och sånt. Detär alltså så här långt jag har kommit.

Legioth

Swordsman
Tips!

Det är alltid roligt om allt inte går som det är planerat, för spelarna altså. Då man är SL vill man att det skall gå som planerat, men det är en helt annan sak.
Tänk t.ex. om det visar sig att det är draken som fixat så att svärdet försvinner, för att den skall få en orsak att plundra kungariket.

En annan sak som kan tänka på då man gör kampanjer är att det är lättare att hitta på ett (tänkbart) slut om man inte har funderat så mycket på vad som skall hända mellan inledningen och slutet. Först då man vet hur man vill att det skall sluta kan man börja tänka på hur man skall få det att bli så, hur "fienden" reagerar på spelarnas handlingar osv.

Dessutom ett litet tips som inte har något med din kampanj att göra. Om det råkar bli dubbla inlägg kan du gå in i inlägget och ta bort det. Förutsatt att det inte gått för lång tid sedan du skrev det. (Jag minns inte hur lång tid det är, men jag tror att du nog har några timmar på dig)

^ DeXteR ^

Veteran
Jag hade med en drake med ett svärd som det vaktade....

I princip var det en lite ond kult som ville ta över världen för det var de tvungna att ha svärdet som var det enda som kunde förgöra den onda halvguden / guden hur du nu vill ha det.... Om du utgår från det så hittar du säkert på lite grejjer... typ nattliga överfall kanske en rak konfrontation med den utan att de får veta vad de egentligen håller på med sedan utveckla från det... hitta lite ledtrådar som de kan följa för att få reda på vad som egentligen är i görningen.......

Aeüolén

Veteran
Re: Tips!

Tänk t.ex. om det visar sig att det är draken som fixat så att svärdet försvinner, för att den skall få en orsak att plundra kungariket.

Behöver drakar orsaker till sådant?

tordzek

Veteran

"Tänk t.ex. om det visar sig att det är draken som fixat så att svärdet försvinner, för att den skall få en orsak att plundra kungariket."

"Behöver drakar orsaker till sådant?"

ja om dom är (till exempel) under en besverjelse.

Hasse

Hero
Fler tips!

"Och jag skulle gärna vilja ha lite förslag till vad som kan hända och slp och sånt."

Förslag angående svärdet:

* När Rp hittar svärdet så är det splittrad i två eller fler delar. Hur ställer sig Draken till detta, kräver han att det skall vara helt? om ja så kan det bli RP som får i uppdrag att "laga" svärdet.

* När RP kommer tillbaka med det stulna svärdet visar det sig att det trots allt inte är det riktiga utan en mycket skicklig förfalskning. Nu uppstår frågan när det riktiga stals och av vem? Det måste dock ha skett inom en tioårsperiod i och med att det var rätt svärd för tio år sedan då draken sist kom på besök. Vem har haft möjlighet att göra en så bra kopia?

Man kan kombinera dessa alternativ på så vis att RP upptäcker att det svärd som stulits inte var det riktiga då det gått sönder när de finner det i Kern.

Det du dock måste har klart för dig innan du börjar arbete på kampanjen är vem eller vilka som stulit svärdet då det påverkar hela handlingen och kampanjens händelseförlopp. Det på verkar vilka kartor du behöver göra, vilka SLP du behöver göra, osv.

Tänkbara tjuvar:
* Draken (som andra redan nämt)
* Slavhandlare från Kern, en eller flera.
* En vanlig simpel tjuv från kungadömmet som flytt till Kern i hopp om att undgå rättvisan.
* Någon som vill ta makten från nuvarande kung. Detta kan vara en enskild person eller en sammanslutning.
* Kungen själv! Han kanske är trött på ständigt svara inför draken och tänkt sig att både döda draken och ta dess rikedomar samt behålla svärdet. Att han stulit svärdet är för att draken skall anfalla kundadömet så att han få en legitim ursäkt för att döda draken.

Vilka som kan bli SLP
* Draken
* Kungen
* Tjuven, dvs den som stal svärdet. Vem detta är beror på vem du bestämt dig för att det skall vara.
* En eller flera slavhandlare
* En eller flera gladitorer
* En mr.Handyman. Vad jag menar är en person som du kan ta till då RP gjort något och ställt tilll det för sig som du inte räknat med från början. Denne kan vara någon som det blivt bekanta med i Kern eller någon från kungadömmet som t.ex. en riddare eller en "informatör", läs spion.

Tja det var väl de tips jag kommer på just nu. Hoppas de är till någon hjälp.

Berserk

Warrior
Besvärjelse?

Jag blev lite konfunderad här... Vem lyckas sätta en besvärjelse över en drake, så att den binds och inte kan göra skada utan att vissa villkor uppfylls? -Drakar råkar vara mästare på magi. Och har den satt besvärjelsen på sig själv har den ju inte riktigt alla hästar hemma, om man säger så. Det var ju ändå den som skänkte svärdet åt konungen...

Ok, det blev kanske lite rörigt dethär, men min point är att man inte jäklas med en drake hur lätt som helst. Den gör vad den vill och man gör bäst i att befinna sig någon annanstans.

/Berserk

Legioth

Swordsman

"Behöver drakar orsaker till sådant?"

Vad sägs om denna orsak:

Det kan vara så att det är ett drakdödarsvärd, som draken gett som en gåva, och så att folket skall kunna lita på draken. Detta är antagligen en del av en pakt, draken skyddar landet mot eventuella angripare mot att den får äta boskap i landet utan att bli hatad och jagad för det.
Då kan det vara så att draken är trött på det tråkiga livet, och vill plundra lite, och för att vara på den säkra sidan har den sett till att få bort vapent som kan användas för att ta livet av den.
Givetvis kan det också vara någon som tänker ockupera landet som på detta sätt både har försört landets mäktigaste försvar, samtidig som landet ställs inför hotet från en plundrande drake + en invasionsarmé.

Hasse

Hero
Re: Besvärjelse?

"Och har den satt besvärjelsen på sig själv har den ju inte riktigt alla hästar hemma, om man säger så."

Huga en sådan drake skulle inte jag vilja möta. Jag menar drakar är opålitliga redan nu och då dessutom möta en som är galen... Kan inte annat sluta illa./images/icons/dragon.gif