Nekromanti Hmm... Player vs Player?

Ackerfors

Alas, your rapids!
En tanke som slog mig nyss var ifall det finns något rent Player vs Player-rollspel. Jag menar, i en värld full av omotiverat våld så borde ju någon ha försökt göra ett sådant spel.

Finns det någon som spelar rena Player vs Player-sejourer i bästa Tekken-stil?

Jag funderade även lite på om det är roligt, och vad jag kan se är det inte det. Även om DnD är mitt favoritrollspel så tror jag inte Player vs Player vore särskilt roligt eftersom det lätt blir dispyter och så.
Vad tror ni om rent Player vs Player-spelande?

Irratic

Veteran
O.K Låter som en id``e som föddes under en dålig knark- tripp läste en gång pockettar som var en persons rollspel där man läste ett stycke & sedan slog en tärning för att sedan se vilken handling huvudpersonen gjorde känns ungefär lika seriöst.... :gremgrin:

Eksem

Champion
I'm a playa in da game, you's cheerin in da stands

Att bara dänga på varandra som i ett fajting-lir till Playstation? Mja, jag köpte nåt sånt litet spel till en kompis förut, med samurajer. Men det var inte så mycket rollspelande, även om det hade lite rollspelsfeeling. Vi har dock fortfarande inte provat det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nja, inte knark... pepparkakor.

Nej, jag kan hålla med om att det inte är särskilt seriöst, men det var inte riktigt det som var frågan. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
"En tanke som slog mig nyss var ifall det finns något rent Player vs Player-rollspel."

Det blir ju inte så mycket rollgestaltande om man bara skall slåss mot varandra, så de enda jag kommer på är spel där man verbalt skall överträffa varandra, såsom Munchaussen och Pookafiktum.

"Finns det någon som spelar rena Player vs Player-sejourer i bästa Tekken-stil?"

Vi har slagits med våra rollpersoner mot varandra, men det blir ju inte så mycket rollspel av det hela. Det är ju mer som en sorts simulering för att se vem som är bäst.

Däremot är det sanslöst roligt att spela i grupper mot varandra. Man hatar verkligen de andra mer än vad man gör med den värsta antagonist-slp:n någonsin, jag lovar!

Tyvärr är det ofta rätt trist att slåss mot varandra i rollspel. Stridssystemen bara simulerar trovärdiga utgångar, man får inte känna sig som en riktig segrare när man tillintetgör någon. När det blir spelare vs. spelare i mitt Flux däremot, så tycker jag att det ger roligare resultat. Spelaren delar verkligen sin rollpersons seger/nederlag på ett mer hudnära sätt.

Jag tror att om man skulle göra ett riktigt rollspel anpassat för spelare vs. spelare-sessioner, så skulle man börja från början och verkligen anpassa allt för den sortens spel. Men jag tror inte så mycket på "alla mot alla"-äventyr, utan det blir nog bäst med "grupp vs grupp".

Jag hade ju funderingar på det en gång i tiden. Skulle kalla det MARA (MultiAnvändar-RollspelsAnpassning) och jag har flera lösa anteckningar här någonstans... Hmm....

/Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!
Rollgestaltningen

Det blir ju inte så mycket rollgestaltande om man bara skall slåss mot varandra,

Mmjo, rollgestaltningen är nog som bortblåst om man skulle spela Player vs Player, om man inte kör med roliga kliché-kommentarer (kommer Feuflux flygande in i diskussionen snart månntro? :gremwink: ) som "jag är din far" eller något sådant. :gremsmile:

Däremot är det sanslöst roligt att spela i grupper mot varandra. Man hatar verkligen de andra mer än vad man gör med den värsta antagonist-slp:n någonsin, jag lovar!

Min spelgrupp har spelat Team Deathmatchs (eller vad man nu kallar det) i värsta counter-strike-stil och det är riktigt skojigt. Segt var det eftersom det var Neotech-reglerna men det är verkligen som du säger. Man avskyr motståndarna. Fast det går över när man vunnit slaget... :gremwink:

Jag tror att om man skulle göra ett riktigt rollspel anpassat för spelare vs. spelare-sessioner, så skulle man börja från början och verkligen anpassa allt för den sortens spel.

