Nekromanti Hjälp mig göra ett mardrömsmonster!

Sodivra

Champion
Re: Är detta balanserat för fyra level fem-hjältar

för jag vet av erfarenhet att ett fulltankat party rätt behändigt gör makass av även en solo på ett par levels över dem själva.
Hmmm, fast här kommer det vara tre encounters på raken utan riktig möjlighet till extended rest. Borde jag se till att rollpersonerna kan ladda upp till max inför fighten på något sätt, tycker du?

Hmm, förresten, det kanske kunde vara häftigt om kroppsdelarna var insubstantiella men inte själva hjärtat, kom jag på nu? Då skulle man egentligen tjäna på att gå rakt på hjärtat, samtidigt som man blev späkt av det. Hum hum, det skulle vara lite intressant att balansera...
Jag hade tänkt göra precis som du skrev först, och ge kroppsdelarna resist 5 på allt utom eld och radiant (strålskada? :gremsmile: ), men kom fram till att det var enklare att låta det kosta halv HP att återskapa dem för hjärtat - I praktiken så gör man med andra ord dubbel skada genom att skjuta på hjärtat. Behövs det insubstantial (Innebär halv skada, eller?) på det också, tycker du?

Men, öh... Om man går fram till kroppen (hjärtats aura) så dör man ju. :gremlaugh:

Minus för Move Action-grejen är häftig, men jag skulle inte ta bort OAs, det verkar lite konstigt. Kanske kan du göra dem Weakened av skräck istället? Och så skulle jag ändra själva triggern så att det endast händer om man tar en Move Action som gör att man rört sig bort från hjärtat. Annars får man ju backning för att chargea rakt in i det, det verkar konstigt.
Yes, springa ifrån den ger minus, förstås.
Anledningen till att jag tänkte ta bort OAs... Tja... Tänker du på rollpersonerna eller ishjärtat? Det känns lite taskigt med attacks of oppertunity mot rollpersoner som inte har något annat väl än att alltid röra sig bort. :gremsmile: Och dels som balans, dels för att de ska fara runt en massa på spelplanen ändå, så får inte rollpersonerna heller scora några OAs... Om de inte står still, förstås!

Vad skulle du rekommendera för modifikation mot AC?
Är de andra attackerna mot Fortitude, Will och Reflex lagom tror du? Jag tror att dess mardrömsgrepp-förmåga som sänker defense kan bli skön "Hjääääälp!"-känsla. :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Re: Är detta balanserat för fyra level fem-hjältar

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Hmmm, fast här kommer det vara tre encounters på raken utan riktig möjlighet till extended rest. Borde jag se till att rollpersonerna kan ladda upp till max inför fighten på något sätt, tycker du?</div></div>
Nä, då borde motsvarande en Level 7 Solo duga bra.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag hade tänkt göra precis som du skrev först, och ge kroppsdelarna resist 5 på allt utom eld och radiant (strålskada? :gremsmile: ), men kom fram till att det var enklare att låta det kosta halv HP att återskapa dem för hjärtat - I praktiken så gör man med andra ord dubbel skada genom att skjuta på hjärtat. Behövs det insubstantial (Innebär halv skada, eller?) på det också, tycker du?</div></div>
Jahaa! Jag missade totalt att det kostade halv HP för hjärtat att återskapa delarna. Hm, då kanske HP:n behöver räknas om från mitt förslag också, ja. Eller också skippar du det där med halv HP :gremwink:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Men, öh... Om man går fram till kroppen (hjärtats aura) så dör man ju.</div></div>
Nja, man tar rätt rejält med stryk, men 4d10+5 snittar ut på 27 och är en ganska skarpt toppad fördelning, så man pallar i regel minst en sådan smocka på level 5. Men jag menade mest att man skulle gå på hjärtat med pilbågar och så.
I vart fall bör nog hjärtat ha distinkt mer än 125 HP, för annars kommer monstret att gå ner fort så in i helvete om RP får för sig att gå på det.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Anledningen till att jag tänkte ta bort OAs... Tja... Tänker du på rollpersonerna eller ishjärtat?</div></div>
Rollfigurerna. Monstret begrep jag :gremsmile: Men att ta från rollfigurerna OAs verkar lite brutalt, jag skulle hellre toppa delarnas HP (som jag ju också föreslog) och låta spelarna få in sina parting shots.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vad skulle du rekommendera för modifikation mot AC?
Är de andra attackerna mot Fortitude, Will och Reflex lagom tror du? Jag tror att dess mardrömsgrepp-förmåga som sänker defense kan bli skön "Hjääääälp!"-känsla.</div></div>
+10–+12, ja, och ja. :gremsmile:

