Jag var lite tveksam till att skriva det här inlägget.
VARNING: inget av vad jag skriver här är för nybörjare.
Skyll inte på mig om ni provar något av nedanstående och ni inte vet vad ni gör.
Jag har inte tipsat om hur man gör om utseendet på Windows 11, helt enkelt för att jag inte är så intresserad av det.
Jag tycker att Windows 11 är jättefult, men jag använder inte Windows 11 på daglig basis så jag bryr mig inte.
Med det sagt: det går att ändra det mesta i Windows 11s utseende, få det att se ut som Win10, Win7, o.s.v. - men det görs med tredjepartsprogram som brukar kosta pengar.
Jag har heller inte tipsat om hur man debloatar (tar bort saker man inte använder i) Windows 11.
jag bryr mig inte för jag använder det inte på daglig basis.
Med det sagt: det finns flera bra verkyg, ett av dem kommer från Chris Titus Tech:
Having Fun with Technology
christitus.com
Vad jag är intresserad av är hur man snabbast och enklast installerar Windows 11 på en gammal dator som normalt inte kan köra Windows 11.
Vad jag tipsat om tidigare är hur man slipper idiotiska säkerhetskrav med Microsofts egen installation.
Vad jag hittat nu är 2 st Custom ISOs.
Det är personer som modifierat Microsofts Windows 11-installation: de har "fixat" alla saker jag beskrivit tidigare i tråden, samt debloatat.
D.v.s. man tankar ner en fil och installerar Windows 11 utan problem på äldre datorer.
Vi talar extrem debloat.
Den ena lösningen klarar av att installera Windows 11 på en dator med 2 GB RAM och 10 GB HDD. Inte för att det går snabbt - men det går.
Det betyder att om man har en dator som precis klarar av Windows 11-kraven (4 GB RAM och 64 GB HDD) kommer datorn att kännas som en blixt istället för en snigel.
Webbläsaren Edge räknas som bloatware, så den följer inte med.
Det betyder att man måste veta hur man installerar webbläsare från kommandoprompten.
VARNING: man ska inte installera allt som konstiga snubbar tipsar om på nätet - det gäller även här och nu. Lita inte på vad jag säger, utan gör även er egen research.
Är detta lagligt? Ja, för det är fortfarande Windows 11. Att Microsoft inte tycker om att man inte använder deras originalinstallationdet är en annan femma.
Vad finns det för risker? Om man tankar ner en windowsinstallation från nätet och någon stoppat in virus/malware i filen är man sååå körd.
Jag har kontrollerat vad andra säger om dessa Custom ISOs och jag hittar inget negativt.
Viktigast är att BARA tanka ner filerna direkt från utvecklarna själva. Om ni bara googlar och tankar ner från första bästa länk får ni skylla er själva.
Och glöm inte att ta backup innan ni gör något.
GHOSTSPECTRE Windows 11
Todaty, we are going to show you a decent Windows build named Ghost Spectre Windows 11 Superlite Version, in which they truncated many unnecessary features.
tech-latest.com
We are going to show you a Windows build named Ghost Spectre Windows 10 Superlite Version, with a lot of useless features truncated from it like Windows Update.
tech-latest.com
Diese Domain steht zum Verkauf!
ghostcloud.ml
Diese Domain steht zum Verkauf!
ghostcloud.ml
Tiny 11
Tiny11 is a lightweight build of Windows 11 that's designed to run on underpowered machines.
www.pcworld.com
With a new, easier to understand naming scheme and a number of major improvements, tiny11 2311 is finally here! Based on the *actual* 23H2 release of Windows...
archive.org
Om jag har tid ska jag testa att installera bägge versionerna och återkomma med en rapport hur det gick (inkl. instruktioner hur man installerar webbläsare - jag rekommenderar Brave eller Degoogled Chromium från Chromefamiljen, eller Librewolf från Firefoxfamiljen).
P.S.
Ni som inte tycker om utseendet på Windows 11 behöver bara vänta ett drygt år... på Windows 12.
Windows 12 beräknas släppas i oktober 2024... och enligt skärmdumparna kommer det inte längre se ut som en billig Apple Mac-kopia, utan som en billig Android phone-kopia.
Jag är så glad att jag lämnat Windows bakom mig.