Nekromanti Hmm undrar om nån kan ta sig tid??

Flurtis

Hero
Okej lika bra att erkänna jag suger på ADD världar/versioner/regler m.m Med andra ord mina ADD kunskaper kan ungefär liknas med mina kunskaper i kvantifysik. Så därför vänder jag mig till er allsmäktiga forumiter med ett par frågor.

För det första heter det ADD eller DD 3,5 i "fackterm"? Jag syftar på den nyaste utgåvan 3,5 av Dungeons and Dragons?

Vad jag har förstått så har Wizard of the coast licensen för ADD produkter. Varför ger då Fantasy flight games ut produkter för det varumärket? T.ex Shackled City.

Myten DoD = Grottröj sann eller osann? Missförstå mig inte grottröj kan vara ett mycket underhållande spelsätt. Det jag undrar är ifall fansen av spelet anser att det är grottröj och det bästa av grottröjar spelen.

Är det inte krångligt att som SL (DM) få ihop en balanserad kampanj med monster, xp och level-gain?

Hur pass beroende är man utav dom olika versionerna. Man vill ju inte hamna i något slags hamsterhjul där man måste köpa den nya versionen för att kunna använda kampanjer/äventyr som ges ut?

DD miniuatures (Har en smärre blackout för tillfället och kan absolut inte få stavningen rätt) använder man sig utav till battle grinds eller är det ett fristående spel?

Slutligen skulle jag vilja ha en rekommendation på en bra "Köp kampanj" för ADD 3,5 (Vilket är den nyaste eller?).

//Flurtis som hoppas att ADD "proffsen" har tid att visa vägen i den täta djungeln av D20 produkter.

Eksem

Champion
"För det första heter det ADD eller DD 3,5 i "fackterm"? Jag syftar på den nyaste utgåvan 3,5 av Dungeons and Dragons?"

Dungeons and Dragons heter det. Advanced är slopat.

---

"Varför ger då Fantasy flight games ut produkter för det varumärket? T.ex Shackled City. "

D20-produkter får alla ge ut. Det är alltså produkter kompatibla med Dungeons and Dragons. Riktiga Dungeons and Dragons-produkter ges ut av Wizards of the Coast, och Paizo (som gör tidningarna Dungeon och Dragon, samt böcker som Shackled City).

---

"Myten DoD = Grottröj sann eller osann? Missförstå mig inte grottröj kan vara ett mycket underhållande spelsätt. Det jag undrar är ifall fansen av spelet anser att det är grottröj och det bästa av grottröjar spelen. "

Spelets regler bygger i huvudsak på taktiska strider med miniatyrfigurer (miniatyrer är mycket centralt för regelsystemet) och regler för att undersöka grottor, kistor, fällor etc. Det är definitivt ett grottröjarspel. Hela spelets filosofi bygger på det.

Världsböckerna däremot är sällan inriktade på dungeons på det sättet, av någon anledning. Det finns normalt fluff (som mjuk information brukar kallas) som stödjer allt från grisodlarfantasy till socitetsspelande.

Men spelets själ är utforskandet av grottor.

Och det är jävligt bra på det, tycker jag. Alla håller dock inte med.
---

"Är det inte krångligt att som SL (DM) få ihop en balanserad kampanj med monster, xp och level-gain?"

Inte det minsta, om man är intresserad av att göra det. Dungeon Masters Guide har ett stort antal sidor som handlar bara om det. Och skulle man behöva mer hjälp, så finns nu boken Dungeon Master for Dummies. Den är ganska bra :gremsmile:

---

"Hur pass beroende är man utav dom olika versionerna."

Versionerna? Det finns en 3.5-version, och den kommer vara gällande ganska länge till, så vitt jag avläst stämningen på Wizards forum. 3.0-produkter som inte blivit uppdaterade brukar det finnas tillägg på sajten till, har jag för mig.

---

"DD miniuatures (Har en smärre blackout för tillfället och kan absolut inte få stavningen rätt) använder man sig utav till battle grinds eller är det ett fristående spel?"

Battle grids.

---

"Slutligen skulle jag vilja ha en rekommendation på en bra "Köp kampanj" för ADD 3,5 (Vilket är den nyaste eller?)."

Av Wizards egna produkter är Red Hand of Doom en fet kampanj för mellanhöga levels med bra krigskänsla och spelarfrihet.
Om man går igång på spelvärlden Eberron är de äventyr som släppts till Eberron överlag bra och byggs ihop till en kampanj. De börjar på nivå 1 och går uppåt. Där är andra delen Whispers of the Vampires Blade riktigt jävla bra, med stridsscener ombord på tåg, kraschande flygskepp, maskeradbaler och en gammal pyramid.

Annars är jag otroligt förtjust i Necromancer Games The Vault of Larin Karr, som kanske är lite svårare att få tag på idag.