Attans, du avslöjade mig... :gremwink: Nae, jag har inga planer på ett rent sådant spel men nyfikenheten tog över mina fingrar för en minut. :gremlaugh:

Det skulle egentligen gå med vilket spel som helst eller kanske till och med med Warhammer-regler, men det är ju inte riktigt samma grej då. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: I'm a playa in da game, you's cheerin in da stands

Att bara dänga på varandra som i ett fajting-lir till Playstation?

Precis så! :gremlaugh:

Mja, jag köpte nåt sånt litet spel till en kompis förut, med samurajer. Men det var inte så mycket rollspelande, även om det hade lite rollspelsfeeling. Vi har dock fortfarande inte provat det.

Som jag skrev i svaret till Rising så finns det ju inget hopp om rollgestaltning i ett sådant spel, men någon borde ju kommit på idén att sälja ett spel för att puckla på varandra. :gremsmile:

Eksem

Champion
Re: I'm a playa in da game, you's cheerin in da stands

Men då kan jag bekräfta att Ja, det finns minst ett sånt spel. Kan tyvärr inte minnas vad det hette, men det var översatt till svenska i alla fall.

Staffan

Myrmidon
Tja, Rune från Atlas Games påstår ju sig vara tävlingsinriktat, men det verkar ju mest vara just tävling, och inte så mycket slåss mot varandra (mer vem som slår ihjäl flest troll).

Sedan kan man ju se vad Gary Jackson har att säga om saken i Hackmaster - något i stil med "Vissa tror att rollspel handlar om tävling mellan rollpersonerna. Detta är givetvis struntprat - det är rollpersonerna tillsammans som tävlar mot spelledaren!"

Annars så tror jag rena PvP-grejer funkar bäst som nån sorts koboldiseringstävling på konvent och liknande, och inte så bra som långsiktiga kampanjer.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Rollgestaltningen

Det beror väl på vad du menar med "slåss". Jag spelelde ett rätt coolt äventyr som utspelade sig i Cuba under revolutionen. Rollpersonerna var ett gäng soldater ur Batistas livvakt som flytt från Havanna med en värdefull staty. Det var rätt tråkigt från början. Kul blev det först när två av rollpersonerna bestämde sig för att de lura de andra på hela konfekten.

Det blev en rafflande thriller på en kubansk storstads gator, vill jag lova. På slutet kom Che Guevarra och dödade alla.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, jag har nog inte hört talas om det faktískt... Det känns som man kan lägga in det i vilket rollspel som hellst...
När det gäller att spela player vs player så kanske det kan vara skoj, speciellt om de har intresse av t. ex samma dam, magisk grunka eller något sådant..

Feuflux

omjonasson.se

Mmjo, rollgestaltningen är nog som bortblåst om man skulle spela Player vs Player, om man inte kör med roliga kliché-kommentarer (kommer Feuflux flygande in i diskussionen snart månntro? :gremwink: ) som "jag är din far" eller något sådant. :gremsmile:

Ja nu kan jag ju inte hålla mig. :gremsmile:

Ska man göra ett PvP-spel gäller det att hindra det från att enbart bli: "nu är det min tur att rulla ett gäng tärningar och se vad som händer". I mitt dogmarollspel har jag med förolämpningar som del i striderna (inspirerat av Monkey Island förstås :gremgrin: ). Där påverkas motståndarens chans att lyckas med nästa handling negativt om man lyckas förolämpa honom.

Man kan också tänka sig att spelarna beskriver hur de gör sina attacker på något speciellt sätt. Spelare A gör en låg stöt med sitt svärd samtidigt som han glider undan åt vänster. Spelare B kommer då att få minus på vissa motattacker som blir bökigare pga detta och kanske plus på något annat som underlättas.

Nästa idé. När spelare A är klar med sina attacker ska han slå ett slag på en tabell som avgör en kroppsdel där han kommer vara extra sårbar. Om spelare B (som inte får veta resultatet av tärningsslaget) sedan träffar denna kroppsdel i sina motattacker gör han extra skada eller nåt annat kul.

Nu var det slut på idéer för stunden.

Ackerfors

Alas, your rapids!

I mitt dogmarollspel har jag med förolämpningar som del i striderna (inspirerat av Monkey Island förstås :gremgrin: ). Där påverkas motståndarens chans att lyckas med nästa handling negativt om man lyckas förolämpa honom.

Du är fan min idol alltså! Lyckas du göra det där på ett bra sätt så finns det nog ingen som blir lyckligare än jag! :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Idol? Nu får du skärpa dig! =)

Du är fan min idol alltså! Lyckas du göra det där på ett bra sätt så finns det nog ingen som blir lyckligare än jag!