/Feliath — brukar översätta Radiant med Strålglans

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Spelarrespons!

Så, nu får man läsa den här tråden också.

Definitivt en krånglig strid -- när min warlord skrikit sig hes för att få upp folk från medvetslöshet fanns det inte mycket annat än att springa och kasta spjut (och missa) jag kunde göra, eftersom den mest effektiva positionen för mig (jag och krigaren framme vid kroppen) skulle innebära att två rollpersoner tog 4d10+5 i skada. Å andra sidan fick vår star pact warlock skina, med hjälp av sina radiant-spells -- jag och krigaren hade ju ägt slagfältet under tidigare möten, så det kunde man väl acceptera.

Rent generellt fanns en känsla av "damned if you do/damned if you don't" över striden -- att stå kvar och slåss innebar oundvikligen massiv skada, men att springa därifrån uppnådde inte heller så mycket, och oavsett var man befann sig löpte man risk att fångas av händerna och bli angripen av huvudet, särskilt för min cubeforce-bärande rollperson.

Allt som allt ett riktigt kul encounter, där vi fick möjlighet att ta till en del okonventionella lösningar (att slunga in en brinnande kamin, lastad på en Tenser's Floating Disk, i hjärtat, och att låta min warlord egga en samling tiggare att slänga lyktor på monstret)- Bra jobbat, Arvid!

Foggmock

Myrmidon
Re: Spelarrespons!

Grattis till en awesome spelsession, efter vad det låter. Är lite avis.

Sodivra

Champion
Re: Spelarrespons!

Foggmock said:
Grattis till en awesome spelsession, efter vad det låter. Är lite avis.
Om du vill så kan jag skriva ner hela äventyret med slumptabeller och allt (Egentligen bara ett gäng encounters, ju) så kan du köra det själv.

Även om jag inte kan hitta stället där han gjorde det så är jag helt övertygad om att Feliath bad om en rapport av encountret, så jag kör det här.

Uppställning:
Här är en bild som ska förtydliga hela uppställningen lite bättre: (delvis rekonstruerad efter spelmötet)

https://www.rollspel.nu/oldsitefiles/files/189.jpg

Som synes så är battlemattan indelad i tre fält. Vid det här tillfället så är de två understa fälten en bred, bred gata. Papperslapparna är butiksstånd och varor. Spindlarna ska föreställa en flock fladdermöss som svept ner och blockerat vägen (Använde en slumptabell) och de röda IceHouse-pyramiderna är facklor/eld. De tre svarta pyramiderna är vänster hand, huvud och höger hand, och den stora burken till vänster är ishjärtats kropp.

Det översta fältet är en sänka för kloakavfall som går parallelt med den stora vägen. Som synes ligger det en del gunk här också, samt en trappa upp till höger i bilden.

Två av rollpersonerna befinner sig på den breda gatan när ishjärtats kropp, två springer i sänkan.
Varje runda så flyttades allt fyra steg mot ishjärtat, istället för att ishjärtat flyttade sin förflyttning.

