Ett kampanjförslag
En kampanj jag spelat tog sin utgångspunkt i N2:s värld på ett tidigare utvecklingsstadium. Den går nog att anpassa till de flesta kampanjvärldar, men förutsättningen är att storföretagen ännu inte gjort sin ekonomiska och politiska makt offentlig. Alltså, liksom idag finns många debattörer och skribenter som kritiserar företagen, deras handlande, deras maktbefogenheter och brott mot lagar, förordningar och mänskliga rättigheter. Vad som inte skett är att företagen mer eller mindre öppet börjat stå för den makt de har. Kring detta kretsar kampanjförslaget.
Ett eller flera stora företag har sedan en tid rekryterat "väktare" med en militär snarare än i princip civil bakgrund (3-4 veckors utbildning). Under många år har man utövat politisk lobbying för att få till stånd utökade befogenheter för denna yrkesgrupp, vilket bl.a. möjliggjorts genom de många kraftiga neddragningarna inom offentlig sektor (polisen) och det "ökade våldet" (vilket kan vara ett faktum eller en mediebild - välj själv). Nu kommer några av dessa väktare att dras upp i rampljuset i samband med en serie uppmärksammade attentat mot ett mindre företag, ägt av ett av dessa stora företag. Diskussionen kommer att bli livlig, men företaget är så stort att vad som än sägs behöver det inte backa. Man stöder sina anställda, men bortser förstås inte helt från goodwill-aspekten.
Rollpersonerna är förslagsvis anställda vid ett företag som säkerhetspersonal. De har alla mer eller mindre militär bakgrund. Jobbet är i princip hellugnt, det är t.ex. ett mjukvaruföretag de vaktar. Detta lilla företag ägs av en företagsjätte, men det är något rollpersonerna inte reflekterat över. Verksamheten är dock viktig för det stora företaget, det är avancerade program för t.ex. rymdfärjor som skrivs där. Viktig och hemlig information finns gott om. Nu kommer rollpersonernas (och deras säkerhetsvaktskollegor, man arbetar sannolikt ngn form av skift och rollpersonerna utgör ett "arbetslag") företag att hamna i rampljuset. Man drabbas av mord på anställda som man beordras att "undersöka" (ingen ren ploisverksamhet, dock), avhoppare försöker undkomma, rena mordförsök och hot mot anställda och chefer som måste undanröjas - hela tiden med medias ögon riktade mot sig.
Poängen är att rollpersonerna i princip är "onda", d.v.s. de jobbar åt fel sida. Deras motståndare är inte "terrorister", utan till viss del andra företag men också rättvise- och miljöaktivister (ja, ja, terrorister... de använder våld mot etablissemanget, så låt oss kalla dem terrorister). Spelledaren bör dock försöka få spelarna att se sig som hjältar, låt dem ta del av mediadebatten, känna sig hunsade men få stöd av sitt moderföretag. Låt dem utföra actionbetonade hjältedåd, men de politiska återverkningarna bör för eller senare få spelarna, om än inte deras rollpersoner, att tänka till.
Som bifogad fil finns här ett dokument spelarna fick i inledningen av det andra spelmötet. Det kanske kan ge viss inspiration. Det består till större delen av en tidningsartikel, vilket spelledaren använde under hela kampanjen mellan varje speltillfälle för att visa vilka efterverkningar rollpersonernas agerande fått.