Alltså, det är inte så mycket. Såhär ser 4:e handlingsalternativet i strid ut för tillfället:
4. Förolämpa någon. Säg en elak förolämpning (man får alltså inte bara säga ”jag förolämpar honom/henne utan man måste faktiskt säga förolämpningen”) och slå sedan ett Förolämpa-slag. Lyckas detta så får offret +1 på alla tärningsslag nästa gång det är hans/hennes tur (gäller alltid en hel runda). Man kan göra maximalt en förolämpning varje runda, har du två handlingar får alltså bara en av dessa nyttjas till en förolämpning.

Man ska slå under/lika med sitt färdighetsvärde med 1T6:a kan jag ju också nämna, har inte kommit speciellt långt dock.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skrattar hejdlöst

4. Förolämpa någon. Säg en elak förolämpning (man får alltså inte bara säga ”jag förolämpar honom/henne utan man måste faktiskt säga förolämpningen”) och slå sedan ett Förolämpa-slag. Lyckas detta så får offret +1 på alla tärningsslag nästa gång det är hans/hennes tur (gäller alltid en hel runda). Man kan göra maximalt en förolämpning varje runda, har du två handlingar får alltså bara en av dessa nyttjas till en förolämpning.

Mmjo, så är det... *sätter upp posters på Feuflux över hela rummet* Så underbart med en sådan idé! Bara en lite undran. Vad är det som avgör ifall man lyckas förolämpa någon? Är det psyket? Ju mer psyke desto bättre klarar man förolämpningar. Är det hörseln? Hör man dåligt kan man ju inte höra förolämpningen. Är det kanske en blandning? Finns det ett värde för hur bra man är på att förolämpa?

Hursomhelst, jag älskar idén!

Saxifrage

Hero
Andra sorters rollspel

Om man ser till traditionella hobbyrollspel av den typ som vi sysslar med är rena "player vs player" scenarion kanske inte så intressanta. Å andra sidan förekommer rollspel i andra sammanhang: i terapisyfte, som personlighetsutveckling, mental träning, undervisning och annat (den variant som "lajvarna" på www.rollspel.se sysslar med borde också vara rätt vanlig :). I dessa typer av rollspel är det ju inte lika självklart att det förekommer någon "spelledare"; att ha Olle Waller i sovrummet med en T20 är iaf inte vad jag drömmer om.

Alltså är det kanske inte så att rollspel automatiskt kräver en spelledare? Åtminstone om man lyfter blicken lite från rena stridsscenarier och ser till sådant som rollgestaltning och interaktion. Begreppet "rollspel" är ju trots allt äldre än D&D.

Sabelkatten

Swordsman
Eon...

Om man bara vill duellera så fungerar Eons stridsregler (med alla extraregler :gremgrin:) helt OK. HERO system fungerar halvdant det med.

/Henrik

Blippe

Warrior
Här bara MÅSTE man ha en kortsamling med oneliners på, som ger man kan lägga som en handling:

"I'm your father, fluke"
Offret skriker av smärta och förlorar två handlingar nästa runda. Tårar i ögonen ger honom dessutom -1 på alla handlingar framöver.

"I'll be bak"
Du får +1 på alla handlingar hädanefter, och motståndaren får endast utföra defensiva handlingar nästa runda"

"I love the smell of ap-alm in the morning. "
Ditt psyke ökas med +5 tills nästa gång motståndaren lyckas med en attack mot dig.

"Good? Bad? I'm the one with the gun. "
Ditt favoritvapen ger +7 i skada under nästa runda.

"Let me tell you a little story about a man named 'Shh' "
Helt plötsligt har du försvunnit (eller helt enkelt gömt dig. Om motståndaren inte finner dig under sin nästa handling får du göra en surprise-attack

osv

walium

Ganska töntig, faktiskt

"I mitt dogmarollspel har jag med förolämpningar som del i striderna (inspirerat av Monkey Island förstås ). Där påverkas motståndarens chans att lyckas med nästa handling negativt om man lyckas förolämpa honom."

Låter nästan som något som man skulle kunna smyga in i Staden också på något sätt. Eller varför inte i Fengshui? Jag börjar få visioner om ett Staden PBF där vi skriker förolämpningar åt varandra i långa orddueller. Det är så vackert så man blir tårögd. :gremsmile: