Nekromanti hjärtetroll...

Jade

Warrior
Många gånger när monster och särskilt modulen "Monster och Varelser" diskuterats här så det framgått att många tyckte att själva modulen var, hrm, "mindre bra" men att däremot kapitlet om trollen var väldigt bra.

Det jag nu undrar är vad som gjorde att just troll-kapitlet var bra? Var det något särskilt? Och fanns det något som saknades i trollbeskrivningen? Var det nånting som kanske, ve och fasa, var "mindre bra" även i trollkapitlet?

Och varför är troll så poppis? Egentligen? :gremtongue:

Fylld av frågor, i vanlig ordning....

Helmgast
Trollen är mer välbeskrivna och inte så krystade och löjliga som Fagorus och Kuradi. Snyggare illustrationer dessutom. Och så är troll troll.

Grendel

Warrior
Det är sagofaktorn på trollen som gör det. Medan de flesta andra monster i Mundana är "klipp-och-klistra"-monster, har trollen lite mer substans och trovärdighet i sin beskrivning. Dessutom är illustrationerna jäkligt bra. Sådeså.

DarkMystic

Swordsman
För de är de enda normala "monstren" [NT]

NT= No text

/DarkMystic för vem spelar Starcraft fortfarande.

Draugluin

Veteran
Kan det inte bero lite på att det finns mycket mer information om de olika trollen och deras beteende än vad det finns om dom andra monstren?
Finns det föresten några "halvstora" troll-samhällen(förutom flockar på kanske 2-5 troll)?

Hjalle

Swashbuckler
"Horder"

På Takalorr verkar det finnas som trollsamhällen... och i Legender & Hemligheter, som jag köpte idag kan man läsa något om att i norr är det svårt att bo för där är det is och så finns det "horder av istroll."

/Hjalle svarar.

GlueBall_UBBT

Warrior
Troll är troll!

Troll är stora, stygga, starka, dumma och respektingivande.

Troll är små, kvicka, sluga, rika och irriterande.

Troll är sällsynta, visa, rättrådiga naturskyddare och kloka gummor.

Troll är för mig inte det stora buffermonstret. De något i stil med Berga Kungens Sal och bortbytingar också. Det gör trollen så speciella för mig.

Naturligtvis har det stor betydelse att troll återfinns i vår egen folktro. Se det som en reklam för det undermedvetna. Till exempel så hade "Exorcisten" inte varit lika läskig om man inte kommit från ett kristet samhälle. Då hade det bara varit en annan nånsensfilm. Vi har alltså koll på trollen från början, och kan lätt tänka oss dem, rollspela utifrån dem och visualisera samt anpassa dem till "vår" värld.

Tullaris

Veteran
Jag tror det är för att ett troll kan vara smarta och att de inte behöver vara "onda" som det är med många andra varelser.
De har liksom mera "mening" i deras liv, typ skydda skogen och leva någorlunda fredligt. inte grott troll då.
Många andra intelligenta monster eller varelser har fortfarande samma begär som de mindre intelligenta, de vill bara vara onda och attackerar typ allt.

Jag undrar hur många är det som faktiskt haft med ett troll när de spelat och hur många är det som varit snälla eller "mera goda" troll av dem som ni träffat?

Är bara nyfiken på hur andra sl har troll balansen.

Foggmock

Myrmidon
För mer diskussioner och inspiration om troll föreslår jag att du besöker vårt Drakar och Demoner-forum.

För att Trudvangs troll är ballare än Mundanas!

Pendragon

Swashbuckler
För mer diskussioner och inspiration om troll föreslår jag att du besöker vårt Drakar och Demoner-forum.

För att Trudvangs troll är ballare än Mundanas!
Trudvangs troll saknar femte maj-humöret och vårkänslorna i allmänhet...

/Joel

Hjalle

Swashbuckler
De troll jag gillar.

Det finns två sorters troll som jag hittils fallit för... i Eon. Dels skogstrollen, som jag gillar för att de är Skogens väktare, visa (fast de är de ju iofs inte) och tämligen fredliga. De andra är Skugglandets varelser, som ju mer är som folksagotroll. Däremot är jag inte överförtjust i t ex grottroll, de är för bärsärkiga och stridiga. De troll jag gillar är antingen visa eller folksago-. Hormzer går också an.

Jag har inte M&V och sålunda vet jag inget om bergstroll eller istroll. Kan någon vänlig själlämna lite information om dem här och nu (inte värdena utan bara lite informaton)? :gremsmile:

Så vore jag tacksam...

-Hjalle, skuggtroll.

Kenzui

Warrior
Tja. nee jag läste nyss jorges bestilarium (ja jag har dyxelexi) trollen ser ju ut som dom i keramik i farmors trädgård typ! Har bara monster boken som inte har nåra troll (mot allförmodan har jag glömt namnet på denna) Ha det bra!!