Krille
Super Moderator
I en deltråd i Marukusus ukroni så kom vi ur spår och började diskutera min "floskel" "vad gör man". Det ledde till den här kommentaren:
Ett exempel på det är ju Star Wars d6, som säger att rollpersonerna ska vara rebeller. Det har hjälpt igång mängder med spelare genom tiderna att börja spela Star Wars. Däremot tror jag inte att det är någon som säger att man gör "fel" om man spelar kejserliga stormsoldater, pirater, prisjägare eller andra icke-rebeller. Tvärtom, det finns till och med moduler om just prisjägare och pirater, jag har kört ett äventyr om kejserliga stormsoldater, och en annan kompis har kört en med två kejserliga specialagenter med en massa Dark Side-skills. Så har vi gjort "fel"?
---
Well, det är en retorisk fråga. Den behöver ni inte svara på. Det viktiga är, föredrar ni en världsbeskrivning utan inriktning på "vad man gör" så att ni är fria att göra vad sjutton ni vill, eller föredrar ni ett "vad gör man"-koncept tillsammans med spelvärlden så att man har ett avstamp när man ska börja? Och... tja, förstås, varför har ni just den åsikten?
Jag håller ju inte med Marukusu i det påståendet. Det är inte spelledarens jobb att hjälpa spelledaren att komma igång, utan spelkonstruktörens. Inte heller säger man att spelarna som inte spelar enligt den hjälpande handen gör fel, utan man visar på ett sätt som är rätt och hjälper spelarna att komma in i miljön och se möjligheterna, inklusive andra sätt att spela på som inte uttryckligen nämns.Marukusu said:Jag vill inte "sträcka ut hjälpande händer" eftersom att det är spelledarens jobb. Jag skall inte gå in och säga till en SL att han gör "fel" eftersom att han inte spelleder på ett visst sätt.
Ett exempel på det är ju Star Wars d6, som säger att rollpersonerna ska vara rebeller. Det har hjälpt igång mängder med spelare genom tiderna att börja spela Star Wars. Däremot tror jag inte att det är någon som säger att man gör "fel" om man spelar kejserliga stormsoldater, pirater, prisjägare eller andra icke-rebeller. Tvärtom, det finns till och med moduler om just prisjägare och pirater, jag har kört ett äventyr om kejserliga stormsoldater, och en annan kompis har kört en med två kejserliga specialagenter med en massa Dark Side-skills. Så har vi gjort "fel"?
---
Well, det är en retorisk fråga. Den behöver ni inte svara på. Det viktiga är, föredrar ni en världsbeskrivning utan inriktning på "vad man gör" så att ni är fria att göra vad sjutton ni vill, eller föredrar ni ett "vad gör man"-koncept tillsammans med spelvärlden så att man har ett avstamp när man ska börja? Och... tja, förstås, varför har ni just den åsikten?