Hur det gick:
Det var fullt ös! Spelarna fattade inte exakt hur farligt hjärtat var, trots mina tydliga exempel, men de fattade att man skulle springa. :gremsmile: DarkMystic tyckte att det var läckert med den gigantiska modellen, som jag lyfte och satte ner igen med en "ka-booof"-ljudeffekt varje gång ishjärtat tog ett nytt steg.
https://www.rollspel.nu/oldsitefiles/files/190.jpg

Hastigheten på hjärtat var ganska precis lagom: Det behövdes inga extrasteg, och alla dunkade in i hjärtat iallafall en gång. Det var helt klart själva kroppen som var farligast. Jag trodde att tre rollpersoner skulle dö, en av dom två gånger, men de klarade sig iallafall utan att jag behövde leka mjukis med dom. Härligt.

Partyt kom fullastade till encountret. De skulle möta ett och ett halvt-två encounter innan, men vi hade lite ont om tid/ork/planering, så jag gick rakt på. Dom dunkade ner 500 HP för kroppen, plus 40 HP för varje kroppsdel.

Lärdomar:
Jag glömde skriva upp exakt vad hjärtats nya HP skulle vara, men efter att ha kastat en blick på dess nuvarande HP och insett att 150 HP hade försvunnit i starten som ingenting så siktade jag på 500-600, och bestämde mig sin för 500.
Vulnerability 5 fire/radiant var alldeles lagom. Inte så mycket egentligen, men jag ville inte göra dom beroende av power-ups eller rollpersoner som kunde skjuta eld/strålgans.
Vi kom inte igenom så många distrikt som jag hade hoppats! Antingen hade jag kunnat göra en färdig karta istället för slumptabell, eller så hade jag kunnat ge rollpersonerna +4 och hjärtat +3 på sin move action. Hade jag varit elakare med huvudet och hinder (Som det var nu var det väl bara ett riktigt "hinder" - Fladdermusssvärmen) och fått in lite möjligheter att sinka monstret så hade det nog blivit alldeles lagom.
Att ge +2 på run action samtidigt som monstret går två rutor extra (så att det går ut över de andra) var en skitkul touch.
35 HP för armar och huvud, samt en kostnad på 20 HP för att återbilda dom är nog det allra bästa för fyra spelare.
Att låta monstret förfölja alla rollpersoner samtidigt var lite onödigt egentligen. Vid ett tillfälle splittrade rollpersonerna på sig, men det var nog bestraffning att de inte kunde hjälpa varandra. Man kan nöja sig med att skicka iväg en av händerna för att slåss med den gruppen som inte har ishjärtat.
Att låta nävarna grabba folk var komplett LIVSFARLIGT! Som jag beskrev monstret så kan det låta händerna dras in mot kroppen fyra steg, likt allt annat, när det tar ett steg. Istället borde de åka framåt (Alltså lämna rollpersoner de slåss med) med monstret när det går framåt, och använda sin move action för att flytta tillbaka. Jag slarvade lite och lät en hand som grabbade tag i en rollperson flytta fyra steg mot monstret (dvs, rollpersonen stog i praktiken stilla) och rollpersonen fick slå acrobatics för att ta sig loss. Ingen extraskada. Istället borde jag alltså ha kört så att handen med en rollperson inte flyttas närmare kroppen automatiskt, utan går tre steg närmare om den lyckas med ett slag mot Fortitude, och ett steg om den misslyckas.

