Nekromanti Hjälpmedel för initiativbokföringen

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill mest tipsa om att man kan använda mitt initiativbräde till Matiné även till D&D4. Du finner brädet längst bak i rollpersonshäftet på hemsidan men eftersom brädet enbart har trettio rutor kommer det tyvärr inte att fungera smärtfritt för väldigt höga levlar.

Du använder brädet på följande sätt:
× Alla slår sitt initiativ och ställer ut en unik markör på brädet. Även spelledaren ställer ut motståndarnas markörer på brädet.
× Spelledaren använder sedan en unik markör, exempelvis en röd glassten, för att markera vems handling det är. När en spelare är klar flyttas stenen moturs på brädet.

Säg att Kronk med initiativ 23, Bronk (initiativ 17) ett par goblins (15) och Slonk (6) ställer ut sina markörer på brädet. Spelledaren lägger den röda stenen vid Kronk som gör sin handling. När Kronk är klar markerar spelaren det genom att flytta stenen till nästa individ, vilket är Bronk.

I de tre spelgrupper jag har spelat D&D4 har bokföringen för initiativet varit en bitch och ingen av de tre olika sätten som spelgrupperna har använt har funkat särskilt smidigt.

/Han som skulle kunna maila psd-filen till den intresserade där det även finns bilder i mitten av brädet som dekoration

CapnZapp

Myrmidon
Jag kör med förenklat initiativ i min 4E-kampanj.

1. Alla slår Initiativ som vanligt.
2. Högst börjar.
3. Sedan fortsätter turordningen medsols kring bordet.
4. Jag som DM lägger in monstrens handlingar antingen på min egen plats, eller "mitt emot" (mellan de två soffor spelarna sitter i).

Den som agerar näst först kan alltså mycket väl ha slagit jättedåligt initiativ. Det är bara den spelare som fick högst som har någon betydelse.

Detta har varit en stor succé. Vi har sparat MASSOR med tid och admin när det numera alltid är uppenbart i vilken ordning folk handlar! :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Kanske ska tillägga att jag postade i denna tråd med tanken att den ska handla om "Hjälpmedel för initiativbokföringen" i allmänhet. (I mitt fall är alltså spelarnas placering runt spelbordet hjälpmedlet! :gremsmile: )

Vill du att tråden ska fokusera på ditt initiativbräde kanske jag kan be en moderator bryta ut mitt inlägg till en egen parallell tråd?

Rickard

Urverk speldesign
Nä, jag misstänkte att det skulle bli en tråd om "I min spelgrupp gör vi [såhär]". :gremsmile: Det var mest att jag satt och funderade på hur man kunde snabba på initiativet och så kom jag å tänka på initiativbrädet och ville dela med mig av min insikt.

Jag gillade din variant då det är väldigt praktiskt. Jag tänkte roat på att om man ändå ville ha någon sorts turordning så kunde man byta plats med varandra vid varje ny strid. ^^ Har du tänkt på att när du kör med att motståndarna agerar efter hälften av spelarna så simulerar du att de slog 10 på initiativtärningen? :gremsmile: Det var ett riktigt smidigt sätt att göra det på.

/Han som gillar när man kan sköta bokföring på andra sätt än att behöva anteckna, så han borde därför gilla det nya Warhammerrollspelet

CapnZapp

Myrmidon
Ok, cool. Intressanta saker du nämner...

Mina spelare har faktiskt börjat tänka på hur de sätter sig kring bordet... :gremwink: (En blaster vill kunna reagera på hur monstren rör sig; En healer på hur allierade rör sig)

Även det här med "take 10" har på sitt sätt kommit upp. Vissa monster har fler än ett initiativ; då har jag fördelat dessa jämt (runt bordet) oavsett hur spelarnas initiativ fördelat sig.

Rage

Veteran
Jag brukar låta mina spelar hålla koll på sitt eget intiativ, vilket går bra så länge de inte är alltför påverkade...
Jag sedan hoppar vi runt i intiativ ordning. Det som har tagit tid i min grupp är att rp:na inte vet vad den skall göra när det blir dennes tur, speciellt med ovana spelare som inte kan D&D4. Vi har testat att ha en begränsad betänketid några sekunder och detta har fungerat, detta gäller så klart också GM.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar låta mina spelar hålla koll på sitt eget intiativ, vilket går bra så länge de inte är alltför påverkade...
Jag tycker inte att det funkar särskilt bra, då vissa spelare har lätt för att vara disträ. Ogillar när folk säger "Jaha, var det min tur?" efter tiotalet sekunder när man försökt reda ut vem det är.

Andra varianter har varit att en spelare har skrivit upp allas initiativ på en lista (så spelledaren kan koncentrera sig på annat), men jag stör mig på att det tar tid att deklarera sitt initiativ till spelaren. Sedan funkade det inte då spelledaren inte sade motståndarnas initiativ.

Jag har varit med om en variant där spelledaren delade ut lappar numrerade från 1 till [antal deltagare] där de som slog bra fick lägre nummer. Det tog tid att reda ut vem som skulle få vilken lapp och vissa spelare hängde trots spelledarens uppräkning inte med på vem det var.

Initiativ har med andra ord tre delar där onödig tid ofta förflyter:
× Deklareringen över vilka som har vilket initiativ i början av rundan.
× Utredningen över vem som ska agera härnäst - det krångliga här kommer av att motstånd och rollpersoner delar på samma runda.
× Spelare som inte hänger med alls, vilket blir en onödig tidsfördröjning.

Zapps och min metod verkar lösa alla tre.

/Han som föredrar egentligen initiativlösa spel men alla han spelleder har initiativ