Nekromanti Hjältar?

I de flesta regelböcker och äventyr så refereras rp:na som "hjältar". Mrn vad är en hjälte ? Är det Martin Luther King, JFK, Moder Theresa, Hitler eller Karl XII ? Som vi vet är det bara moder Theresa som dog en naturlig död. Passar någon av dessa hjältar in på någon rollperson ( udantaget Hitler, men även han är en hjälte i vissas ögon )Vi tror inte det. De flesta äventyr av fantasykaraktär tar upp temat ont och gott, men utan att beröra problemet egentligen. Ni som har spelat DoDs "Helvetesfortet" vet att rollpersonerna genom en gigantisk magisk explosion dödar 1000-tals av fiendens soldater. Detta beskriver den stil som ofta presenteras i gott och ont-äventyr, hjältarna som hämnare och mördare. I dessa äventyr så är oftast den onde så ond så att det är rättfärdigt att döda alla hans anhängare, även om de är tusen och åter tusen. Var är moralen i äventyren, varför rättfärdigas alltid rollpersonernas hjälteroll genom hämnd och dödande ? Reflektera lite över de personer som nämns ovan och beskriv för oss vad en hjälte är och vad en hjälte är ( och bör agera) i ett fantasyäventyr ?

Mvh Prior Laurentius

Mederian

Warrior
Jag finner det aningen lustigt att du skriver det här inlägget i Eon-forumet (du kanske skrev det i andra forum också, de läser jag inte), eftersom just Eon saknar subjektiv ondska. Allt beskrivs från objektiv synvinkel och rollspelarna får bedöma själv vad som är ont, och vad som är gott. Dock har de flesta rollspelare en ganska klar bild för sig vilka som är goda och vilka som är onda, innan de sätter sig in i Eon. Det är därför svårt att sudda bort den subjektiva bild som byggts upp. Nu till din fråga. I ett äventyr som baserats på Eon borde det inte finnas någon subjektiv ondska. Däremot framställs rollpersonerna som hjältar, och vad de företar sig är gott, åtminstone i de flesta fall. Det finns faktiskt åtskilliga äventyrsuppslag i modulerna tillhörande Eon som innehåller moraliska frågeställningar, där både rollpersoner, rollspelare och SL får ta ställning till vad som är rätt och fel.

För att återgå till ovanstående angående en förutfattad mening om gott och ont, kan nämnas att rollpersonernas hjälteroll alltför ofta, som du säger, rättfärdigas av förstörelse och destruktiva påhitt för att bekämpa "ondskan".

För att kunna definera hjälte måste vi upprätta krav som vi ställer; Martin Luther King är enligt mig en hjälte eftersom han utan synbara tendenser till att kämpa för något för enbart sin egen vinning "befriade" en stor del av USA. Hitler kanske är en hjälte i nazisternas ögon, och återigen hänvisar jag till din egen subjektiva bild av ondska.

Vad mitt aningen abstrakta inlägg alltså handlar om är att ondska kan ses från många håll, alla måste bilda sin egen uppfattning om vad som är ont. Efter det kan man avgöra vad som är moraliskt riktigt för en hjälte att göra, och hur en hjälte bör vara.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Du förstod poängen direkt, men oftas är äventyren skrivna på det här sättet, Varför. Eonforumet rör en stor skara därför hamnade inlägget här.

Man kan förstå att rp:nas hjältar är hjältar i sin omgivning är förståligt, men att hela äventyr och spelvärldar är baserade på ett visst standardiserat sätt att agera är tråkigt, möjligtvis är eon ett undantag, men det visar sig nog inte förrän i äventyren ( som lyser med sin frånvare )

Mvh

Vaun Vuriche

Warrior
I det äventyret som hittills utkommit närmare bestämt: Sorgernas Brunn har äventyrarna verkligen inte betett sig som hjältar. Istället har dom faktiskt varit väldigt hänsynslösa och ibland rentav tanklöst onda.

Redan i första avsnittet av äventyret agerade de något omoraliskt då de glatt tog första bästa tillfälle att förråda sin uppdragsgivare.

