Hjälp med taklampor

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Vad gör jag om jag köpt en lampa där det är omöjligt att se vilken färg som är vilken? Hur tar jag reda på vilka takkablar dessa två bitar ska matchas med i wago-kopplingen?

IMG_20250216_173905.jpg

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Vad gör jag om jag köpt en lampa där det är omöjligt att se vilken färg som är vilken? Hur tar jag reda på vilka takkablar dessa två bitar ska matchas med i wago-kopplingen?

View attachment 22618
Det spelar ingen roll (av samma anledning som det inte spelar någon roll ifall du roterar en stickkontakt 180 grader)

Edit: ingen av dem ska kopplas in i jorden, men det spelar alltså ingen roll vilken av dem som är fas/nolla

Last edited:

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Dags för fler frågor! Lägenheten har ett gammalt telefonjack av den här typen, som riskerar att ställa till det supermycket då det blockerar möjligheterna att ställa en hylla vid den väggen. Kan jag skruva bort jacket utan att göra för stor åverkan på min hyresrätt, eller kommer det vara något som gör bestående skada och därmed inte är okej? Also, om det kan finnas en möjlighet att ta bort jacket, hur ska jag tänka angående elsäkerhet med telefonjack - jag läser på internet att de inte är farliga för att strömstyrkan är så låg?

zo0ok

Rollspelsamatör
ett gammalt telefonjack
Haha - min GISSNING är att det är helt dött och att du inte ens kan få telefontjänst genom det.
Prova att ringa Telia och be och få det inkopplat!
Jag gissar också att det är helt ofarligt att pilla med det, om det kan säkert finnas något gammalt regelverk eller till och med en lag som förbjuder dig att pilla på den.

Hoppas du får ett riktigt svar från någon som vet.