Hej, jag behöver hjälp! Det bästa sättet att få briljanta idéer är att stjäla dem från någon annan, och här erbjuder jag just dig möjligheten att bli den som jag stjäl ifrån.
Vad jag har problem med är nackdelar, alltså negativa sidor hos en rollperson som kan ställa till problem under spelets gång. Exempel på nackdelar kan vara: Lättretad, Saknar en arm, Fet, Efterlyst, Tillhör en hatad folkgrupp, Ärkefiende, eller något helt annat. Vad jag söker är en ny infallsvinkel på nackdelar. Här är exempel på gamla infallsvinklar:
1) Rollpersonen får nackdelar efter slag på en tabell. Tabellen innehåller alltså både positiva resultat och negativa. Detta system förekommer till exempel i Wastelands och Eon. Eftersom utdelningen av nackdelar är slumpmässig är det balanserat. Tyvärr kan det också vara tråkigt att få nackdelar som man inte vill ha på sin rollperson, så det här är absolut inget system som jag vill köra med.
2) Nackdelarna ger ett antal extra poäng. Spelaren väljer sina nackdelar själv och får i utbyte ett antal poäng som kan användas för att köpa färdigheter, fördelar eller något annat. Nackdelarna balanseras alltså genom poäng, och spelarna uppmuntras att skaffa nackdelar för att få fler poäng att skapa sina rollpersoner med. Detta system förekommer till exempel i GURPS, Kult och mitt eget Millennium. Tyvärr leder det ofta till slentrianmässigt köp av nackdelar som ska ha så liten effekt som möjligt i spelet.
3) Nackdelarna ger poäng i spel. När nackdelen är till hinder för rollpersonen får denne någon form av poäng, som antingen kan användas för att förbättra rollpersonen, för att ge fördelar under spelet eller båda. Detta system förekommer till exempel i Nobilis, Skymningshem: Andra Imperiet och Spirit of the Century. Det gör att nackdelarna automatiskt är balanserade eftersom de inte gör något alls så länge de inte märks i spelet. Jag tycker om systemet, men skulle vilja hitta en lösning utan någon form av poänghantering.
Så nu är frågan: Finns det något annat sätt att hantera nackdelar? Ett sätt som gör att spelarna vill utrusta sina rollpersoner med nackdelarna, och så att de används i spelet, utan att de kostar en viss poängsumma och utan att de hanteras av några specialpoäng?
Och bonusfrågan: Om nackdelarna dessutom har värden som man kan slå för, och kan användas positivt i vissa situationer och negativt i andra vore det ännu bättre. (Att vara fet kan till exempel ofta vara en nackdel, men inte om man är ankare i dragkamp eller sumobrottare.)
/tobias
Vad jag har problem med är nackdelar, alltså negativa sidor hos en rollperson som kan ställa till problem under spelets gång. Exempel på nackdelar kan vara: Lättretad, Saknar en arm, Fet, Efterlyst, Tillhör en hatad folkgrupp, Ärkefiende, eller något helt annat. Vad jag söker är en ny infallsvinkel på nackdelar. Här är exempel på gamla infallsvinklar:
1) Rollpersonen får nackdelar efter slag på en tabell. Tabellen innehåller alltså både positiva resultat och negativa. Detta system förekommer till exempel i Wastelands och Eon. Eftersom utdelningen av nackdelar är slumpmässig är det balanserat. Tyvärr kan det också vara tråkigt att få nackdelar som man inte vill ha på sin rollperson, så det här är absolut inget system som jag vill köra med.
2) Nackdelarna ger ett antal extra poäng. Spelaren väljer sina nackdelar själv och får i utbyte ett antal poäng som kan användas för att köpa färdigheter, fördelar eller något annat. Nackdelarna balanseras alltså genom poäng, och spelarna uppmuntras att skaffa nackdelar för att få fler poäng att skapa sina rollpersoner med. Detta system förekommer till exempel i GURPS, Kult och mitt eget Millennium. Tyvärr leder det ofta till slentrianmässigt köp av nackdelar som ska ha så liten effekt som möjligt i spelet.
3) Nackdelarna ger poäng i spel. När nackdelen är till hinder för rollpersonen får denne någon form av poäng, som antingen kan användas för att förbättra rollpersonen, för att ge fördelar under spelet eller båda. Detta system förekommer till exempel i Nobilis, Skymningshem: Andra Imperiet och Spirit of the Century. Det gör att nackdelarna automatiskt är balanserade eftersom de inte gör något alls så länge de inte märks i spelet. Jag tycker om systemet, men skulle vilja hitta en lösning utan någon form av poänghantering.
Så nu är frågan: Finns det något annat sätt att hantera nackdelar? Ett sätt som gör att spelarna vill utrusta sina rollpersoner med nackdelarna, och så att de används i spelet, utan att de kostar en viss poängsumma och utan att de hanteras av några specialpoäng?
Och bonusfrågan: Om nackdelarna dessutom har värden som man kan slå för, och kan användas positivt i vissa situationer och negativt i andra vore det ännu bättre. (Att vara fet kan till exempel ofta vara en nackdel, men inte om man är ankare i dragkamp eller sumobrottare.)
/tobias