Nekromanti Hjälp?

Wyrdor

Veteran
Jag behöver hjälp. Jag har försökt komma på ett scenario till Neotech i veckor nu, till ingen nytta.
Jag har sökt inspiration i de mest absurda källor utan annan effekt än illlamående.
Är det någon som har något förslag på ett scenario?

Bastardo

Swordsman
Jag förstår inte hur ni misslyckas med att komma på nya scenarion till neotech? Det handlar ju bara om att börja någonstans och spåna, kanske börja skapa en intressant SLP, en plats, en byggnad, en händelse, eller vad som helst att utgå från och sedan bygga ut äventyret, antingen innan spelet och eller under spelets gång... Det kan inte vara så svårt?

Ex: Rollpersonen blir kontaktad av: Tidigare uppdragsgivare, kontakt, okänd person, företrädare för inflytelserik affärsman, säkerhetsorganisation, hälare, rånare, gangster.... osv osv

Ex: Rollpersonen blir: Kidnappad, bestulen, hotad, utpressad.

Ex: Rollpersonen blir indragen i: Stöld, Spionage, mord, utpressning, smuggelhärva.

Ett äventyr behöver inte vara PERFEKT men kan väl bli det ändå under spelets gång...

Bra idé btw att skriva 5 nya ämnen för endast 1 fråga.. då ingen härinne hittills har varit så dum att öppna de mellanliggande ämnena (innehåller antagligen samma fråga? eftersom ämnet är detsamma?) var de alltså komplett onödiga och bara störande, samt att eftersom det sista ämnet ändå innehöll samma sak som det första var även det onödigt, do you see my point?

Foggmock

Myrmidon
1. Uppenbarligen var det svårt eftersom han frågade om hjälp.

2. Det går att hjälpa utan att använda en sådan nedlåtande ton, men det var bra idéer du kom med.

3. Det var uppenbart ett misstag eftersom tre ämnen kom samma minut. Vi låter en moddis rensa upp det och sen är det inte mer med det. Eftersom du verkar veta vad man ska och inte ska göra räknar jag med att du har rapporterat minst ett av dem till moderatorerna så att de uppmärksammas på problemet, så jag låter bli att göra det själv.

Bastardo

Swordsman
Tyckte iofs att jag lyckades hålla en förhållandevis god ton genom merparten av inlägget, även om det brast i det sista stycket.

Dock ställde jag bara frågan om hur svårt det egentligen kan vara att skapa ett scenario till neotech, om man bara sätter sig ner och funderar... tyckte även att vi hade diskuterat det här tidigare (för ganska kort tid sedan dessutom) varför frågan mer kom att gälla "er" (syftade på de som hade problem med idéer till scenarioskapandet) snarare än mot någon specifik, dessutom hade jag ingen negativ värdeladdning i denna frågeställning. Jag respekterar naturligtvis alla inlägg, det är bara det att jag tyckte det lät lite absurt när personen ifråga har funderat och funderat och funderat i veckor! Jag tror att du uppfattade min fråga som negativ och nedlåtande eftersom du kanske läste mitt inlägg baklänges?

Jag såg dock inte vilken tidpunkt inlägg(en) hade kommit upp, varför jag ber om ursäkt för påhoppet ifall de multipla inläggen var ett fel och inte avsiktligt gjort från någons sida.

(Men jag vill gärna upprepa frågan ändå: Är det generellt sett svårt att skapa scenarier till Neotech? Och vad beror det på? =)

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, du kan väll ta en titt på sverok´s scenaribank åxå, kolla där så kasnke du iaf få lite inspiration..

MovinGalt

Warrior
I någon av Codex, ett nummer mellan 10-20, finns det en scenariogenerator som lämpar sig ytterst väl för just Neotech. Jag har den tidningen nånstans, men hinner inte leta upp nu. Finns över 40 förslag, om jag inte minns fel. Du kan ju försöka hitta den. Lycka till!

Angående de multipla inläggen har jag också råkat ut för det. Om man har en seg uppkoppling, eller bara pillar på många saker samtidigt, kan "Posta detta inlägg"-skärmen stanna kvar i över en minut. Det har hänt ett antal gånger för mig. Är man då smått otålig klickar man en gång var tjugonde sekund, och den registrerar varje klick.

/Movingalt - förgyller tillvaron

Dyslexius

Veteran
Till just Neotech och kanske särskilt N2 finns mycket hjälp i karaktärernas bakgrunder och kontakter. På så vis gjuter man enklare fast RP:na i uppdraget (det är svårare ge upp om ens familj behöver hjälpen än en anonym fet köpman -ursäkta; anonym fettsugen corpare ska det vara).

