Nekromanti hjälp!!!

glittersnus

Veteran
tja! jag har nu kommit på hur strider ska se ut, men när jag skulle skriva ner det ble allt fel =(... jag kan allt i minsta detalj men vet inte hur jag ska kunna formulera det. det enda jag kan skriva är ett exempel :
kalle har 13 i FV i sin yxa. han blir anfallen av ett troll. han förlorar turorningsslaget så troller slår först. kalle väljer att använda 7 FP att locka med. han slår under 7 och lyckas parera med sin yxa. nu ska kalle anfalla. eftersom han använde 7 till att parera har han bara 6 kvara att anfalla med. han slår under 6 och dödar trollet.

hur kan man skriva dessa regler i en text? kan ni göra ett exempel så jag kan se ungefär hur det ska se ut. tack =)..

Rising

Vila i frid
Att skriva ner saker så andra förstår är väldigt svårt, och det blir hemskt frustrerande för läsaren om man inte tänker rätt från början. *Vilket märks i de flesta tekniska manualer*

Jag tycker ett bra sätt att skriva på är att beskriva systemet i två spalter bredvid varandra. I den ena spalten försöker man beskriva så gott man kan hur det fungerar i teorin, och i spalten bredvid kör man ett exempel på hur det skulle kunna gå till i praktiken.

Grejen är att det alltid ser väldigt krångligt ut när man beskriver några instruktioner, för man måste ju tänka på alla specialfall och omständigheter som kan spela in. När man väl spelar så behöver man inte bry sig om alla detaljer så då blir det mycket enklare.

Här kommer några frågor som kan uppstå om du inte förklarar allt tillräckligt noga: (Alltså, svara inte på de här frågorna NU, utan se till att alla oklarheter reds ut i dina regler, när du skriver dem)

- Om man har FV:12 på yxa, kan man då slå på en fiende fyra gånger med FV:3 under en och samma stridsrond?

- Hur fungerar det i strid med fler än två inblandade?

- Om man har två svärd med FV:13, har man då 26 poäng att använda i varje stridsrunda?

- Om man har FV:12 i svärd och FV:8 på att sparka, kan man blocka fiendens anfall med alla ens svärdpoäng, och sedan sparka honom som anfall?

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
Börja med det allmänna, gå sedan in på det generella.

De intressantaste delarna av varje stridssystem är alltid *deklarationen* (hur och i vilken ordning de stridande talar om vad de ska göra), *resolutionen* (hur och i vilken ordning spelarna avgör vad resultatet av handlingarna blir) och *handlingsstrukturen* (vilka och hur många handlingar man kan utföra i olika situationer). Det är en bra utgångspunkt att börja med att förklara de här grundpelarna för hur stridssystemet fungerar, och sedan gå in i detaljer.

När man väl beskriver hur reglerna fungerar, kan man gärna börja med att tänka sig det hela som ett exempel, och sedan skriva om det genomatt byta ut alla referenser till specifika personer och spelvärden till generella sådana ("Kalle" blir "den ena kombattanten", "13 i FV i Yxa" blir "rollpersonens FV i sin vapenfärdighet" o.s.v.). För att fortsätta på ditt stridsexempel, kan man tänka sig något i stil med följande.

kalle har 13 i FV i sin yxa. han blir anfallen av ett troll.

Vid en strid...

han förlorar turorningsslaget så troller slår först.

... avgörs de inblandades turordning med ett turordningsslag. man slår då för sitt turordningsvärde, och den som får högst resultat inleder striden...

kalle väljer att använda 7 FP att locka med.

...Då man blir anfallen kan man "locka". Man spenderar då ett antal FP (Hur du räknar ut dina FP beskrivs på sid. XXX)....

han slår under 7 och lyckas parera med sin yxa.

För att försvara sig framgångsrikt måste man sedan slå under det antal FP man valt att spendera.

nu ska kalle anfalla.

De stridande fortsätter att agera i turordning från högst till lägst.

eftersom han använde 7 till att parera har han bara 6 kvara att anfalla med. han slår under 6 och dödar trollet.

När man anfaller, så offrar man ett antal FP (om man tidigare har använt FP för att försvara sig, så kommer man bara att kunna använda de återstående). Därefter slår man under det antal FP man offrat, för att lyckas med sin attack.

O.s.v... när man är klar med den generella beskrivningen, bör man förstås fylla på med exempel så att det är kalrt och tydligt vad man menar.

Var jag till någon hjälp?