Nekromanti Hjälp!

oggepal

Veteran
Joined
14 Apr 2005
Messages
6
Location
Stockholm
Tjena! Jag är en nybörjare i rollspelsvärlden och jag har lite frågor!

1.Hur fungerar det när man går?
2.Hur vet spelledaren hur världen ser ut eller hittar han på det själv?
3.Hur ska spelledaren veta vilka stats ett monster har i ett äventyr om det inte står?
4.Måste man ha en spelplan?

Väldigt tacksam för svar!

But it was some who resisted.A last alliance of men and elfs march the the armies of mordor.On the slopes of mount doom they thougt for freedom of the middle-earth.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
1.Hur fungerar det när man går?
Går? Detta får du nog utveckla. Jag kan inte ens gissa vad du menar.
2.Hur vet spelledaren hur världen ser ut eller hittar han på det själv?
Spelledaren vet inte ett jota. Han hittar bara på så att det står härliga till och försöker komma ihåg vad han har sagt tidigare.
3.Hur ska spelledaren veta vilka stats ett monster har i ett äventyr om det inte står?
Återigen vet spelledaren inte ett jota. Han hittar på vilka stats monstren har efter eget huvud och vad som verkar rimligt. Oftast behöver han inte ens några stats utan har olika standardvärden för exempelvis "grottroll" som han på gammla dar har lagt sig till med av ren lathet.
4.Måste man ha en spelplan?
Återigen: hur menar du? Om du avser en spelplan liksom ett spelbräde man flyttar runt saker på; så nej. Vissa rollspel innehåller element av sådana i strid men långt ifrån alla. En spelplan som i att planera ett äventyr i förväg är någonting som helt och hållet är upp till spelledaren. Han kan välja att köra på improvisation eller spendera timtals på att planera varje drag i äventyret.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,225
Location
The Culture
Hej, och välkommen!

1.Hur fungerar det när man går?
Det fungerar som de flesta andra saker i rollspel: man säger att ens rollperson vill gå någonstans och spelledaren berättar vad som händer. I många spel finns det regler för förflyttning, som främst används i situationer när det är viktigt att hålla reda på exakt var alla är (strid framför allt). Utöver det finns det ofta regler för hur långt man kan vandra under ett dygn. Om man däremot bara ska gå från en plats till en annan räcker det bra med att beskriva det.

2.Hur vet spelledaren hur världen ser ut eller hittar han på det själv?
Spelledaren kan ha läst hur världen ser ut, eller så hittar han på det själv. De flesta rollspel innehåller en översiktlig beskrivning av världen. Sedan kan man köpa äventyr eller kampanjböcker som beskriver olika delar av världen i detalj. Spelledaren kan också förbereda beskrivningar av platser han har tänkt sig att rollpersonerna ska komma till.
Oavsett hur väl förberedd spelledaren är blir han ibland tvungen att hitta på. Det blir så om rollpersonerna går till någon plats som spelledaren inte förberett, vilket händer ofta.

3.Hur ska spelledaren veta vilka stats ett monster har i ett äventyr om det inte står?
Det brukar alltid stå i äventyren. Om det inte gör det så brukar de referera till regelboken eller en monsterbok där varelsen finns beskriven.

4.Måste man ha en spelplan?
Nej. En del spel räknar med att man har det (Dungeons & Dragons till exempel), men även i dem kan man spela utan. I de flesta spel använder man ingen spelplan, utan allt sker i spelarnas fantasi.

Hoppas det hjälpte.

/tobias
 
Top