Nekromanti Hjälp2!!

oscar2000

Veteran
hej. jag var lite stressad när jag skrev förra brevet men nu har jag tid på mig.

jo, jag skulle vilja veta ungefär hur en spelomgång ser ut. Alltså hur man gör när man spelar. Sägare man vad man vill göra??? Tacksam för svar.

Hrrm alltså...

Jag skulle tro att det du behöver veta står i regelboken. Läs först igenom den o fråga sen. Det är mitt tips...

"I may be small but I can still kick your ass!"

Eternal watch

Veteran
jadu... det beror nog lite på vilket rollspel du spelar. men gemensamt för alla är att man har en spelledare som bestämmer händelser och omgivningar.
Sedan har alla andra än spelledaren s.k. rolpersoner som har olika värden i egenskaper som kan användas för att lösa situationerna som spelledaren skapar.
Ja, man säger vad man ska göra, t.ex. "Jag attackerar orcherna med min pilbåge" eller "Jag försöker klättra upp för väggen". också konversationer mellan rollpersonerna utsplas som en dialog mellan dem, där man tänker på hur sin egen rollperson skull uppföra sig. samma sak gäller i dialoger mellan rollpersonen och SLPs, men då är det spelledaren som tar hand om konversationen från slpns sida.

Prova om du aldrig spelat förr. det är roligt

Smite my cheek, and I will smash yours

Johan K

Gammal & dryg
En variant...

Vi gör som så här. SL:n berättar vad kvällens äventyr heter. Sen så kör man igång genom att SL:n berättar vad som händer och pelarna agerar efter det.. oftast iaf. Man får väll ha en viss frihet i äventyrn så at man inte är superlåst i på det, om man är det så tror jag att dte kan bli ganska stelt..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

DanielSchenström

Swashbuckler
I princip är ett spelmöte ett samtal mellan spelledaren och spelarna.

Spelledaren beskriver var rollpersonerna befinner sig ("Ni står på kajen"), vad som händer ("Tre män men hillebarder viskar något till varandra och går fram mot er") och uppmanar sen till handling ("vad gör ni?"). Efter ett tags spelande behövs oftast inte det sista utan spelarna talar om vad de gör ändå. Hur som helst ligger bollen i spelarnaas korg nu så de kanske svarar ("Vi gör oss redo att slåss men drar inga vapen förän de ser ut att vilja attackera"). Så där håller det i princip på i det antalet timmar man spelar. När någon rollperson gör något som inte är rutinmässigt enkelt (säg duckar under ett hillebardshugg) slår man en tärning och jämför det med rollpersonens värde (färdigheten ducka, som vi säger att denne person har värdet 12 i). I DoD ska man slå under värdet eller lika med för att ha lyckats med duckningen.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.

Rickard

Urverk speldesign
*Slår upp DoD2boken s.67* Något liknande <EM>borde</EM> stå i DoD6boken.. Jag äger nämligen ingen själv.

"<FONT SIZE=5 FACE=Arial>EN SNABB GENOMGÅNG
HUR ETT »SPEL» I DRAKAR &
DEMONER GÅR TILL</FONT>

Här kommer nu en enkel och kortfattad genomgång på
vad som sker före, under och efter ett spelande i Dra-
kar & Demoner.

<FONT SIZE=4 FACE=Arial>I Aktiviteter Före Ett äventyr</FONT>
Det är SL uppgift att se till att ett äventyr förbereds in-
nan han och spelarna träffas.

1) Uppläggning av ett äventyr
/.../

2)Kartrita området kring äventyret
/.../

3)Notera fiende information
/.../

4)Notera uppdateringar
SL kollar att alla rollpersoners rollformulär är aktuel-
la och att de är rätt ifyllda. /.../

<FONT SIZE=4 FACE=Arial>II Aktiviteter Under Ett Äventyr</FONT>
Spelarna måste delta i vissa förberedelser och sedan spe-
la äventyret tillsammans med SL.

5)Skapa nya rollpersoner
Om någon av spelarna saknar en rollperson, måste han
skapa en ny sådan. /.../

7)Börja rollspelandet"

<EM>Här är det du som SL som ska förklara miljön och vad spelarnas RP:ers handlingar får för effekt.
Du styr även alla varelser som RP:na möter. Kolla in länken nedan för tips</EM>

"<FONT SIZE=4 FACE=Arial>III Aktiviteter Efter Ett Äventyr</FONT>
Spelarna och SL avslutar eller stoppar äventyret /.../

8)Erfarenhetsslag
/.../

9)Synpunkter och kritik
/.../

Uppdatering av kalender
SL markerar av den speltid som har passerat under
äventyret på sin kalender.

DENNA PROCEDUR UPPREPAS OM OCH OM
IGEN SÅ LÄNGE SOM KAMPANJEN VARAR."

Några kommentarer:
Punkt :gremcool: finns inte i DoD6. Erfarenhetsslagen togs bort iom DoD Expert, ver 3.1(?)
Punkt 12) är en kul grej. Där kan du ha högtider och spec tidpunkter så det bidrar till lite mer verkligt men även saker som RP:na har gjort. Jag kör inte själv m detta men ska nog införa't.

OBS att de skrev Drakar <U>&</U> Demoner för alla som säger att man ska skriva DoD och inte D&D.. IMHO borde Dungeons and Dragons skrivas DnD.

/[color:green]Han</font color=green> som kom på att <B>agonar</B> frågat detta tidigare och kunde lika gärna letat reda på den tråden istället för skrivit detta

<CENTER><A HREF="http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=DoD&Number=101287&page=&view=&sb=&vc=1" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=DoD&Number=101287&page=&view=&sb=&vc=1</A></CENTER>