Attachments

Sodivra

Champion
Stats

Mardrömmens Ishjärta
- Mardrömmens Ishjärta är uppdelad i fyra bitar: Ett hjärta, två nävar, och dess huvud. Hela kroppen är svepande mörker som kan sträckas ut mardrömslångt och växla mellan insubstantiella skuggor och fysiskt förtätad lekamen. Det enda som är oföränderligt är det stora kalla hjärtat, som lyser med ett vitt, kallt sken ur kroppens mörker.
- Nävarna och huvudet kan sträcka sig hur långt som helst från kroppen. De rör sig automatiskt i samma fart som kroppen. Skulle de hamna på samma ruta som en rollperson, placera det på en ruta bredvid rollpersonen. Utöver detta så kan de förflytta sig sin Move antal rutor som en move action.
- För att det ge en rättvis utmaning för ett level 7-encounter så behöver rollpersonerna möjlighet att ständigt springa ifrån monstret. För att stridsfältet ska bli gigantiskt så lägger spelledaren in markörer för terräng på stridsfältet allt eftersom de dyker upp, och när ishjärtat gör sin förflyttning så flyttar spelledaren terräng och rollpersoner fyra steg närmare monstret som är i kanten av stridsfältet varje runda. Ishjärtat struntar i difficult terrain!
- När en näve eller huvudet har förlorat alla sina HP så slits de sönder i mörk rök. I slutet av nästkommande runda och varje därpå följande runda slår man en d6 för att återbilda dem. På det första slaget måste man slå en 6:a, nästa 5 eller 6, etc. Det sjätte slaget lyckas automatiskt. Näven/huvudet återställs till 35 HP inom två rutor från Hjärtat, men Hjärtat förlorar samtidigt 20 HP.
- Rollpersonerna kommer att slåss med ishjärtat under en vild flykt, och deras rädsla spelar ishjärtat i händerna. Har en rollperson företagit sig en Move Action föregående runda så får denne -2 på att träffa Ishjärtat, och får inte utföra Opportunity Attacks.
- Skräcken ger fötterna vingar: Alla rollpersoner har +3 på sin Move speed.
- Du kan springa, men då kommer du bara dö utmattad: Om någon av rollpersonerna utför en Run action så springer de ytterligare två rutor, men Mardrömmens Ishjärta tar ett extra steg på två rutor framåt.
- Ibland dyker det upp något som är för stort för att ishjärtat ska kunna passera det obehindrat. Då stannar ishjärtat upp och måste slå sönder det! Slå en d6. Bastanta stenväggar och broar krossas på 5-6. Stora hinder, som stenpelare krossas på resultat 4-6. Fjösigare hinder, som byggnadsställningar krossas på 3-6. För varje runda som ishjärtat har stått och bankat på hindret så blir det ett steg lättare att krossa hindret – 5-6 blir 4-6 som blir 3-6, sedan 2-6 och till slut lyckas det automatiskt.

Stats för alla kroppsdelar
Str 20
Con 20
Dex 10
Wis 15
Cha 15

AC 18
Fortitude 20
Reflex 14
Will 17

Vulnerable Fire 5, Radiant 5
Immune Fear, Cold

Hjärtat
HP 400
Aura 5, 4d10+5 cold damage.
Speed 6
Gör en move action per runda, det är allt.

Nävarna
HP 35
Speed 6.
Kan inte utföra Opportunity Attacks.

Daska till
Standard action ; at will.
+10 vs AC ; 2d6+5 skada
Grabba tag
Standard action ; recharge 5-6.
+10 vs Reflex ; 1d8 skada, +2 cold damage. Lyckas det så är motståndaren fasthållen enligt reglerna i PHB, dock andra regler för att dra in offret:
Drag in
Standard action ; at will, mot en fasthållen motståndare.
+10 vs Endurance. Hit: Flytta näven och motståndaren 3 rutor närmare hjärtat. Miss: Flytta näven och motståndaren 1 rutor närmare hjärtat. Efter tre missar, eller när Ishjärtat har dragit motståndaren in i sitt hjärtas aura för att inspektera denne (Och gett den kroppens skada) så kommer denne loss.
Varje runda kan en rollperson slå ett Endurance eller Acrobatics-slag för att ta sig loss mot DC 20. Använder en annan rollperson en Standard Action till att hjälpa till, lägg på +3 på slaget. Det går också att frigöra en kamrat genom att slå sönder en näve.

Huvudet
HP 35
Speed 6.
Kan bara slå för recharge när det befinner sig inom hjärtats aura.
Kan inte utföra Opportunity Attacks.

Isande andedräkt
Standard action ; recharge 5-6
Close blast 3, +8 vs Fortitude ; 1d10+5 Cold damage. Aftereffect: Slowed. Save ends.
Mardrömsgrepp
Standard action ; recharge 5-6.
Range 5, +12 vs Will; -2 på Fortitude, Reflex och Will. Save ends.