Vilka RP:s spelas av gruppen?

Hike

Veteran
Det är faktiskt inte så svårt att skapa ett scenario till Neotech, bara man är redo att inte behöva vara ENORMT orginell. Ta och kolla lite i olika färdigskrivna scenarion. Om du inte vill använda dom så kanske du kan hitta lite insperation. Annars är filmer att bra alternativ, eller varför inte dataspel? :gremsmile:
Om du har spelat Deus EX, så kan jag lova dig att något sådant kan vara en riktigt rolig kampanj/scenario! :gremlaugh:

quisling

Warrior
Ett kampanjförslag

En kampanj jag spelat tog sin utgångspunkt i N2:s värld på ett tidigare utvecklingsstadium. Den går nog att anpassa till de flesta kampanjvärldar, men förutsättningen är att storföretagen ännu inte gjort sin ekonomiska och politiska makt offentlig. Alltså, liksom idag finns många debattörer och skribenter som kritiserar företagen, deras handlande, deras maktbefogenheter och brott mot lagar, förordningar och mänskliga rättigheter. Vad som inte skett är att företagen mer eller mindre öppet börjat stå för den makt de har. Kring detta kretsar kampanjförslaget.

Ett eller flera stora företag har sedan en tid rekryterat "väktare" med en militär snarare än i princip civil bakgrund (3-4 veckors utbildning). Under många år har man utövat politisk lobbying för att få till stånd utökade befogenheter för denna yrkesgrupp, vilket bl.a. möjliggjorts genom de många kraftiga neddragningarna inom offentlig sektor (polisen) och det "ökade våldet" (vilket kan vara ett faktum eller en mediebild - välj själv). Nu kommer några av dessa väktare att dras upp i rampljuset i samband med en serie uppmärksammade attentat mot ett mindre företag, ägt av ett av dessa stora företag. Diskussionen kommer att bli livlig, men företaget är så stort att vad som än sägs behöver det inte backa. Man stöder sina anställda, men bortser förstås inte helt från goodwill-aspekten.

Rollpersonerna är förslagsvis anställda vid ett företag som säkerhetspersonal. De har alla mer eller mindre militär bakgrund. Jobbet är i princip hellugnt, det är t.ex. ett mjukvaruföretag de vaktar. Detta lilla företag ägs av en företagsjätte, men det är något rollpersonerna inte reflekterat över. Verksamheten är dock viktig för det stora företaget, det är avancerade program för t.ex. rymdfärjor som skrivs där. Viktig och hemlig information finns gott om. Nu kommer rollpersonernas (och deras säkerhetsvaktskollegor, man arbetar sannolikt ngn form av skift och rollpersonerna utgör ett "arbetslag") företag att hamna i rampljuset. Man drabbas av mord på anställda som man beordras att "undersöka" (ingen ren ploisverksamhet, dock), avhoppare försöker undkomma, rena mordförsök och hot mot anställda och chefer som måste undanröjas - hela tiden med medias ögon riktade mot sig.

Poängen är att rollpersonerna i princip är "onda", d.v.s. de jobbar åt fel sida. Deras motståndare är inte "terrorister", utan till viss del andra företag men också rättvise- och miljöaktivister (ja, ja, terrorister... de använder våld mot etablissemanget, så låt oss kalla dem terrorister). Spelledaren bör dock försöka få spelarna att se sig som hjältar, låt dem ta del av mediadebatten, känna sig hunsade men få stöd av sitt moderföretag. Låt dem utföra actionbetonade hjältedåd, men de politiska återverkningarna bör för eller senare få spelarna, om än inte deras rollpersoner, att tänka till.

Som bifogad fil finns här ett dokument spelarna fick i inledningen av det andra spelmötet. Det kanske kan ge viss inspiration. Det består till större delen av en tidningsartikel, vilket spelledaren använde under hela kampanjen mellan varje speltillfälle för att visa vilka efterverkningar rollpersonernas agerande fått.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu var det ett tag sedan jag spelade NeoTech, men jag har för mig att man slog en väldig massa slag på bakgrundstabeller, där mer eller mindre trovärdiga händelser i rollpersonens förflutna fastställdes.

Gör gubbar med spelarna och skriv upp vad de slår på de där tabellerna och hitta på nått utifrån rollpersonernas faktiska bakgrund. Borde göra saken lättare för dig, och kul för spelarna som märker att deras bakgrundsslag faktiskt har någon betydelse.