Nekromanti Hjälp

Rikard

Veteran
Jag är en total nybörgare när det jäller rollspel men ja och mina vanner ska börga lira eon. Jag villa bara ha alla tips jag kan få!!! :gremcrazy:

Minimoni

Homelander
Hallå!

Kan du vara lite mer precis gällande vad du vill ha tips om... Det skulle underlätta en aning. Ska du vara spelledare? Hur många spelare är ni? Hur gamla är ni? Har någon av er spelat rollspel tidigare?

Tzimisce

Rikard

Veteran
Ok

Vi är bara 3 st med mig inräknat men vi jobbar på att bli fler.
Jag ska vara SL och vi är runt 14 år.

Minimoni

Homelander
Ge mig några frågor gällande rollspel om du har några funderingar. Det är inte lätt att bara vräka ur sig tips om jag inte riktigt vet vad du funderar över... Fråga på bara.

Tzimisce

Rikard

Veteran
Jag hittade t ex inga regler för djur i regelboken.
Behöver man läsa regelboken as noga eller räcker det med att svammla igenom den?
Tips på bra äventyr?
Hur mycket behöver jag förbereda mig som SL?
Har du några bra erfarenheter som du har fått under spelets gång m.m.

Minimoni

Homelander
[citatJag hittade t ex inga regler för djur i regelboken] [/quote]
Det finns mycket riktigt inte några djur beskrivningar i grundboken. Är det bruksdjur du är ute efter så får du vänta till neogames släpper den modulen. Annars tycker jag du ska improvisera gällande djuren. Monster finns i monster och varelser modulen.

Behöver man läsa regelboken as noga eller räcker det med att svammla igenom den?
Jag skulle nog läsa igenom regelboken ganska noga. Se till att endast spela med de regler ni anser er klara av utan att förstöra spelkänslan.

Tips på bra äventyr?
Nja... Jag gillar själv inte direkt skrivna äventyr... Jag använder mig aldrig av sådana och kan således inte ge tips på några.

Vad menar du med att förbereda? Träning ger som bekant färdighet. Du kommer troligtvis inte vara den ultimata spelledaren de första gångerna ni spelar. Du blir bättre med åren! :gremsmile: Själv har jag varit SL i kanske nio år nu och är fortfarande inte ultimat. Så var inte blyg på att göra misstag.

Bra erfarenheter!? Jo en massa. Har jag tid och ork att plöja dem nu? Jag skulle rekomendera dig att läsa en massa gamla trådar här på forumet för att få uppslag som spelledare. Forumet har varit mig till hjälp många gånger!

Tzimisce

Man Mountainman

Storsvagåret
Lite svar

Jag hittade t ex inga regler för djur i regelboken.

Det beror på att det inte finns några. Vill du ha regler om djur ska du kolla upp Monster och varelser som tyvärr är slutsåld fö.n. Men det är inte så ofta du kommer att behöva sådana regler. I de flesta fall klarar du dig utan dem.

Det räcker med att du har koll på de grundläggande reglerna, så att du vet *ungefär* hur reglerna fungherar i en viss situation (t.ex. strid, när någon blir skadad eller liknande). De specifika reglerna kan du kolla upp under spelets gång.

Tips på bra äventyr?

I början kan det vara bra att spela enkal äventyr. låt dina spelare lattja lite. Släng in några monster och en ruskig skurk, och se var inspirationens vindar för dig.

När jag själv spelleder så är det sällan jag förbereder mig överhuvudtaget. Jag improviserar fram händelserna allt eftersom äventyret fortskrider. Ibland tar jag mig dock i kragen och förbereder ett ordentligt äventyr. Du måste själv känna efter hur mycket du anser dig behöva lägga ned på förberedelser för att spelmötet ska vara bra. Det beror väl på hur skicklig du är på att improvisera fram händelser på studs.

Liksom i allt man gör lär man sig allt eftersom man ackumulerar erfarenhet. Mitt bästa tips är väl att vara lyhörd för dina spelare och se till att de trivs. Engagerade spelare är mycket roligare att spela med än sådana som har trist.

