Nekromanti Hjärnsläpp

Rosen

Myrmidon
Utan särskild anledning har jag fått en malande fråga i huvet som jag nu bara inte blir av med, och spelboken med svaret befinner sig i fel landsände...

I gamla Monster Manual (AD&D 1st ed) fanns det en demon - en rätt framstående sådan, har jag för mig - bestående av en stor slemhög med en massa ögon i, som ligger och spottar kroppsvätskor åt alla håll omkring sig. Frågan är, vad heter åbäket?

--
Åke

Hunk

Hero
Uppdatering av Juiblex till 3E...

...finns i The Tomb of Horrors (White Wolf/Necromancer Games). Jag har dock för mig att han bara kallas Demon Lord of Slime eller något liknande. I äventyret Chaos Rising från samma förlag har även nämnde demonlord en nyckelroll (det var dock ett bra tag sedan jag läste igenom det, så jag kommer inte ihåg om det var bra eller ej).

rks

Warrior
Jubilex

Jubilex finns också beskriven i 3.0-regler i Book of Vile Darkness. Riktigt läskig typ!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Innebär detta att man kan göra Jubilex till historia med hjälp av power word: kill, eller finns det några speciella demonlordsegenskaper som förhindrar detta?

rks

Warrior
BEror på vilken version man använder av Jubilex, i den version jag har i Book of Vile Darkness har den 600-800 hp, om jag minns rätt, medan i spelet NetHack har den betydligt mindre...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hmm... I've heard that name before

Och kan ni gissa var? I Dungeons & Dragons: The Elemental Might! Den nya D&D-filmen. :gremsmile: Tyvärr figurerar inte slemmgubben själv men dock hans namn. Så nu vet ni det. :gremsmile:

rks

Warrior
D&D-filmen

Filmen var bättre än vad jag trodde! Extra bonus till filmskaparna för effekten man får av att fastna i en sten efter teleportering... :gremgrin:

Filmlänk

G

Guest

Guest
Re: D&D-filmen (OT)

Finns det en ny D&D film?

Var kan man hitta den?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: D&D-filmen

Filmen var bättre än vad jag trodde!
Absolut. Grymt annorlunda från förra rullen. Tyckte de gjorde magi på ett snyggt sätt rent allmänt faktiskt. Jag har som sett den ½ gång (första gången höll jag på med annat på sidan av) och när jag väl tittade på den så ordentligt kändes det verkligen att det var en helt OK rulle. Den första skulle jag inte titta på igen i första taget men den här är schysst underhållning. Lite platt ibland, lite ostig ibland... men aldrig lökig som jag tyckte första var. Nåja... bäst jag slutar skriva om den innan nån tror jag tycker den är bra... :gremgrin:

Pom

Swashbuckler
Nä, både i 1st ed AD&D och i D&D3.x har Juiblex (som jag stavar rätt eftersom jag i gymnasiet blev rättad av en RuneQuestspelare - fatta vilken skam!) för mycket hp. I 1st ed AD&D har han(?) 88hp och PWK tar kål på folk med upp till 60hp. I 3.x har han alldeles för mycket mer hp.

Men 1st ed var lite ökänt för att demonfurstar och tidigare versioner av gudarna var väl lätta att besegra för ett välutrustat gäng högnivåare.

Bombu

Hero
BEror på vilken version man använder av Jubilex, i den version jag har i Book of Vile Darkness har den 600-800 hp, om jag minns rätt, medan i spelet NetHack har den betydligt mindre...

Självklart har han gått igen i senare versioner, det var bara en rolig(?) annekdot från 1st edition MM, eftersom Rosen verkade suttit och drömt sig tillbaka till 1st edition tiden. :gremlaugh:

I 1st edition MM fanns det en del Demon lords och ärkedjävlar som inte var så grymt mäktiga, jag får känslan att de flesta spelarkaraktärerna inte förväntades vara på så hög nivå.... eller nått....jag vet inte egentligen.

Bombu

thark

Hero
D&D 3.x är ju konstruerat så att de tog fram statistik för hur länge genomsnitts-AD&D-kampanjen varade och satte ihop erfarenhetssystemen så att denna genomsnittslängd skulle bli precis lagom för att nå level 20. För de som vill hålla på mer utan att pilla på erfarenhetssystemet finns sedan Epic Levels...

Ser man på AD&D 2ed eller—ännu tydligare— 1ed antas det definitivt inte att level 20 ska vara något som genomsnittskampanjen ska nå fram till. Om något så är det runt level 10 som gränsen mellan vanliga och "episka" levlar går—de normala erfarenhetstabellerna i AD&D 1ed går faktiskt inte längre än till nivå 10-12 (beroende på klass) och övergår sedan till "X poäng per varje ytterligare nivå"; rollpersonerna slutar även få hitpointökningar i hela tärningar på nivå 9-10 (återigen beroende på klass).

(Det fanns även en sådan övergång i AD&D 2ed, men jag orkar inte gräva fram den boken också för att kolla.)

Man kan även se till demi-humans inte kunde bli högre än i bästa fall nivå 11 (och så högt endast i den mest fördelaktiga) för någon klass annan än Thief. Jag har för mig att gränserna var lite högre i 2ed, men de fanns där fortfarande. Inte för att jag känner eller pratar med någon öht som i praktiken spelade med den begränsningen i bruk. :)