Re: En runda till innan vi lägger ned
Fast på dina tidigare inlägg så verkar det (tycker jag) som om du vill ha koncept snarare än spelvärldar. Koncept som ryms på tre-fyra sidor, max.
Sedan har vi
utvecklade konsept också. Framförallt relevant vad gäller helt nya, fullt utvecklade världar.
För att ge ett par exempel:
I Kults (4th ed) böcker spenderas stora delar av texten med att beskriva metafysik och metaplot. Man beskriver
vad som skiljer sig från vår verklighet på ett sätt som känns påläst och inspirerande, och världebilden är relativt komplex.
I Mechanical Dream skildras, i relativt stor detalj, ett helt främmande samhälle där spelskaparna valt att helt lämna både traditionell fantasy och de flesta referenser till vår värld bakom sig för att skapa något
helt nytt. Mycket inspirerande värld, mycket komplex.
Det är bra med koncept. Det är bättre med inspirerande skrivna koncept - och jag blir mer inspirerad av häftiga
världar än häftiga "
spel".
Vilket man naturligtvis inte kan sälja, eller ens med god vilja kalla för ett rollspel.
Klart man kan kalla det ett rollspel. Jag kan t.om kalla något för ett rollspel utan att någonting skrivits ner, och utan att det finns en enda regel med i sammanhanget.
Så för en rollspelskonstruktörs synpunkt (vilket jag uppfattade var grunden till tråden), så funkar ju inte det.
Det beror ju på huruvida man tänkte sälja sitt verk. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste sälja sitt verk för att räknas som "rollspelskonstruktör", varför jag utgick från min egen situation - jag skulle aldrig drömma om att sälja mitt eget verk, Scriptura, till exempel. Likförbaskat kallar jag mig "rollspelskonstruktör".
Att man fokuserar på att intriger vid senaten gör att det blir roligare att intrigera vid senaten.
Att man har en SL som är påläst gör att det blir kul att intrigera i senaten. Är SL påläst spelar det bara roll att man vet att det finns en senat och ungefär hur den funkar, om SL inte är påläst får boken vara hur inriktad den vill, det kommer fortfarande att falla platt.
För att intrigerna ska bli kul behövs det en massa saker.
Fantasi, till exempel.
Och om du tänker "jamen, det kan ju råda öppet krig mellan vissa länder och spända relationer mellan andra," så visst kan det det. Och du kan skapa en spelvärld med en massa olika dimensioner som alla är designade efter en viss sorts spel, och en viss sak som man "ska göra" där, men vad är skillnaden mellan det och en hel massa spel där man fokuserat på en sak i varje?
Jag har egentligen världigt svårt att definiera något som är så begränsat att de fokuserar enbart på en aspekt av en värld för ett komplett rollspel. Det känns mer som ett kampanjuppslag, inte som ett rollspel. För mig måste världen vara sammanhängande och flexibel för att det ska funka - och ja, jag anser att ett grundkrav är en SL som dels har fantasi och dels är villig att plöja ner sig i den genre denne önskar spelleda. Det tycker jag inte är det minsta konstigt; vill jag spelleda skyttegravskrig - då läser jag på om skyttegravskrig och använder den kunskapen när jag spelleder. Vill jag spelleda Hellboy-stuket, då läser jag Hellboy tills ögonen blöder.
Jag vill inte att olika delar av samma spel ska vara designade "efter en viss sorts spel". Det är den biten SL bidrar med. Spelskaparen bör tillhandahålla en spännande värld med många intressanta konflikter på olika nivåer, men inte försöka skriva SL på näsan om vad som är roligast att spela i världen. Rollspelsböckerna bör mao täcka sådant som
inte lika gärna kan hittas på Wikipedia eller liknande.
Återigen, gillar du inte äventyrande, så byt ut det mot "slåss mot muterade rymdapor". Whatever floats your boat.
Ett rollspel som bara handlar om att slåss mot muterade rymdapor ser inte jag som ett komplett rollspel. På sin höjd kan jag kalla det ett äventyr, eller kanske en kampanj. Ska man kalla det ett rollspel tycker jag snarare att man beskriver en världsordning, där man bland annat introducerar muterade rymdapor (vart de kommer ifrån, deras beteende och kultur, etc) och sedan låter SL sköta
sin del av jobbet.
Ja, jag tycker att det ska krävas kreativt arbete för att man ska kunna titulera sig spelledare. Tuff skit.
Det är ju trots allt bara ett spel
Ett skådespel, möjligen...