Magnus L

Hero
Äventyrstips

Tips på bra äventyr?

Rekomenderar givetvis mina egna äventyr i trilogin Nattens Ängel. Dom heter: En dolk i natten, Jakten på det oheliga och Den fördömdes hjärta. Dom kan laddas ner från vår grupps hemsida: http://hem.passagen.se/mleyton eller sveroks scenariobank http://www.sverok.se/bank

De är kanske lite svåra för en total nyböjargrupp men efter ett tag så...skriv gärna och berätta vad du tyckte.

Phelan

Hero
Se till att innan ni börjar göra karaktärer så har ni en liten diskussion om vad för slags äventyr/kampanj ni vill ha och se även till att fundera på hur rollpersonerna kan tänkas känna varandra. I längden blir det så mycket enklare när en grupp hänger samman naturligt så man slipper ha krystade förklaringar till varför de skulle vara intresserade av att samarbeta eller ge sig in i ett visst äventyr.

Mvh / Phelan

G

Guest

Guest

Ta inte reglerna så hårt till att börja med. Själv har jag spelat Eon i två år nu och fortfarande inte ens tänkt på att börja använda de avancerade grejerna. Om det uppstår en situation som jag inte kan regeln för så improviserar jag helt enkelt. Man lär sig snabbt.

Tips på bra äventyr?
http://bank.sverok.se/?pid=7&id=1&level=2&content=folders

eller om du hellre vill

http://bank.sverok.se/

En bra grej som jag själv alltid glömmer är en namnlista. En spalt på säg 20-30 förnamn och lika många efternamn. Sen plockar du bara ett av varje när det dyker upp någon ny.
Annars är det mest ett anteckningsblock du behöver, skriv ner vad rollpersonerna gör och vem de träffar. Det blir ofta pinsamt när man glömmer namnet på den onde härskaren stup i kvarten.

Har du några bra erfarenheter som du har fått under spelets gång m.m

Eon är ett bra rollspel och om man tar det lugnt med reglerna är det ett bra nybörjarrollspel. Så lycka till.

Fahnen

Swordsman
Ett bra äventyr är Rengsynd, ett redan färdigskrivet äventyr. Det är faktiskt köpvärt, jag har många roliga minnen från mitt första äventyr *skrattar åt funkus rp* men det tänker jag inte berätta då det skulle förstöra för er som inte spelat det.

Sen är är dessa moduler bra:

Geografica Mundana. Här berättas om mundanas länder.
Alver, Dvärgar och Tiraker (Det är tre olika moduler) är bra om någon vill spela någon av dessa raser eller bara veta mer om dem.
Riddaren, för de som vill spela riddare eller adlig.
Och sen finns det flera moduler och alla är köpvärda (sen har ju alla en personlig uppfatting om modulernas köpvärde).

Midar städar sitt rum. Det är jobbigt.

Joker

Veteran
Ofta, om hela gruppen är nybörjare, så är det risk för att rent praktiskt överdramatisera det hela med förberedelser, precis som några tidigare har belyst...

Det bästa är att slå sig ner och skapa karaktärer tillsammans. Bara det brukar ge dig de äventyrsförslag som du behöver. Sedan är det också värt att tänka på att nybörjar spelare brukar behöva en liten knuff framåt. Se till att börja med något som fångar deras intresse och inte involverar mycket regler! Start with a bang! Helst något med mystik involverat, som gör att de vill veta mer. Då blir de mer öppna för att lära sig om regler..

Vad gäller regler så finns det en variant som jag tycker är underhållande att testa. Varje reglersektion kan föras över till ett äventyr, så att man utforskar reglerna tillsammans och gör det till en spännande resa. Till exempel, ande-reglerna. RPna får kanske veta att en lillasyster har rest iväg till någon gammal vis hermit för att bli lärjunge, men så har hon försvunnit. De måste ta sig dit och väl där djupnar mysteriet. De måste lära sig om andevärlden för att förstå vad som händer...

Typ sådana saker. Hoppas det gav någon inspiration...

// Joker
...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...