Pom

Swashbuckler
Eksem har rätt i allt han skriver. Jag vill bara göra ett par utvikningar:

Angående om det är krångligt att få till balanserade kampanjer:
D&D har som uttalat syfte att vara minutiöst balanserat i varje detalj. Man kan diskutera hur det lyckas och vad som menas med balanserat, men det är mycket lättare att göra lagom svåra monstermöten och fällor och lagom stora belöningar i D&D än i något annat spel jag känner till.
Utan balanseringsivern kunde man skippa ett stort antal sidor i reglerna.

Angående versionerna:
Precis som Eksem skriver är det D&D version 3.5 som allt görs till nuförtiden. Innan dess fanns D&D 3.0. Spelarna lär knappast märka om spelledaren använder monster från ena eller andra upplagan. Däremot finns det en rad skiljande detaljer som man snabbt märker om man börjar göra karaktärer eller så.

Skillnaden mellan D&D 3.0/3.5 och AD&D (första eller andra upplagan) är enorm. Det är lika svårt att översätta saker från gamla AD&D som att översätta från helt obesläktade rollspel.

Det fanns en mycket välgjord och trevlig variant av D&D parallellt med AD&D, men den fick ingen större spridning.
Och så finns förstås det allra äldsta D&D från mitten av 70-talet. Begreppsförvirringen är stor. Säger man D&D kan man alltså teoretiskt mena D&D 3.5, D&D 3.0, D&D från 80-talet, D&D från 70-talet, eller valfri version av Drakar och demoner. Men oftast menar man D&D 3.5 numera.

Nu har jag rört till Eksems svar tillräckligt.

Mattis

Swordsman
Ang. D&D = grottröj:

I min Dungeon Masters Guide finns det ett par stycken om vilka stilar man kan spela D&D. De nämner "slå in dörren, slå ihjäl monster, ta deras skatter" och de nämner "politiskt högspelande utan strider alls". De flesta, enligt samma källa, spelar D&D som någonting mitt mellan. Det går självklart att spela adelsintriger och lalalaa-friformsskiten, det behöver man inga regler till, och sen när man kommer in på det goda köttiga så backar spelet upp en till 100%. Mm.

Organ

Out of time, out of mind
Myten DoD = Grottröj sann eller osann?
Här vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Som alla spel är D&D vad man gör det till. Som andra påpekat går det lika bra att använda spelet till att spela grottröj som karaktärsdrivna intrigkampanjer (eller vad nu motsatsen till gröttröj nu kan vara). Ser man till de äventyr som producerats till spelet under åren så ser man tydligt att en klassisk D&D-kampanj förväntas innehålla båda i en väl avvägd mix.

Är det inte krångligt att som SL (DM) få ihop en balanserad kampanj med monster, xp och level-gain?
Absolut inte. Om man är osäker så är det bara att förlita sig till de regler och tabeller som finns i regelböckerna. Om man inte vill så behöver man inte höfta eller improvisera nånting som har med levlande att göra.

Hur pass beroende är man utav dom olika versionerna. Man vill ju inte hamna i något slags hamsterhjul där man måste köpa den nya versionen för att kunna använda kampanjer/äventyr som ges ut?
Skillnaden mellan v. 3 och 3.5 är ganska liten. Om man har en 3.5-kampanj så kan man utan större problem köra ett v 3-äventyr utan att behöva fnippla med statsen i någon större utsträckning. Om man ska blanda in AD&D däremot så kräver det en del fnulande. Det är ingen avgrundsvid skillnad men det hela blir oerhört mycket enklare om man vet hur de olika versionerna funkar.

DD miniuatures (Har en smärre blackout för tillfället och kan absolut inte få stavningen rätt) använder man sig utav till battle grinds eller är det ett fristående spel?
Här är jag inte riktigt säker på vad du menar men jag ska försöka svara. D&D Minis är ett separat figurspel som använder en förenklad version av D&D 3-3.5s stridsregler. Figurerna kan med fördel användas när man spelar rollspelet D&D. Det är dock inget krav men min personliga åsikt är att det blir roligare. D&D har dessutom ett par regelbitar som gör att det är ganska viktigt att veta hur alla kombatanter står i förhållande till varandra, och det syns väldigt tydligt med figurer.

Slutligen skulle jag vilja ha en rekommendation på en bra "Köp kampanj" för ADD 3,5
Shackled City som du nämde hålls av många för att vara en av de bästa kampanjerna till D&D överhuvudtaget. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den men det finns en entusiastisk rescension här. Personligen är jag väldigt förtjust i Adventure Path-serien (som börjar med den här) som startar på level ett och som när man tagit sig igenom alla åtta(?) delarna ska ha petat upp RPna till level 20.

/Anders