Nekromanti Hmmm!

Draokdodir

Veteran
Norra trudvang, i en liten by kallad Forslunda.
Ja, jag vet att jag kan vara en liten gnutta jobbig ibland men jag undrar ju bara, så?

Vad passar egentligen en halvlängds man till för yrke?

och en sak till. Mina spelare i min spelgrupp håller på och skötar om att dom ska ha jätte högt värde i sina grundegenskaper, vad ska jag ta mig till :gremconfused:
Hur brukar ni göra med grundegenskaperna, hur slår ni fram dom om ni inte gör som i reglerna förståss.?

Vad passar egentligen en halvlängds man till för yrke?
Tja, underhållare är väl inte särskilt långsökt kan man tycka. Inte tjuv heller, även om det då gärna får vara en person som inte är direkt stjälande, utan bara har tjuvliknande förmågor (precis som Bilbo i "Bilbo"). Fast allt går väl an i princip. Dock är det nästan bättre att slå fram GE:na först, innan man bestämmer yrket.

Mina spelare i min spelgrupp håller på och skötar om att dom ska ha jätte högt värde i sina grundegenskaper, vad ska jag ta mig till
Hur brukar ni göra med grundegenskaperna, hur slår ni fram dom om ni inte gör som i reglerna förståss.?
Kom ihåg att du är SL. Ditt ord är lag (eller ja, till en rimlig gräns). De ska inte ha högre GE:s än vad de slår fram, om de inte kommer med en fin motivering varför. Då kan du som SL vara snäll och höja lite på nåt dåligt slag som är viktigt för yrket. Utöver det kan dåliga GE:s vara karaktärsdanande. Säg att någon slår ett jättelågt SMI. Så är kan han med lätthet spelas lite klumpig och fumlig, som om han inte riktit kan kontrollera sin kropp.
Och varför inte följa reglerna? Det ges ju ändå så många olika alternativ.

/Black Dwarf, som har mött massiv kritik efter att han bestämde sig för att dra igång DoD6 då spelarna måste SLÅ fram sina GE:er, istället för att köpa med BP.

Re: Hmmm!(OT)

Joo - tyvärr..
Men HADE vi spelat så hade vi slagit
Får väl hoppas att det blir så i M:UA istället då....(snif, snif - doftar förresten underbart) :gremgrin:

Jollas

Veteran

Man kan ju typ säga att 12 är medelvärdet för gundegenskaperna för en karaktär. Iallfall är det medelvärdet på tärningsslagen. Fast med vissa modifikationer beroende på vilken ras man spelar.

Rickard

Urverk speldesign
Halvlängdsmannens levebröd vara många

"Vad passar egentligen en halvlängds man till för yrke?"
Tjuv, köpman, värdshusvärd, vinmakare, sagoberättare, spion, ridande kurir, sjöman, kock, gårdfarihandlare, kvacksalvare, hälare, lärd man, magiker (2T6+6 i PSY i gamla DoD), lönnmördare, alkemist, giftmästare, botaniker, skolmäster, hasardspelare, astrolog, svindlare, fasadklättrare, speleman, lekare, skådespelare, äventyrare.

Man kan vara i stort sett allt som halvlängdsman men eftersom denne har hög SMI och PSY (i gamla reglerna) och är rätt kort så kan man tänka sig ett antal yrken som lämpar sig bättre.. Dessutom har jag fått för mig att hoberna gillar att umgås med folk och gillar den skönheten som växter ger, särskilt de skönheter som kan krydda mat..

~[color:\\"green\\"]Han[/color] som har loggat ut

<CENTER><TABLE><TR><TD>Han funderade på vad som sagts medan han lyfte sin lanterna för att syna de tre främlingarna utanför
sin dörr noggrannare. Han öppnade till slut sin dörr helt.
"Kom in och låt min dörr få dela er från natten där ute."</TR></TD></TABLE>

Berserk

Warrior
Få yrken

Detta håller jag absolut med om, men vi kan ju hoppas att framtida tilläggsmoduler kommer med fler yrken. Annars måste vi väl börja införa egna, med egna förmågor, värden och yrkesnivåer.

Precis som Krille skrev så är det Mutant Undergångens Arvtagare - och man kan välja om man vill slå fram sina grundegenskaper eller om man vill köpa sina grundegenskaper för poäng... Men det är en diskussion som tas någonannanstans :gremwink:

Re: Få yrken

Själv tycker jag att det inte behövs fler yrken. Vill man ha yrken spelar man DoD4 (detta gäller åminstone vår grupp :gremwink:), medan DoD6 är något helt annat. Där kan man istället göra en inriktning inom sitt yrke, istället för att behöva skriva upp en massa yrken.
I DoD4 med alla sina svindlande yrken finns det ändå inte allt, så det är onödigt att försöka uppnå allt. T.ex. en sån sak som handelsman saknas där :gremblush:

/Black Dwarf, som tycker det är synd att [color:\\"green\\"]Han[/color] lämnar forumet, men önskar Rickard lycka till på färden.

Kormantaouk

Veteran
svar på GE:

vi har i vår spelgrupp följande system:
1. du slår fram 3 serier och väljer därefter den serie som verkar bäst

2. om sedan rp vill öka på sina GE sker det med EP och HP med tillägget att man bara kan öka till max det dubbla värdet för rasen (ex. en människa kan som mest få 18 i STY så hans maxvärde blir 36 om man bestämmer sej för att öka med HP)

3. ett för högt värde i början av karriären på din rp förstör bara spelupplevelsen, för det är ju meningen att man ska utveckla sin rp under äventyrens gång

4. men om dom nu prompt vill ha löjligt höga värden i början så får väl motståndet bli där efter (typ en Orch med STY 50 -60, STO 30, FYS 50, SMI 30, sätter nog P för de flesta "Kobolder"), klagar dom så är det bara att kasta in fler Orcher

Tydligare rubriker, TACK! ! ! !

Egentligen är detta moderatorernas jobb, men jag har tröttnat... Dina inlägg har oftast väldigt otydliga rubriker och när man sedan upptäcker att innehållet inte alltid är intressant för just den läsaren blir man irriterad då man har bättre saker för sig än att klicka fram och tillbaka.

Så tänk på att hellre vara övertydlig än att bara skriva:
*Hmmm!
*Skit också!
*Banan
*Vilket?

Till den sista hade en bra rubrik kunna varit "Vilken utgåva av DoD är bäst?"