Lite svar
Jag hittade t ex inga regler för djur i regelboken.
Det beror på att det inte finns några. Vill du ha regler om djur ska du kolla upp
Monster och varelser som tyvärr är slutsåld fö.n. Men det är inte så ofta du kommer att behöva sådana regler. I de flesta fall klarar du dig utan dem.
Behöver man läsa regelboken as noga eller räcker det med att svammla igenom den?
Det räcker med att du har koll på de grundläggande reglerna, så att du vet *ungefär* hur reglerna fungherar i en viss situation (t.ex. strid, när någon blir skadad eller liknande). De specifika reglerna kan du kolla upp under spelets gång.
Tips på bra äventyr?
I början kan det vara bra att spela enkal äventyr. låt dina spelare lattja lite. Släng in några monster och en ruskig skurk, och se var inspirationens vindar för dig.
Hur mycket behöver jag förbereda mig som SL?
När jag själv spelleder så är det sällan jag förbereder mig överhuvudtaget. Jag improviserar fram händelserna allt eftersom äventyret fortskrider. Ibland tar jag mig dock i kragen och förbereder ett ordentligt äventyr. Du måste själv känna efter hur mycket du anser dig behöva lägga ned på förberedelser för att spelmötet ska vara bra. Det beror väl på hur skicklig du är på att improvisera fram händelser på studs.
Har du några bra erfarenheter som du har fått under spelets gång m.m.
Liksom i allt man gör lär man sig allt eftersom man ackumulerar erfarenhet. Mitt bästa tips är väl att vara lyhörd för dina spelare och se till att de trivs. Engagerade spelare är mycket roligare att spela med än sådana som har trist.