Strax efteråt begick de sitt första brott genom att kallt återvända till stackars Belok och råna honom. En av rollpersonerna lovade dessutom sig själv att återvända och bränna ner affären till grunden, men så långt har vi inte kommit ännu.

Mötet med tiraken blev något komplicerad av att de dödade den stackars saten i samma stund som han visade sig.

Fritagelsen i Nada har blivit ett eget koncept i min EON kampanj efter detta äventyr. De tog sig tyst in i fängelset men ack! Kunde inte hålla sig och dödade fångvaktaren högljutt. Hela stället väcks till liv och dom måste fly. Dvärgamagikern i gruppen strör eldbesväljelser över husen i staden med följd att under deras flykt, då de för övrigt slaktar ett dussin stadsvakter eller mer, så börjar större delen av staden att brinna... Givetvis mördar de kallblodigt smeden som hjälper dem att fly staden...

Givetvis har de jagats enormt mycket efter detta, men hittills har dom lyckats skjuta ner eller fly från alla soldater innan dessa har lyckats fånga dem.

Så långt har vi kommit hittills och jag måste säga att jag har faktiskt inte spellett så uselt som det kanske kan tyckas, spelarna är helt enkelt elaka! Onda om du så vill!

Wille

Veteran
Grunden i de flesta rollspel är gott & ont. (Vitt och svart utan gråskalor. ) Dett brukar passa många typer av rollspelare och även andra människor (Ta film som exempel och alla befintliga hjälteepos i litteraturform). När man spelar rollspel känner man ett visst behov att vara actionhjälte. Man vill uppleva det man läste i Sagan om Ringen eller såg i Star Wars. Det känns som grunden för hela hobbyn. Sedan kan man göra mer avancerade världar, regler, karaktärer, äventyr, SLP osv..

Det är enklare för nya spelare att lära sig ett enkelt spel med enkla värderingar. Det är betydligt lättare än att göra ett komplext spel som de sedan skall lära sig, de tappar sugen. De som har spelat ett tag kan göra om eller lägga till efter eget tycke eller köpa moduler med tillägg eftersom man gärna vill ha ett mer komplext system.
Jag skulle aldrig rekommendera HarnMaster, RoleMaster eller Vampire till en nybörjare. Däremot klarar de nog samtliga för närvarande utgivna svenska spel. (Även om just jag inte är så förtjust i en del av tabeller och annat i Eon & Neotech...)

Sedan vill de som skriver rollspel kunna leva på sina alster och de som spelar vill ha en högre utgivningstakt. Enklaste sättet är att rekrytera mer folk, genom butiker, convent och annat men även genom enklare regler och spelare som inte föraktar nybörjare.. Då växer hobbyn...

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

Bjorn

Hero
Gott&Ont i Mundana

Ehhh

(i)
Är det inte Mundana som saknar gott&ont i sådana fall? Att själva regelsystemet saknar ont&gott är väl det normala i rollspel, men inte ser jag något hinder för att använda EONs regler i en klart definierad "svart-vit" värld för det.

(ii)
Är det inte objektiv ondska som saknas i mundana, dvs att vissa varelser/länder/folkslag/whatever verkligen per automatik är onda. Subjektiv ondska (dvs att folk tycker att andra folk är onda) tycker jag det finns lika gott om som i vilken värld som helst.

(iii)
Subjektiv godhet = Vi, våra alierade/vänner och alla som främjar våra mål.

Subjektiv ondska = Alla som står i vår väg.

/Bjorn

PS: f'låt för ev. överdriven nitpicking

Krille

Super Moderator
Ändamålen helgar medlen

"Mrn vad är en hjälte ?"

En hjälte definieras av den som skriver historieboken eller sagan.

Ett typexempel är kung Rikard Lejonhjärta och prins Johan Utan Land. Kung Rikard framställs ofta som en typisk hjälte - han är en hederlig kung och ger sig ut för att rädda det Heliga landet från de otrogna, och när hans elake bror prins Johan försöker sno tronen så sker det med förtryck och utsugning av de stackars saxarna, varpå kung Rikard (med Ivanhoe och/eller Robin Hood som hjälpredor) kommer hem och ställer allting tillrätta i England. Oh-de-lally!

