Nekromanti Hjälp mig gå old school

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Överhuvudtaget så är det viktigt att ha stora grupper med karaktärer (rollpersoner plus henchmen) när man spelar tidiga D&D då det är så många effekter som slår ut en karaktär (t ex kan en hold person (behövs bara en cleric lvl 3 motståndare) enkelt slå ut tre karaktärer eller en ghoul (2 hd) kan med sina tre attacker i princip slå ut en karaktär per runda) så har man 3-4 stycken så blir det extremt svårt att klara många encounters.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
solvebring;n46920 said:
Okidokers! Och det med utgångsläge högre startlevel?
Om du bara tänker köra det som en oneshot så kanske level 3 är smart. Om du däremot har någon förhoppning om att de kanske vill fortsätta spela så börja på level 1. Det är betydligt trevligare att levla upp från början.
Dessutom är det mesta farliga i Tower of the Stargazer inte monster, antalet HP du har borde inte spela så stor roll. Fundera förresten på vad du ska göra med rum 19, för det känns som att det inte riktigt är ett vettigt rum.
Jag behövde aldrig bry mig eftersom mina spelare gjorde det där skitdumma man kan göra i rum 12 och alla dog. (Första personen dog förövrigt vid rum 3...)

Trots att mina spelare inte han se ens hälften av tornet så lärde de sig sjukt mycket om OSR-spelande. Sen dess har ingen av deras rollpersoner dött och de överraskar mig hela tiden med hur kompetenta äventyrare de blivit. Tveksam om jag någonsin spelat med en annan grupp som kan mäta sig med dem faktiskt :D. Mycket av det beror på horribla misstag i Tower of the Stargazer.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
anth;n47145 said:
Skulle det betyda att rollspel.nu inte är bra? :)
Jag vill påstå att OSR-gubbarna (för det verkar inte finnas några gummor) på rollspel.nu är få, men bland de bästa i världen!

(Har just tagit mig igenom alla "Viskningar"-avsnitt, och är djupt imponerad av era kunskaper; ni hade ju lätt kunnat bli lektorer i rollspelshistoria alla tre :-;)
anth said:
 
Top