Re: Differenser
Till saken här hör defenitionen av "vinner" och effekten av en "vinst". Det som skapar lite förbistring här är kanske att en karaktär med FV10 kan slå en karaktär med FV 20 i 45 fall av 400 (då är likafallen från 1 till 10 ej medräknade då jag antagit att höst FV vinner i de fallen), dvs drygt i ett fall av 10.
Sannorlikheten är precis lika stor om du räknar differensen. Skillnaden är att du behöver räkna ut två subtraktioner när det gäller differens. Visserligen, använder du motståndstabellen så behöver du bara slå ett slag men måste ändå
räkna ut saker.
Om effekten av denna "vinst" att striden faktiskt är över och att FV10-killen står som segrare så tycker inte jag heller att det är ett bra system, medan om effekten i stället är att någons KP sänks från 20 till 15 eller liknande och striden fortgår med eventuella modifikationer så är det avsevärt bättre.
Men nu börjar du ju fabulera* angående vad det snackas om. I BRP-strid har "vinst" alltid inneburit "Den andre tar skada".
Kan säga att även RuneQuest använder "Pendragon-systemet" och där ger alla FV-steg över 20 ger +1 på effektslaget. Alltså ger exempelvis FV 30 en bonus på +10 på alla slag vilket ger ett spann på 11-30 i effekt.
/
Han som i sitt EDoD-system använder effekten för att avgöra skadan (har alltså strukit skadeslag)
* Eller ja, du har en annan tolkning, om man tycker att motståndstabellen endast är till för slag som är "knall och fall". Men nu snackades det om strid, så jag hade tolkningen att man inte skulle ta bort några andra moment.
Citat,
deltrådsstarten: "Jag förstår inte varför inget BRP-system hittils baserat sina stridsregler på motståndstabellen..."
<font size="1">[edit] Lade till asteriskkommentaren.</font size>