Nekromanti hjälp

doom

Veteran
jag sla i går och allat jag hade planerat under hela veckan(tänkte mycket) spelade dom igenom på 2 timmar hur kommer ni på allat som liksom ska hända eller körn ni på inprovisation???

Duddmannen

Hero
Improvisation och sådant

jag sla i går och allat jag hade planerat under hela veckan(tänkte mycket) spelade dom igenom på 2 timmar
Sådant där är verkligen jobbigt. Sympati, broder!

Själv har jag fått se till att jag tar i ordentligt så att det oftast inte finns en chans att de hinner igen äventyret på en kväll. Då kan man istället "fuska" så att det snabbas upp mot slutet och de PRECIS hinner.

Alternativt har man kvar lite coola möten och händelser till en annan gång.

hur kommer ni på allat som liksom ska hända eller körn ni på inprovisation???
Jag brukar se till att ha ett par tre små händelser som skulle kunna ske var som helst redo på varsitt papper. Dessa har jag alltid med bland de lappar som hör till äventyret. Om det skulle behövas eller om det verkar coolt för stunden så slänger jag in den händelsen.

Exempel: Skriv ned data för en tuff, men gammal äventyrare. Säg en som är i sextioårsåldern (tänk på ålderskrämpor) men samtidigt tokigt ultrabra på viktiga färdigheter. Ge honom en personlighet, skriv ner hur han ser ut, är klädd och hur han pratar. Den filuren kan sedan komma in i ganska många situatione; som hjälp till spelarna, som ett möte i skogen, som konkurrent till spelarna, en som blir omringad av skurkar när spelarna ser det, med mera. Notera på denna lapp också lite lämplig information som denne gamling skulle kunna ge spelarna om de börjar prata med honom.

/Duddmannen

Tearlach

Warrior
jag kör mycket med improvisation

oavsett om jag har ett längre utplanerat äventyr eller impoviserar
så har jag nästan alltid ett par små reserv händelser i bakfickan.
dessa använder jag till utfyllnad när dom behövs.

till exempel så hadde jag en chimera i bakfickan i ungefär fyra månader.
att använda när jag behövde utfyllnad medans RP:na var på resa.

upplägget var så här.
1. äventyrarna hör ett ljud en bit framifrån och smyger fram för att undersöka.

2. äventyrarna ser en chimera på vägkanten, den har precis tagit ett byte.
dom ser även en ravin på ena sidan chimeran samt en klippbrant på andra sidan.

3. äventyrarna kan nu göra tre saker,
dom kan vänta tills chimeran har ätit färdigt och ger sig av
dom kan försöka gå förbi chimeran på så långt håll som möjligt
och hoppas på att chimeran är för upptagen med att äta för att vilja anfalla.
och dom kan anfalla chimeran och hoppas på att vinna.

4. vad dom än väljer att göra så funkar det
om dom väntar så struntar chimeran fullständigt i dom och ger sig av när den är mätt.
om dom går förbi utan att komma för nära eller att se för hotfulla ut så anfaller inte chimeran utan väser bara lite hotfult åt dom.
och om dom anfaller så blir det strid och jag har ingen aning om hur det går.

detta samt att läsa på om chimeran var allt som jag planerade.
mötet blev liggande i ca 4 månader innan jag behövde det.

liknande möten går med fördel att göra med vanliga djur.
som björnar, hjortar och såna där fåglar som bygger bo tilsamans
och driver bort inkräktare genom att i flock dyka mot dom och bomadera dom med skit.

Tearlach - min far fick bada efter ett möte med fåglarna irl.

nicole

Warrior
Tid och spel

hur lång tid något tar beror mycket på spelarnas spelstil. Om spelarna interagerar mer varandra kommer ju äventyren ta mycket längre tid än om spelarna kör ren problemlösning.

Om du som SL rollspelar kommer dina spelare också att börja rollspela. Tänk på att inte avbryta interaktion mellan spelare, även om den verkar töntig och onödig. Den kan leda fram till något större.

Ett tips kan därför vara att lägga upp för interaktion mellan spelarna. Om detta inte kommer spontant kanske du som SL kan provocera fram interaktion genom att presentera rollpersonerna för något där du vet att de kommer att tycka olika.