Improvisation och sådant
jag sla i går och allat jag hade planerat under hela veckan(tänkte mycket) spelade dom igenom på 2 timmar
Sådant där är verkligen jobbigt. Sympati, broder!
Själv har jag fått se till att jag tar i ordentligt så att det oftast inte finns en chans att de hinner igen äventyret på en kväll. Då kan man istället "fuska" så att det snabbas upp mot slutet och de PRECIS hinner.
Alternativt har man kvar lite coola möten och händelser till en annan gång.
hur kommer ni på allat som liksom ska hända eller körn ni på inprovisation???
Jag brukar se till att ha ett par tre små händelser som skulle kunna ske var som helst redo på varsitt papper. Dessa har jag alltid med bland de lappar som hör till äventyret. Om det skulle behövas eller om det verkar coolt för stunden så slänger jag in den händelsen.
Exempel: Skriv ned data för en tuff, men gammal äventyrare. Säg en som är i sextioårsåldern (tänk på ålderskrämpor) men samtidigt tokigt ultrabra på viktiga färdigheter. Ge honom en personlighet, skriv ner hur han ser ut, är klädd och hur han pratar. Den filuren kan sedan komma in i ganska många situatione; som hjälp till spelarna, som ett möte i skogen, som konkurrent till spelarna, en som blir omringad av skurkar när spelarna ser det, med mera. Notera på denna lapp också lite lämplig information som denne gamling skulle kunna ge spelarna om de börjar prata med honom.
/Duddmannen