Nekromanti Hjälp?

SWAT

Veteran
Jag har fått en fix idé... Jag vill starta bråk... Inte i verkligheten utan i rollspelets värld. Jag vill ha två grupper rollspelare som strävar emot 180 grader olika mål...

Exempelvis "poliser" och "bovar"... Kan någon komma med konstruktiva förslag på hur detta ska genomföras?

Johan K

Gammal & dryg
2 SL ??

En liten idé är att du sammkör detta med en annan SL. & vipps så har du 2 grupper som sattsar mot varandra för att nått mål elelr nått sånt.
Det krävs lite mer folk, lite mer planering. Men för min del så tror jag att det funkar. har testat nått liknande & det var skitskoj !!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har fått en fix idé... Jag vill starta bråk... Inte i verkligheten utan i rollspelets värld. Jag vill ha två grupper rollspelare som strävar emot 180 grader olika mål...
Jag har sett idén framförs ett par gånger, men har aldrig testat det, mest för att jag tror att det är svårt att få det att fungera. Vad som skulle krävas är två spelledare som är telepatiska. Och vad gör man om den ena gruppen säger: "Vi väntar i tre dagar, sedan genomförvi stöten mot Handelsbanken." Ska man då svara: "Bra, sitt här och spela luffarschack tills den andra gruppen kommer ifatt er tidsmässigt!"
Nu kommer säkert någon att säga att han har fått det att fungera jättebra, bara för att motbevisa mig.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Har själv spelat liknande. Det är em större utmaning för spelarna att spela mot "riktiga" motståndare.

Vad krävs? Två rum och spelare som kan ta att det blir väntetider. Lägg gärna upp det hela på ett lömskt sätt så att väntetiderna kan spenderas på att smida planer.

SWAT

Veteran
Utveckla gärna "lägg gärna upp det hela på ett lömskt sätt"... :gremconfused:

Honken

Hero
Har själv spelat liknande. Det är em större utmaning för spelarna att spela mot "riktiga" motståndare.

Vad krävs? Två rum och spelare som kan ta att det blir väntetider. Lägg gärna upp det hela på ett lömskt sätt så att väntetiderna kan spenderas på att smida planer.
Jag tror nog att man dessutom ska ha spelare som kan spela mot varandra utan att det blir friktioner i verkliga livet.

/Honken

Eksem

Champion
Idag funderade jag faktiskt på en idé till Nobilis baserad på ett story-seed i grundboken där det ultimata vore om två grupper skulle mötas.

Jag kom på att det förstås var rätt så opraktiskt att genomföra den typen av spel i verkligheten, åtminstone om vi talar om situationer som involverar direkt konfrontation. Speciellt eftersom jag varken har tid, massor av spelare eller tålmodiga spelare.

Så min idé blev... internet-rollspel! Jag har ju aldrig provat att spela rollspel online, men jag kan tänka mig att här är en av de tillfällen då internet har praktiska fördelar framför verkligheten.

Att hoppa mellan två olika chatrum vore ingen utmaning på t.ex. IRC, väntetiderna kan spelgrupperna använda till lite vad de vill, de sitter ju ändå vid datorn och kan pyssla med lite Tetrinet eller kolla e-posten. Hade man 2 SL skulle de dessutom ha närmast telepatisk kontakt i ett eget chatrum.

Och föreställ er e-post-rollspel! Det vore ju nästan kriminellt att inte utnyttja det mediet till att få experimentera med grupper som arbetar mot varandra!

Klon

Hero
2 sL är absolut inte någon nödvändighet som en del verkar tro, det enda som egentligen krävs är att man håller koll tidsmässigt på vart de olika personerna kan tänkas vara. Jag har kör med hela grupper av RP's som under längre tider inte varit i närheten av varandra, men som faktiskt då och då möts upp. Saken är bara den att det ibland kan uppstå jobbiga situationer då en RP går till en plats där en annan är vid samma tidpunkt, men den senare ligger längre fram tidsmässigt och har hunnit med mer efter det tillfället.

Det problemet brukar vi/jag lösa genom att dels försöka styra upp lite vart RP hamnar, dels genom att inte spela för långa perioder i taget. En dag för nödvändigtvis delas in i dagar.