I verkligheten lyckades kung Rikard suga ut enorma summor pengar, ungefär så mycket som prins Johan påstås lägga i sin egen ficka fast tre gånger om - en gång för att finansiera korståget, en gång för sin egen lösen när hertig Leopold håller honom fången, och ännu en gång för att kriga lite i Frankrike. Prins Johan lyckades sätta upp Magna Carta (det första grundlagslika dokumentet i England), gjorde något åt de eviga krigen i Frankrike och var över huvud taget en bra mycket bättre administratör än kung Rikard. Skillnaden är att kung Rikard gav sig iväg på korståg och att prins Johan lyckades få England exkommunicerat genom att gå emot kyrkan i Rom. Och eftersom kyrkan krönikerade så blev kung Rikard hjälte och prins Johan en skurk.

"I dessa äventyr så är oftast den onde så ond så att det är rättfärdigt att döda alla hans anhängare, även om de är tusen och åter tusen."

Här är hela pudelns kärna. Har man en subjektivistisk syn på ondska så står antagonisten i motsats till protagonisten. Allting protagonisten gör för att bekämpa antagonisten anses som rättfärdigat, i alla fall av protagonistens anhängare. Skulle protagonisten vinna hamnar den synen i historieboken. Har man en objektivistisk syn på ondska... tja, då är det ännu enklare. Då är protagonistens handlingar motiverade, punkt.

Men det här är ingenting unikt för rollspelsäventyr - det är ett genomgående symptom genom ungefär all drama som finns. Rikard III är en stor skurk eftersom Rikard IIIs och yorkisternas motståndare, lancastrianerna, vann tronen och Shakespeare sponsrades till stor del av kronan (och inte heller ville stöta sig med den). Den normale kejserliga soldaten i Star Wars kämpar för att upprätthålla lag och ordning i den Nya ordningen, men eftersom rebellerna är protagonister så tvekar man inte en sekund att spränga en dödsstjärna med några miljoner kejserliga soldater som bara gör sin plikt och försvarar lagen.

Ska vi dessutom ta hänsyn till moralen i den spelvärld vi spelar i så blir det ännu mer knepigt. Vi anser det totalt knas att skära halsen av 2000 krigsfångar, vilket kung Rikard gjorde vid Akko. Med medeltida mått mätt var det dock totalt i enlighet med krigslagarna - Sallah al-Din hade inte levererat den lösen som blivit utfäst för krigsfångarna efter slaget, och enligt den feodala medeltida moralen var det hans fel att tvåtusen muslimska soldater fick halsarna avskurna.

Sen är det ju frågan om vem man är moralisk mot. Ofta är man bra mycket mer moralisk mot den egna sidan än mot fiendens:

"We will do what we can to limit the number of casualties of the enemy, as well as our own, but the job of the soldier is to fulfill his mission and come home alive. To that end... do what you have to do."
- Kommendör John S. Sheridan, "Babylon 5: No Surrender, No Retreat"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tearlach

Warrior
personligen är jag helt betagen i eons karaktärsdrag speciellt heder.

min alv har ett högt värde i heder
vilket har fått följden att jag gör saker som att smyga upp bakom vaktposten,
knacka honom på axeln med ett "ursäkta mig" och sen,
efter att han har vänt sig om tillfångata, slå ner eller slå ihjäl honom.
vad nu omständigheterna kräver.

när vi körde AD&D så smög jag upp bakom honom ock slog ihjäl honom.

jag kommer speciellt ihåg ett tillfälle i AD&D när vi la oss i bakhåll vid ett rövargängs latrin,
och slog ihjäl dom en efter en när dom på morgonen gick på dasset.

poängen är att dom inte fick någon chans att försvara sig.

min alvs heder skulle inte låta honom handla på det sättet i eon.

i AD&D så var man antingen ond eller god, och det var det.

i eon så är inte allting bra bara för att man säger "jag är god".

Tearlach: gillar skillnaden.

Eldorin

Veteran
Re: Ändamålen helgar medlen

Ville bara göra en liten anmärkning..

Att det inte var prins Johan Utan rike utan Kung Johan Utan Rike som skrev Magna Carta. Han hade ju faktiskt blivit Kung efter Kung Rickard.