Nekromanti Hjärta?

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Om man träffas i hjärtat, slår chockslag, dödsslag, båda lyckas...Vad händer då? Enligt kirurglistan över skador är hjärtat inte ett organ att operera. Så vad händer? Kan man improvisera kirurgisvårigheten?
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Om man träffas i hjärtat tror jag att det krävs massiv magi för att ha någon som helst chans.
Förresten så står det inget om hjärnan heller, man kanske inte har kunskapen för att operera sådan ruskigt vitala organ?

//Henrik, känd som Darkmoor
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Men som alv regenererar man ju blödningstakten mycket snabbare. Och om man håller för en stund, sätter på förband strax efter och får magisk hjälp efteråt? Vad sker med hjärtat rent praktiskt, om man bortser får blodförlusten?
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Visst, hjärnan ska jag inte tjafsa om. Blir man träffad där dör man omedelbart, så... Men åter till hjärtat. Vad sker med det?
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Tja...
kan du bara stoppa blödningen ska nog hjärtat klara sig som det är... enligt vad som nämns i reglerna iaf... det står ju inte om någon annan effekt än att blödningen är... jättelik...
Och det är ju faktiskt ingen omöjlighet att stoppa vilken blödning som helst med ett första förband... Ett Ob-slag är ju just obegränsat... /images/icons/wink.gif

Vilket teoretiskt innebär att en träff i hjärtat inte tvunget är dödande... I praktiken blöder du dock ihjäl. Snabbt...

I just det här fallet spelar det nog ingen roll om du blir av med ett poäng blödning på 5 min (för alven) eller om det är det vanliga 10 min... har du inte gjort något åt blödningen på 5 min lär du vara död för länge sedan...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Man blöder ihjäl någon eller några rundor senare.

Regelbugg, nej det gör man inte. Personen slår bara ett nytt Dödsslag om han får mer Trauma. (Eon s.165). Trots att minumum blödningstakt för extraskada hjärta är 102 så kommer personen överleva.

Personligen har jag kört att man får slå Dödsslag när Blodförlusten når en ny rad, vilket förhindrar att man blöder mer blod en man har och överlever.

Och jag såg att vissa förordade magi för att stoppa blödningen, lycka till att försöka hitta en magiker som kan stoppa den blödningen.

_öRn
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Blödningen går inte att stoppa nog bra även om du är alv och det finns en hyper magiker, den slutar efter en och en halv timme om du är alv och 15h för en människa.
Man blöder ut allt blod man har och sedan börjar det läka. Hjärtat kan vara helt på en vecka med rätt vård och då är man fullt återställd.

_öRn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och om man håller för en stund, sätter på förband strax efter och får magisk hjälp efteråt?"

Spelar ingen större roll. Man lär dö i alla fall, eftersom det tar så enormt lång tid för blödningen att avstanna efter så massiv blödningstakt.

"Vad sker med hjärtat rent praktiskt, om man bortser får blodförlusten?"

Regelmässigt, inte ett dyft. Man hinner ändå dö, så varför bry sig. Teoretiskt, du har ett hål i hjärtat där blödningen inte avstannar eftersom varje hjärtslag slår upp hålet igen. Det går förmodligen att laga med schysst thorax-kirurgi eller en gosig besvärjelse, men se i så fall den regelmässiga förklaringen igen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Det står klart och tydligt att Dödsslag slås med svårigheten från Trauma och blödningssektionen. Men man behöver bara slå vid ökad Trauma.
Han lär dock förlora medvetandet efter ett tag (väldigt kort tag) och får väldigt svårt att återfå medvetandet. Hjärtat fortsätter att pumpa, men RP:n är medvetslös och kommer att fortsätta tappa blod och kommer aldrig återfå medvetandet. Han är i princip död (hjärndöd).

/Sir Foilan

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Om man träffas i hjärtat, slår chockslag, dödsslag, båda lyckas...Vad händer då?"

Du blöder naturligtvis ihjäl! Du kommer förlora medvetandet efter ett tag för med en så massiv blödning så blir det mega-ulta-supersvåra chockslag efter ett par rundor. Du kommer aldrig att återfå medvetandet eftersom du inte kommer kunna att stoppa blödningen.
Om man inte har satans-agro-super-fettur med typ "stämma blod" elller nåt och mot all förmodan lyckar stoppa blödningen. Då är det ju inga problem.

/Sir Foilan - borde inte sunt förnuft råda?

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
# hjärnans förmåga att ta stryk

Visst, hjärnan ska jag inte tjafsa om. Blir man träffad där dör man omedelbart, så...

Inte nödvändigtvis. Folk överlever hjärnskador ibland. Det finns bland annat en berömd incident med en järnvägsarbetare som råkade ut för en olycka när han skulle packa laddningar i spränghål. Laddningen gick av och ett grovt järnspett spetsade hans skalle från pannan snett uppåt utåt genom bakhuvudet. Han svimmade av naturliga skäl men var på benen igen efter några minuter. Såret läkte med tiden och han levde vidare. Den enda kända bieffekten av hans grava hjärnskada (hål rakt igenom) var att hans personlighet förändrades efter olyckan. Han förlorade sin moral och sitt goda uppförande.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: # hjärnans förmåga att ta stryk

Hjärnan klarar sig dock inte särskilt länge utan syretillförsel (alltså genom blodet).

/Sir Foilan

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: # hjärnans förmåga att ta stryk

Stämmer... I någon mening är alltså hjärtat en vitalare del än hjärnan. Hjärnan kanske klarar sig medan en motsvarande skada på hjärtat är ohjälplig (i en värld utan avancerad kirurgi i.a.f)
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Men han kommer att överleva och bli fullt frisk inom en sinom tid. Säg att personen får en extraskada: hjärta, blödning 102. Efter 17h kommer blödningen att vara stoppad då har en människa utan förband fått 11000 i blodförlust (55000% av vad han har eller 2750 L). Efter 230 dagars vård är han fullt återställd. Han överlever men konvalecens tiden blir väldigt lång.

Det jag vill visa är svaret på Vircons fråga. Personens hjärta kommer läkas inom en vecka med vård. Men man är medvetslös tills kroppen har hunnit återbilda 2750L blod.
Hur man håller liv i kroppen under den tiden utan dropp och annat är en annan femma.

_öRn
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Dödsslag även vid blodförlust...

Om jaginte helt missminner mig så har dendär buggen rättats till i Erattan för Eon som finns på kribbes hemsida. Däremot står det juh i reglerna precis som du säger.

Jag har även ett förslag på modifieringar på:
<A Href = "http://w1.920.telia.com/~u92002249/...telia.com/~u92002249/eonbleeding.html</A> <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Celofan on 2000-09-15 14:58.</EM></FONT></P>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Hur man håller liv i kroppen under den tiden utan dropp och annat är en annan femma."
Precis, och den femman kan man inte bortse ifrån.

Nej, men allvarligt. Du blöder ihjäl. Det borde inte vara så hemskt svårt att inse. Har du för lite blod i kroppen så kommer kroppens vitala delar och funktioner sluta att fungera varpå kroppen som helhet slutar att fungera(dvs du dör).

/Sir Foilan - håller dock med om att reglerna kanske inte täcker detta så bra, men måste dom det?

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 
Top