Nekromanti Hjälp - Moraliskt dilemma

exterminatus

Veteran
Joined
22 Nov 2012
Messages
3
Hej, first post!

Jag behöver sätta mina spelare i ett svårt moraliskt dilemma där medlemmarna i gruppen sätts mot varandra. Dock är gruppen just nu irrande runt i en ondskans hemsökta borg långt borta från ära och redlighet. (Tzeentch temple i Chaos Wastes)

Jag behöver alltså nått som inte kräver vanliga medborgare eller vanliga miljöer.

Någon som har inspiration och bra idéer?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Muteradebarn. Det är alltid problematiskt. Låt dom ta ställning till hur de ska hantera det.
 

exterminatus

Veteran
Joined
22 Nov 2012
Messages
3
Perfekt, tack - en ondskans kammare fylld med muterade barn som ligger och krälar i hundratal i fängelsehålor med gallertak. Däruppe går det runt fångvaktare med långa spjut som de plågar barnen med. Spelarna slår så klart i ihjäl fångvaktarna men vad ska de göra med barnen - låta dem svälta, bränna dem, släppa dem fria ut i det öde templet.

Det får bli en scen, fler förslag?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Tvingas använda xeno-teknologi för att rädda någon av imperiets trogna undersåtar. Vad är värst? Att låta kejsarens undersåtar dö, eller använda xeno-tech för att rädda dem?
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Min fiendes fiende är min fiende

Två demoner slåss. Genom att hjälpa ena sidan (och troligen offra några oskyldiga själar på vägen) så kan spelarna få det enklare. Men kan man samarbeta med en demon?

Gruppen drar på sig några oskyldiga själar som suttit fängslade. Problemet är att genom att ta med sig dem så kommer de vara avsevärt i vägen?

En i gruppen får chansen att rädda någon som dess karaktär bryr sig om men enbart genom att offra någon annan spelares karaktär? (som i slutändan får spela den nyligen räddade då i fortsättningen får vi hoppas?)

För att komma in i biblioteket som innehåller sedan länge glömd och förbjuden kunskap som kommer vara spelarna till nytta så måste en människa placeras i en öppning i dörren där den personen sedan torteras ihjäl av dörren. Spelarna har just räddar tre personer. Samtliga har vissa synder på sitt samvete. Vem av dem (om någon) förtjänas att offras i en ytterst plågsam död.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Ge indikationer (gärna diskret och individuellt) på att någon av dem är fläckad av kaos och kommer att förråda dem. Droppa lite fler sådana hints efterhand.

Luta dig tillbaka och beskåda förödelsen...

Borde dessutom passa bra in i temat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,685
Mutera en av dem lite grann på ett sätt som han kan dölja för folk i allmänhet men som de andra har en chans att märka. Kan karaktärerna verkligen döda sin vänn? Kommer någon stå upp för honom? Eller kommer de slita honom i bitar som vilda hundar? :gremwink:

Edit: Whoops, såg att troberg redan gett det här svaret. Jag instämmer dock med honnom :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
God45 said:
Mutera en av dem lite grann på ett sätt som han kan dölja för folk i allmänhet men som de andra har en chans att märka. Kan karaktärerna verkligen döda sin vänn? Kommer någon stå upp för honom? Eller kommer de slita honom i bitar som vilda hundar? :gremwink:

Edit: Whoops, såg att troberg redan gett det här svaret. Jag instämmer dock med honnom :gremsmile:
Bortsett från att jag inte nödvändigtvis antyder att någon verkligen är fläckad av kaos. Man piskar upp en bättre paranoid stämning om ingen är det. "Ha, äntligen har vi dödat den förbannade förrädaren. Nu ska vi kolla vad han har för mutation!" "Hmm... Ingen mutation"

Instant result:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,685
Du kan allternativt mutera alla. Inget får folk att anklaga andra så mycket som rädslan att själva bli anklagade :gremwink:
 

exterminatus

Veteran
Joined
22 Nov 2012
Messages
3
Tusen tack för alla idéer. Detta blev till slut mitt upplägg:

På väggen ovanför porten hänger en man fjättrad i köttet av åtta krokar spända med kedjor. Hans ena arm är formad som en köttig nyckel av ben och blod. "Släpp ner mig, spänn fast en av er med kedjorna där borta, en som kan ta min plats. Och jag ska öppna dörren åt er."

Spelmötet slutade med att en av spelarna hugger in av de kedjeförsedda krokarna som ligger på golvet i en av de andra spelarna. Så få vi se hur det hela spelar ut.

Kan nämnas att det här är någon sorts avslutning efter en 60 spelmötens kampanjande. Ser ut som ett inte så happy ending tror jag.
 
Top