.113
Swashbuckler
Edit: Orkar inte. Lycka till.
Ska man tolka detta som ett stöd till dem som har sagt att de inte har velat ha trådar om annat än rollspel på forumet eller missförstår jag dig?Cissi;n140873 said:Så länge vi diskuterar relger, kampanjer och rollspelsmekanik så är vi betydelsefulla, som fellow gamers, men så fort det kommer till att handla om hur man skulle kunna göra sagda regler, kampanjer och rollspelsmekanik mindre sexsistik och exkluderande så är det som om forumets alla grabbar gemensamt sätter oss kvinnor på mute.
Om inte avataren är stötande i sig så skiter jag i den när jag modererar. Är någon ett sexistiskt as i en post och jag reagerar på det så blir hen bannad oavsett avatar.Rymdhamster;n140885 said:En intressant grej vore om alla som deltar i avatarkampanjen också accepterar att dömmas enligt mycket hårdare riktlinjer från moderaternas håll.
Ska vi spika det då, här och nu?krank;n140888 said:Mer jobb för moderatorerna, men då vore avatarkampanjen åtminstone något som förpliktigade. Om man i och med avatarbytet accepterade att andra dömde en hårdare, både moderatorer och andra. Om vi alla var helt överens om att den som bär texten också accepterar att kritiseras hård om man skriver något exkluderande och att man inte heller går i direkt svarsmål när man får sådan kritik. Om badgen betydde "jag bryr mig om jämställdhet och inklusion i rollspel och kommer att lägga mig platt när jag får kritik som rör sådant och istället reflektera för mig själv huruvida det ligger något åt kritiken". Då hade den faktiskt inneburit en positiv förändring av folks beteenden. Kanske.
Det är inte det hon skriver.Harry S;n140893 said:Jag får uppfattningen att du menar att trådar som den här är en del av det problem som trådskaparen försöker att lösa med den här tråden. Jag förstår snart ingenting.
Harry S;n140889 said:Träffande och roligt. Men det här stämmer inte:
Det brukar inte alls se ut så i diskussioner om genusfrågan här på forumet. Den raden ska bytas ut mot en moderering som består av två avstängningar och låst tråd.
Harry S;n140893 said:Ska man tolka detta som ett stöd till dem som har sagt att de inte har velat ha trådar om annat än rollspel på forumet eller missförstår jag dig?
Jag får uppfattningen att du menar att trådar som den här är en del av det problem som trådskaparen försöker att lösa med den här tråden. Jag förstår snart ingenting.
Jag tycker du märker ord och jag tycker att det här är offtopic men eftersom du valde att kommentera det så vill jag påminna dig om vad Walium faktiskt skrev:krank;n140900 said:Vaddå "brukar"? Walium beskrev inte hur det "brukar" se ut, han beskrev den här tråden.
Såhär uppfattar jag denna (och andra trådar om samma frågor):
Okej. Jag förstår.Cissi;n140902 said:Det jag menar är att trådar som tex tråden om rollspel riktade mot kvinnor. Det finns flera kvinnor på forumet som de senaste dagarna påpekat vilken sorts spel de gillar eller hur de blir bemötta på forumet men det är som att våra upplevelser inte är värda något utan det viktiga är att "ni män" kommer fram till en konsensus "om oss".
Ja, waliums inlägg var både träffande och roligt. Och jo, det stämmer visst.Harry S;n140889 said:walium: "Så här uppfattar jag denna (och andra trådar om samma frågor):"
Träffande och roligt. Men det här stämmer inte:
walium: "Man 1: Vad duktiga ni är som har tagit ämnet på allvar. Kakor åt alla!"
Det brukar inte alls se ut så i diskussioner om genusfrågan här på forumet. Den raden ska bytas ut mot en moderering som består av två avstängningar och låst tråd.
Det är nog du som missar själva poängen med Waliums kommentar. Walium exemplifierar hur den här typen av trådar brukar se ut genom att referera till kommentarer i specifikt den här tråden. Jag tänker inte fortsätta att diskutera det här sidospåret oavsett vem som har rätt i sak.anth;n140921 said:Det du missar är att walium inte driver med rollspelstrådar i allmänhet, utan specifikt bara med den här tråden.
Ja, RasmusL är specifikt "Man 1" i waliums inlägg. Både du och jag finns också representerade, men jag tänker inte säga vilka nummer vi har för det är inte konstruktivt. RasmusL har skrivit flera inlägg som kan översättas till "Kakor åt alla!", men jag tänker inte säga vilka för det är inte konstruktivt.
Jag tror jag förstår mig på hur du känner. Jag uppelver att det finns ett starkt vänsterperspektiv i forumets feminism/genustrådar. Jag tror det leder till att många forumiter känner ett obehag inför att framföra åsikter i frågor som handlar om jämställdhet här på forumet. Jag tror inte att den här lättkränktheten gynnar vare sig forumet, jämställdheten på forumet eller bordsrollspelshobbyn i stort. Vänsterperspektivet exkluderar de som inte delar det. Det var det jag försökte att problematisera med min kommentar om att 30-40 % av kvinnorna röstar på något av de borgerliga partierna.Minimoni;n140920 said:Personligen tycker jag att det är svårt att veta vad jag skall skriva ibland för att inte väcka anstöt hos någon, då i synnerhet feminism/genustrådar.
