Nekromanti Hjalp med zombiekampanj

Dr. Acula

Veteran
Efter flera ars franvaro fran hobbyn ser det nu ut som om jag mojligen skulle kunna fa spel igen inom en snar framtid med spillrorna fran min forra grupp. Darfor har jag borjat planera for en zombiekampanj, men kanner mig lite rostig och vill garna dela med mig av mina ideer for att hora era tankar.

Grunden for hela ideen ar att det finns en organisation som framstaller ett virus som forvandlar levande varelser till "zombies".
Det jag vill att spelarna ska fa uppleva ar hur viruset utvecklas (av sig sjalvt eller av organisationen) och nya typer av zombies uppstar.
Det viktiga har ar aventyren, att slass och overleva mot zombies, inte den stora plotten om organisationen.

Vad jag vill ha med:
- Varje aventyr ska innehalla en ny typ av zombie. Tanken ar att en stor del av aventyret ar att komma pa hur dessa nya zombies ska besegras och att overleva tills man kommit pa ratt strategi.

- Hog dodlighet. Det ska vara latt att do om man inte ar forsiktig. Darmed inte sagt att man maste gora som SL tankt sig, men man ska tanka sig for ett par ganger innan man gor nagot.

- Aventyren kan klaras pa tva satt: Ta dod pa alla zombies eller fly undan dem (typ lamna on, flyga ivag, stanga in sig i nan overgiven bunker).

Det finns dock en sak som jag maste bestamma mig for:

Rollpersonerna:
Har har jag tva ideer.

1. Spelarna spelar med samma RP genom alla aventyren. Fordelen blir ju att RPna blir battre i takt med zombiesarna samt att det blir smidigt da de redan mott zombies forut och det blir latt att komma igang, alla vet vad som galler.
Problemet kanner jag ar att detta latt kan bli lite tvingat eftersom detta forutsatter att RP valjer att aktivt jaga zombies eller att organisationen aktivt anvander just RPna som forsoksdjur.
Dessutom vill jag ju att det ska vara ett alternativ att helt enkelt forsoka fly undan zombiesarna. Kanns som om en grupp som agnar sig at att jaga zombies inte ar intresserade av att ge sig in i zombie-land bara for att sedan behova fly. Da lar de snarare reloada och komma tillbaka igen (vilket kanske i och for sig ocksa skulle kunna vara kul).
Jag kanner ocksa att detta satt till slut kommer att leda till att spelarna vill sluta ga efter zombies och borja jaga organisationen, vilket inte ar det jag ar ute efter. De lar val borja samla bevismatrial for att forsoka overtyga omvarlden om vad som sker vilket inte riktigt passar in i den typen av aventyr jag vill ha.
Ett annat problem for mig ar att jag nog kommer att vara mer tveksam till att doda av hela gruppen, eftersom gruppen blir sa central for allt. Om hela gruppen dor sa kanns det som om man maste borja om med allt igen.

2. Alternativet ar att spelarna far gora en ny grupp for varje aventyr. Fordelen blir ju att man kan skraddarsy allt lite mer efter gruppen eller miljon, och att man lattare kan doda av gruppen vilket jag tror gor det hela roligare pa det sattet att spelarna vet att om de inte ar forsiktiga sa kommer de att do. (annars har vi tidigare varit valdigt mesiga och aldrig vagat doda hela gruppen, det blir alltid nan sorts nodraddning for att gruppen ska fa klara sig)
Nackdelen kanns som att det kommer att lite trottsamt att hela tiden spela igenom "the outbreak". Alla vet vad som vantar och vill komma igang. Dessutom maste ju spelarna spela som om de aldrig motte en zombie forut utan maste latsas borja om fran noll, aven om spelarna vet exakt vad som hant med tidigare zombies.
I forsta alternativet kanns det lattare att bara slappa ner spelarna i zombie-smeten och lata dem roja direkt.

Sa, det ar mina tankar an sa lange.
Kanns som om mycket av mina farhagor handlar om vad jag tror att spelarna kommer att gora och att om de bryter mot min mall sa blir det inte alls sa kul som jag tankt mig.
Kanske borde vi testa och se forst, men som sagt det har blir forsta gangen pa flera ar (5-6), sa jag vill forsoka fa en rivstart sa folk blir taggad att borja spela igen.

rjonas

Hero
3. Hjältarna kan ha ansvar för en koloni människor (varifrån nya karaktärer kan dras vid dödsfall) som allesammans dels har egna berättelser men samtidigt samma gemensamma.