Ett tredje alternativ är ju att man ber spelarna göra upp ett litet ungefärligt schema över vad de tänkt sig göra under dagen, och på så vis ligga åtminstone ett litet steg före

hoppas det kan vara till nån hjälp, det har i vart fall funkat rätt hyfsat för oss

Troberg

Sinister eater
Jag tror nog att man dessutom ska ha spelare som kan spela mot varandra utan att det blir friktioner i verkliga livet.
Det har aldrig varit ett problem för mig. Vi spelar så mycket brädspel och datorspel så att även om det är en viss prestige i att vinna så kan folk ta en förlust.

Troberg

Sinister eater
Utveckla gärna "lägg gärna upp det hela på ett lömskt sätt"...
Tja, undvik enkla scenarios i stil med ni är här och dom är inne på saloonen. Vem skjuter först?

Gå i stället på scenarios som kräver tänkande och planerande. Man vet inte riktigt vem och var motståndaren är eller vilka mål han har. Jag har kört ett sådant scenario i GURPS Supers som funkade skapligt (bortsett från att ena sidan hade hjärnan avstängd merparten av tiden). Skurkarna behövde en del exotiska komponenter till sitt supervapen, hjältarna behövde hitta möntret i stölderna och spåra skurkarna.

Jag spelade en gång ett tvågruppsscenario (MERP med DoD-regler) där ena gruppen (vi) var agenter utsända från Mordor och andra var hjältar som jagade oss. Jag kommer inte ihåg riktigt vad vårt uppdrag var, men jag kommer ihåg att över varje dörr vi gått genom så blev det på grund av någon förbannelse tre svarta prickar (vi var tre personer). Detta för att ge förföljarna en ärlig chans (de visste inte hur vi såg ut). Eftersom det var en stad så kunde vi inte bara hoppa på dem, det var för mycket folk i närheten. Det hela urartade till en kurragömmalek där alla spionerade på alla. Motståndarna hade många intressanta planer, bland annat några som gick under kodnamnen 'By night', 'Gobeläng' och 'Hammock', bland annat en som gick ut på att måla tre svarta prickar över alla dörrar (eftersom de missade innebörden av prickarna totalt)... En sidoplot var att en av hjältarna skulle gifta sig, vilket min karaktär inte direkt hjälpte med en kreativ tolkning på 'Förtvina extremitet'. Om jag minns rätt avslutades det hela med en fight mellan gruppernas resp fighter, där hjältarnas iofs vann, men vi fick det att se ut som om han var skurken och han blev lynchad av en upprörd folkmassa. I det allmänna tumultet råkade de återstående två motståndarna diskret få en förgiftad kniv i ryggen.

Troberg

Sinister eater
2 sL är absolut inte någon nödvändighet som en del verkar tro
Håller med. Två spelledare är mer i vägen än till nytta.

Man kör en stund med ena gruppen, sedan kör man en stund med den andra. Kommer någon för långt före kör man lite mer med andra. Börjar de komma nära varandra så att de påverkar varandra får man helt enkelt springa mycket mellan grupperna. Pratar de direkt med varandra utan att veta om det så får man helt enkelt som spelledare fråga efter vad de säger och sedan improvisera lite runt det.

Det är inte alls speciellt svårt. Jag avråder dock nog från tre grupper eller mer.

Klon

Hero
Det funkar med flera grupper, men man får som SL allt mer problem med att hålla ordning på alla, vart de är, när de är o.s.v.
Jag har ibland kört en spelare i taget, men jag rekomenderar att det i sånna extrema fall inte är för många spelare, och att det inte är under en allt för utdragen period (både i och utanför spelet) eftersom det lätt blir tråkigt för de som inte spelar. Är det nån som gör något som tar väldigt lång tid (ex reser) kan man med fördel hantera det med diskreta lappar och kanske en och annan kortare stunds spel istället för att dra ut det på tiden. Och då kan han sitta med då de andra spelar, såvida de nu inte gör något som han inte får veta.

ibland kan det ju vara kul att man bara är med när ens rp är det, sånt har jag med kört, men då gäller det som SL att ha stenhård ordning på hur lång tid man ger varje spelare, annars blir det inte så kul