Problemet med ett sånt här resonemang är att det lägger ansvaret på oss för att ni ska förstå. Vi är de som ska vara förstående (trots att vi är de som blir illa behandlade) och ska tålmodigt upprepa samma saker på sjuttielva olika sätt tills vi hittar det rätta sättet att nå er. Vilket i sig är ett bekräftande av mossiga könsroller eftersom det där med kommunikation och känslomässigt arbete är nåt som alltid tenderar att lassas över på kvinnor.Minimoni;n140920 said:Jag förstår att det är en kamp många kvinnor fört och för i motvind men låt er inte stoppas av att en del av oss inte kan ta till oss just den pedagogiken som har använts. Jag VILL förstå men jag personligen blir inte uppmuntrad av rants och liknande.
Det beror på att såna här diskussioner kräver lite fingertoppskänsla. En tumregel är att om det kommer en kvinna och säger nånting, så är det bättre att en man (om han uppriktigt vill jobba för jämställdhet) lyssnar på henne och uppmanar andra män att göra detsamma än att han luftar en massa egna åsikter.Minimoni;n140984 said:Doomhamster: Jag har förstått att patriarkatet och allt som följer med det också skadar och påverkar män negativt. Jag lägger inte ansvar på kvinnor att förklara för mig, men när en man gör der så är risken stor att han får kritik att han inte kan tala för vad kvinnor tycker. För mig känns det då som ett moment 22 och jag blir inte det minsta klokare utan snarare räddare att fråga eller ens uttala mig även om jag är nyfiken och vill veta mer.
De som följt vad jag skrivit på forumet under åren ser nog att jag har förändrats rätt rejält men ändock känns det att jag som cis-man inte kan göra rätt.
MEN DET ÄR VÄL FÖR FAN SJÄLVKLART ATT DET "MOTSVARAR I PRINCIP NOLL ENGATGEMAN"! Det är ju för i helvete hela tanken, att hitta det absolut minsta steget i rätt riktning och att sedan få de som är på väg i en tveksam sådan att ta det. Jag skiter fullständigt i mäns samvete och jag är medveten om att jag och många med mig är "helt oförstående inför hur deras eget beteende förhindrar att detta mål uppnås" (lite tanken med tråden var att lägga fram "the basics" för folk som inte fått detta till lags för att försöka råda bot på just detta, men det kanske var otydligt?).walium;n140863 said:Att skaffa en badge eller text till sin profilbild motsvarar i princip noll engagemang och kan - som krank påpekar - mycket väl kombineras med att man beter sig precis lika exkluderande som tidigare. Väldigt många kan skriva under på att de förespråkar en jämställd rollspelshobby - eller ett jämställt samhälle för den delen - och samtidigt vara helt oförstående inför hur deras eget beteende förhindrar att detta mål uppnås. Dessutom har vi väldigt olika definition av vad jämställdhet är och vad som krävs för att den ska uppnås.Man är inte förmer än andra eller en bättre förkämpe för ett inkluderande forumsklimat för att man som enda handling ändrar sin forumsbild.
Jag kan inte hindra dig från att spekulera kring vad jag gör och inte gör, men det är inte en diskussion som jag själv tänker ge mig in i.
För det första är det där en rätt extrem och illvillig tolkning av det jag skrev, för det andra så ja, i vissa fall är det så. T ex i den här diskussionen där Åsa Roos, Cissi m fl har försökt förklara att det inte finns något "som kvinnor vill ha" när det gäller rollspel. Alla de killar som då fortsätter diskussionen utifrån att det går att klumpa ihop oss kvinnor HAR fel. Så enkelt är det. En mans ÅSIKTER om hur jämställdhet ser ut och huruvida ett givet sammanhang är jämställt kan helt klart vara relevanta, men de är inte MER relevanta än kvinnors, för vi är de som faktiskt UPPLEVER sexism och som faktiskt kan tala om hur det är att vara kvinna utifrån egen ERFARENHET. Så om en man börjar förklara för kvinnor, snarare än för andra män, hur såna här saker funkar är risken ganska stor att han är på väg att göra en Bambi.Minimoni;n140996 said:Doomhamster: Det betyder med andra ord att en man kan inte ha andra åsikter om jämlikhet än de kvinnor som finns i forat, rummet eller annat valfritt utrymme för då får de skäll och har automatiskt fel? Måste säga att just den attityden inte är direkt uppmuntrande utan låter snarare som någon form av åsiktsfascism.
Som jag tidigare sagt så blir det alltid fel och från och med nu ska jag bara lurka i sådana här trådar då alla försök att lära sig mer bemöts av någon form av passiv eller aktiv förolämpning.