Terränggeneratorer:

Stadsgenerator
Slå fram ett område och fyll det genom att slå några gånger på Prylgeneratorn. När rollerna skymtar slutet på ett område berätta för dem vad som finns bortom det genom att slå igen på stadsgeneratorn. Kanske finns det fyra-fem olika områden som rollpersonerna kan springa vidare till efter ett torg, låt dem välja, eller kanske skymta ett torg på andra sidan gatan som de kan vända och springa in i.
I staden förbereder man för den årliga lyktfestivalen, och här och var finns lyktor som kan slås sönder mot saker och ting för att tända eld på dem…

1-10 Stor byggnad som tar upp alla tre fält (Bibliotek, tempel, badhus, villa – Fyll på med lämpliga prylar istället för att slå på prylgeneratorn: Väggar, hyllor, balustrader, pelare, helgedom.)
11-20 Stort torg (aternativt park) som tar upp alla tre fält. (Fyll på med lämpliga prylar istället för att slå på prylgeneratorn: Marknadsstånd, träd, fontän, staty, plaskdamm, brunn)
21-40 Bred gata eller boulevard som tar upp två fält
41-50 Gård eller torg som tar upp två fält
51-60 Hus som tar upp två fält
61-75 Gata som tar upp ett fält 15 15 8
76-83 Trång gränd, 1-2 rutor bred. Tar upp ett fält. (Se bilden i början på kapitlet om Fallcrest, DMG!)
84-91 Trång gränd som dessutom vindlar (Lägg in några markörer för svänger vänster-höger och höger-vänster)
92-100 Passage: Torrlagd kanal, tunnel eller liknande. Tar upp ett fält.

Slår du 61-100 så kan du antingen låta de övriga två fälten innehålla samma sak som förut eller slå på tabellen igen. Har du ett fält som behöver fyllas ut kan du göra på detta viset, eller slå på tabellen nedan:

1-40 Gata
41-60 Trång gränd
61-80 Trång, vindlande gränd
81-100 Passage

Prylgenerator
Försök både hindra rollpersonernas framfart och ge dem möjligheter.
1-15 Varor – Prylhög, övergiven kärra, låda, matta med varor till salu. Difficult terrain eller hinder som måste springas runt/klättras över.
16-30 Sväng (Stridsplanen i sig kan förstås inte svänga, så behandla bara två rader med rutor som difficult terrain –omväg- och fortsätt rakt framåt)
31-39 Ett antal varustånd – kanske med användbara varor. Är rollpersonerna i desperat behov av pilbågar kan de hitta sådana här, till exempel.
40-48 Staket som kan behövas klättras över
49-57 En eller flera människor som inte hunnit gömma sig. Kan behövas räddas/trängas igenom eller kanske kan hjälpa?
58-66 Djur. En eller flera bundna/instängda fire beetles eller molnet av fladdermöss som plötsligt sveper ner och är i vägen.
67-74 Trappa. Leder upp på hustaken, till en gångbro, kanske höjdskillnad i nuvarande distrikt eller till ett nytt distrikt.
75-82 Bro. Antingen så går vägen över bron eller så korsas den av bron. Kan vara ett lämpligt ställe att hålla stånd på?
83-91 Helgedom. Alla attacker inom två rutor från helgedomen gör Radiant skada.
92-100 En fackla.
Jag har faktiskt justerat Ishjärtat lite från vårt möte: -Lagt på +2 Move på hjärtat, +3 på rollpersonerna.
(Kan visa sig ganska krångligt?)
-Dragt ner 100 HP på hjärtat. (Bara lägga på igen om rollpersonerna just vilat upp sig)
-Låtit händerna och huvudet ha 35 HP istället för 40. De återbildar sig fortfarande för en "kostnad" på 20 HP.
-Justerat drag in-reglerna och hur händerna rör sig i enlighet med mitt rapport-inlägg.
-Tagit bort en av huvudets powers (som jag ändå aldrig använde, för elakt :gremsmile: ) och gjort Isande Andedräkt mindre och långsammare att ladda om.

Hela äventyret skriver jag ner när jag har mina anteckningar med mig till datorn.