Nekromanti Hm, redan befintliga regelsystem..?

Desolator

Veteran
Har själv konstruerat ett rymdrollspel som är förlagt till ett par olika böcker (en hel del faktiskt. :gremwink: men har råkat på lite problem... mitt rollspel började mer eller mindre som ett skämt, ungefär som 'vilket bra rollspel, synd att de inte gjorde SÅHÄR istället!'... men sen växte det och nu är ett helt system klart. Nackdelen är ju då att när jag började trodde jag aldrig att jag skulle slutföra det men nu är det snart helt komplett, och det är då jag kom på att jag hade använt Chaosiums tärningssystem för alla regler. Är det lagligt att ge ut ett rollspel som baserat sig på ett visst tärningssystem eller måste jag skriva om hela köret för ett nytt system som antagligen kommer vara sämre?

Insignia

Swashbuckler
Såvitt jag vet kan man inte äga ett tärningssystem. Alltså borde du få använda det så länge du inte kopierar deras text utan gör en egen beskrivning. Det är så jag har uppfattat det i alla fall.

Archer

Swashbuckler
Tja, när jag hade funderingar kring att använda deras system för ett projekt fick jag det godkänt av Charlie Krank (huvudmannen på chaosium). Han ville dock se mer i detalj vad jag hade gjort och skulle återkomma till mig (vilket aldrig skedde).

Vad han sa då var att man skulle skriva att systemet tillhörde Chaosium, att de hade copyright etc. Minns inte riktigt alla detaljer. Men maila dem och fråga, det skadar aldrig.

Skulle de säga nej så kan du ju ändra lite namn på grundegenskaper etc. och ge ut det. Vad jag vet så gav Äventyrsspel ut DoD1 och 2 utan någon licens från chaosium....

Krille

Lord
"Vad jag vet så gav Äventyrsspel ut DoD1 och 2 utan någon licens från chaosium...."

Jodå, de gav ut översättningen av BRP (dvs DoD1) med licens, som Fredrik Malmberg köpt för en (1) dollar.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Du menar att Fredrik faktiskt betalade något för att få ge ut BRP/Magic World? Det måste ha smärtat djupt... :gremtongue:

/Mikael